Nya bindningar - har noll koll på denna djungel..

Empz

Ny medlem
Tjabba!

Jag har under dom senaste 2 säsongerna åkt på en Ride Agenda med ett par Ride Lx-bindningar som jag har tyckt funkat bra.

Men för ett par dagar sedan köpte jag en Technine Wassup Rocker-bräda för jag var sugen på en roligare bräda för parkåkning och chillåk i pist.

Och nu tänkte jag köpa ett par nya bindningar till den nya brädan... Men jag har noll koll på dom flera hundra olika bindningarna.., så därför vänder jag mig till er och ber om tips på bra bindningar!

Jag vill ha ett par bindningar som passar en Reverse Camber bräda med flex 3, och mitt mål är så att säga att utvecklas i parken och ha en lekfull setup för pisten.

MVH Emil

Kör Technine magoons ;)

Annars är switchbacks, Union Atlas/force/Contact eller FLux TT30/Rk30 /SE30 najs!

Aah, funderar faktiskt på rk30, hört mycket bra om dom och dom finns för riktigt bra pris på nätet!
Har boots i strl42, borde väl vara M jag ska köpa isåfall?
Mvh

Aa tack för tipsen!
Klickade hem ett par orangea RK30 i strlk M på Hollywood för 1250. Tyckte att dom var balla på bild, hoppas att dom är lika balla i verkligheten!

skulle ha kört på union contact! svinkul bindning! kör dock aldrig technine, hade ett par i en halv sässong innan dom pajja och det är dom värsta jag har kört med. stenhårda o riktigt osköna!

Har en techninebräda, inte bindningar ju :) får hoppas att jag blir nöjd med flux bindningarna!

Nja nja nja, nu ska vi inte överdriva, Flux RK30 är en bra bindning men bättre på "alla" punkter är väl lite att ta i :P Vet redan 3 punkter där Contacten utklassar RK30: dämpning, adjustable heelcup och framförallt binding-to-board contact.
Det hela är ju mer smaksak, alla märken gör extremt bra bindningar idag, alla har sina för- och nackdelar men du kommer hur som helst bli nöjd med dina RK30!

Senast ändrad:
Mina åsikter bara såklart.

Körde ett par nya Union Force i två dagar under förra veckan och upplevde faktiskt allt med Union sämre än Flux.

- Tåstrapen är ett skämt.
- Krångliga inställningar som i varje moment kräver en skruvmejsel.
- Den allmäna komforten.
- Spännena

Hur Contact skulle kunna utklassa RK i dämpning kan jag omöjligt förstå men som sagt, det handlar om subjektiva upplevelser.

Att man kan justera hälbågen kan ju såklart uppfattas som en fördel med Union men det är ganska marginellt enligt min åsikt.

Tänkte bara på att hela hälen är ju ren EVA-skum hos Contacten medans på Flux så är det är hård plastdel som man ifs kan justera i längden men man tappar ju dämpningen i hälen. Många andra märken kör ju också hela hälpartiet i EVA-skum eller nån sorts gummi-blandning, dvs inget annat än dämpning mellan bräda och boots.
Sen är Unions nya spännen klart bättre än de förra men visst, kanske inte de bästa enligt vissa men vill man ha de bästa så köper man helt enkelt bara ett par Burton Gettagrip capstrap så har man markandes bästa toestraps :P
Håller med om att Union kräver skruvmejsel men är det enkelhet man vill ha så borde man välja Switchbacks :P
Hur som så är Flux grymma och många andra också, är rent smaksak vilka man föredrar, bästa är ju alltid att prova några ;)

Senast ändrad:
Tyvärr så har de ju inte det: http://www.hollywood.se/rk-30-orange/p/30901#filter-3

här syns det tydligt: http://www.hollywood.se/images/113972/large.jpg

jämfört mot Contact: http://www.hollywood.se/images/114053/large.jpg

rätt dåligt, kan tänka mig att många skulle föredra dämpning före justering av hälplattan, nu är det ju bara 1-2mm EVA i hälen till skillnad mot andra som har 1cm eller mer... men man kanske tappar lite respons? Fast respons är det väl ändå inte tal om när det gäller de här bindningarna :P

Bra med lite engagemang för prylar. Det ser man allt för sällan idag. Jag backar och inser att Contact i alla fall har mer dämpning än RK30, om det är bättre kan jag inte avgöra.

Jag körde Rome 390 Boss för ett par år sedan och de har ju liknande dämpning i hälen som Contact. Jag uppfattade dem som väldigt svampiga och mjuka.

Jag har å andra sidan aldrig upplevt ett par bindningar för hårda i hälen. Jag antar att det har att göra med att jag väger drygt 90 kg och att jag kör stenhårt i pisten.

Jag har ett par contact och ett par force och dom är kalas bägge två!
Har aldrig provat flux så dom kan jag inte uttala mig om men jag är så pass nöjd med mina union att jag ser ingen anledning att byta.

Å andra sidan, bara för att det är en massa foam innebär det automatiskt att dämpningen är bättre? Känns lite som att i Contact vs DS30 så väljer Union att ha dämpning inunder och Flux ovanpå?

Ja jag vet att jag skriker mig hes om Flux på forumet men jag har två par (olika modeller) av Union och tre olika Flux och jag ser inga fördelar hos Union kontra Flux.

Däremot håller jag inte helt med om att Unions toestraps är fullt så dåliga som Doughboy säger men de är sämre än Flux (en ganska tydlig tryckpunkt på Unions som jag inte upplever på Flux). Ska också tilläggas att jag tror Doughboy är mer bekant med Unions toestrap för några år sedan mot för dagens som är bättre.

Angående Burton Gettagrip, nu har jag inte testat dem men exakt vad gör dem så mycket bättre än andra toestraps på marknaden? Förutom Burtons försäljarbullshit?

Xavier sa:
Ska också tilläggas att jag tror Doughboy är mer bekant med Unions toestrap för några år sedan mot för dagens som är bättre.
Jag åkte två dagar på 12-13 års Union Force och upplever som sagt Unions toestrap som ett skämt (ett dåligt skämt).

Union försökte förbättra toe-strapen så gott det går men samtidigt hålla sig undan hela pantentkriget som pågår just nu om toe-strap design, så de fick helt enkelt kompromissa lite för att hålla sig undan. Nästa år ska den dock vara lite bättre, de har minskat den i storlek och nya tåspännen, som många har gnällt på, blir det också.
Angående Burtons Gettagrip toestrap så verkar det vara många som gillar den bäst och därför byter ut sina mot den, inte bara på Union bindningar. Gissar att Burton även sitter på de fetaste patenten för toe-straps. Testade en själv och kan bara hålla med om att den är grym, super lätt, galet bra grepp och man känner verkligen inte att den är där - bästa jag har testat helt klart. Andra märkens har dock också riktigt bra toe-straps, skönt att marknaden håller en så pass hög standard idag :)

Jag tror faktiskt att Flux sitter på det fetaste patentet när det gäller toestraps, men jag vet inte.

Det är för övrigt grymt fånigt av olika märken att bråka om detta. VÄX UPP!!
Låt alla göra vilka toestraps de vill och skit i patent.

Tyvärr när det gäller Union så tyckte jag inte att förbättringarna till nästa år var något särskilt att hänga i julgranen när jag kände och klämde på nästa års bindningar på ISPO för några veckor sedan. För de som redan gillar Union blir det säkert hur bra som helst, men för oss Unionskeptiker var det inget som gjorde att vi kommer att konvertera :D

Thomsson sa:
Tycker Atlas toestraps är riktigt bra!
Det är just 11/12 Atlas jag åker på, strapen i sig är okej, men sämre än Flux men spännet är det ju lite Buttericksvarning på.

Nåväl, känns som tråden börjar spåra lite, for each his own som de säger :)

Låter som att jag kanske måste testa ett par Burtonbindingar i år....jag återkommer.

Tillbaka
Topp