Nya puderdon!

Wippeh

Ny medlem
Nya puderdon!
Tjabba kära freeridemedlemmar, forumnördar och skidkunniga personer!

Jag kikar lite på ett nytt åkdon för puder, ett allsidigt sådant. Kompromissar gärna.

Har prövat 112rp och gillade den skarpt, det som störde mig lite var den höga tippen.

Vill ha något snarlikt, kanske lite bredare, har kikat på conrads sortiment och har ett par åkdon där som jag funderat på.

Megawatt och amp, Bent chetler, shiro och S7.

Vet att megawatten och bent chetlern är något bredare än de andra tre, men har hört mycket gott om dom.

Kommer från ett par hellbent som jag uppskattat egentligen överallt, men upplevt agera plog på lite större ytor. Känns som att den har en fartspärr!

Försökt lusläsa från bl.a teton, men många där verkar ha sågat shiron, som var mitt första val, och efter det följer ett par a4 läsning och dom här skidorna har nu fått mitt intresse. Så nu är jag helt plötsligt körd i mitt val, har för många helt enkelt.

Jag är lätt, väger 60kg(vet, jag måste biffa upp lite annars går jag sönder i vinter) men gillar att köra fort och tekniken är det nog inget fel på, förutom i luften där jag inte spenderar allt för mycket tid, endast i lite smådropp å knölar.

Det problem som jag läst dykt upp med S7 samt ampen är att tailen viker sig, men som annars verkar vara riktigt bra skit. Och efter att jag tänkt efter lite är det en osäkerhet jag haft när jag kört på mina hellbents

Men eftersom jag inte stått på skidorna så har jag ingen aning om jag skulle uppleva problemet som folk beskrivit, för jag är trots allt en flugviktare och droppar inte särskilt stort(2-3m) då jag har så dålig kontroll i luften(kanske anledningen till att jag hamnar med bakåtvikt :)

en liten fotnot är att jag har varit nöjd med mina hellbents, dom fladdrar bra i uppkört, puckligt å hårt, men tittar man framåt så märker man inte av det efter man åkt på dom ett tag. den är ju trots allt relativt hård under foten!
Det jag saknat är väl lite stabilitet i samband med att man kör på knöligt underlag, på hellbentsen studsar man ju mest omkring.

Jo. förhoppningsvis kommer jag åka skidor i revelstoke i vinter. så det är för den terrängen skidan ska vara i.

är 182 lång och siktar på en skida kring 182-188 eftersom de lär bli mycket skogsåkning(där det är roligast och jag trivs bäst)

Behöver inget bredare så inga såna förslag, jag är så pass lätt!

Någon tanke? vilken skida ska jag ta? tanken är att jag bara ska ha ett par, men behåller hellbenten hemma iallafall.

Nya puderdon!
Bibby 190 är en ganska fin skida för det du beskriver. Rätt mycket styvare än hellbent, har lägre rocker och mkt styvare tail.
Andra fina alternativ.

-Elan Boomerang 190 (rundare flex än Bibby, men annars är känslan rätt lik, det lilla jag har testat de iaf, hör med Rasmus Ekman för en bättre jämförelse mellan dessa skidor)

-4frnt YLE 188 (ny för i år. Symmetrisk puderskida med parkshapeXXL. tip och tail rocker, lite spann under foten,)

-Icelantiv Gypsy 189 ( återigen en ny skida. Men med tanke på hur bra icelantics byggen är i vanliga fall så är nog en bra skida för de som tycker bents är för mjuka. Rockern har samma princip som renegade, dvs att den matchar radien)

Alla skidor kommer i kortare varianter om du inte vill gå på dessa längder.

Nya puderdon!
nyberg, jag tänkte beställa från konrad. bent chetler med dukar för typ 630€ som exempel är ju alldeles lagom(plus frakt då). Tror inte det finns något billigare någonannanstans, men har du tips på affär isof är dina förslag välkommna. och nu fick jag ju förslag på fler, vilket bara gör ett köp svårare :rolleyes:

jag ville ju försöka krympa bredden på alternativ, inte öppna för fler men tack för förslagen ändå! :)

förlåt om de är något förvirrat skrivet, men måste avbryta skrivande stup i kvarten och då kommer man inte ihåg hur man skulle fortsätta...

Nya puderdon!
Jag är hyfsat lik dig i fysiken, eller jag var det förra säsongen iaf. Jag körde då den större delen av min åkning på JJ:s i 185. Jag gillade dem, men jag tror kanske inte riktigt att det är skidorna för dig. Nu i år kommer jag köra på Nordica Patron och Radict. Patronen är en oerhört kompetent skida, men definitivt för smal (113) om du ska till Revelstoke.

Radicten där emot är rätt bred (127) och har en sjukt grym rocker-kurva (lågprofil, ej plogande). De är dock lite hårdare. Hårde än både JJ:s och dina gamla Hellbents. Funkar hur bra som helst i princip överallt. Fladdrar inte alls om jämför med Hellbentsen. Men de kanske blir för styva för dig om du inte lägger på dig lite muskler.

Har andra förslag också, men jag undrar om twintip är viktigt för dig, eller om du åker framåt hela tiden?

Annars är rådet att dra på gymmet och biffa så mycket som möjligt innan vintern! ;)

Edit: PNyberg tipsade om Boomerang, grymma lagg.

Senast ändrad:
Nya puderdon!
Wippeh sa:
nyberg, jag tänkte beställa från konrad. bent chetler med dukar för typ 630€ som exempel är ju alldeles lagom(plus frakt då). Tror inte det finns något billigare någonannanstans, men har du tips på affär isof är dina förslag välkommna. och nu fick jag ju förslag på fler, vilket bara gör ett köp svårare :rolleyes:

jag ville ju försöka krympa bredden på alternativ, inte öppna för fler men tack för förslagen ändå! :)

förlåt om de är något förvirrat skrivet, men måste avbryta skrivande stup i kvarten och då kommer man inte ihåg hur man skulle fortsätta...
BentChetler med dukes för 630 är svårslaget. De flesta jag känner som kört BC älskar den. Sj gillade jag 183an så väldigt mycket, då tailen var alldeles för mjuk för min smak. Kan bero på att mina 80kg är lite för tungt för den längden? 192an kändes stabil stabil!

Enda alternativet till BC på conrad är väl isf Rocker2. Lite längre radie och styvare tail.

Nya puderdon!
PNyberg sa:
Wippeh sa:

BentChetler med dukes för 630 är svårslaget. De flesta jag känner som kört BC älskar den. Sj gillade jag 183an så väldigt mycket, då tailen var alldeles för mjuk för min smak. Kan bero på att mina 80kg är lite för tungt för den längden? 192an kändes stabil stabil!

Enda alternativet till BC på conrad är väl isf Rocker2. Lite längre radie och styvare tail.
80 kilo är väl ingen ålder på en häst! :)

Nya puderdon!
Lee-nus sa:
PNyberg sa:
Wippeh sa:

80 kilo är väl ingen ålder på en häst! :)
Tunn är vad jag är :P

Nya puderdon!
nyberg ditt ord där om dom du känner chetlern får duga som referens härifrån till att dom är en bra skida så jag köper jag dom. Hade mer än gärna valt ett par dps rp115 med lite lägre höjd på rockern(a la lotus). Nu återstår bara monteringspunkt. Är väl inga konstigheter med att conrad monterar va? kollade dock valen så fanns det "Team -2,5" och "Team classic". Läste lite lätt på tgr där folk både har den på teampunkten samt något bakom. frågan är bara om jag ska ha den på teampunkten eller 2,5 bakom. någon som har något att säga till om där?

Lär ju bli lite mindre ovant från mina HB's som var frammonterade rätt ordentligt(inte mitt men nära om jag inte missminner mig) om jag sätter den på teampunkten, men frågan är om det är bättre...

Nya puderdon!
Line Opus ser trevlig ut på pappret, finns på conrad också! Nån som kört och kan kommentera?

EDIT: Aha kanske inte aktuellt nu när du går för BC ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp