Nya puderlagg

filipm

Ny medlem
Nya puderlagg
Efter dagarnas puderåkning med mina Dynastar BT (92 i midjan) känner jag mig grymt motiverad att köpa ett par riktiga puderskidor.
Men har några funderingar innan jag slår till..
Jag har aldrig åkt på skidor med rocker, är det jättestor skillnad? Vad är det som skiljer sig?

Eftersom jag redan har ett par allroundskidor jag är nöjd med spelar inte pist- och isegenskaper någon roll.. Men däremot egenskaper på skare, i halvt uppkört puder och lite tyngre blötare lössnö. Vad ska man tänka på för att få dessa egenskaper?
Några förslag på modeller?

mvh
Filip

Nya puderlagg
Har kollat runt på olika modeller och fastnat lite för K2 Pantoons. Någon som provat?
Även nya armada JJ har intresserat mig.

Nya puderlagg
Skare kan vara svårt, men uppkört och blötare lössnö/slask funkar alldeles utmärkt med rejäla rockerlagg. Går du dessutom på en lite hårdare skida så funkar dom nog fint i lite skare och hårdare offpistföre också.

JJ verkar kul det lilla jag har åkt på dom men kan vara svåra att få tag på?
Pontoon är en gammal klassiker som funnits med i några år och bör därmed vara beprovad och välfungerande. Kanske kolla på Faction Royale(?).

Nya puderlagg
Såg faktiskt att det från armadas hemsida länkades till en tysk shop som påstår sig ha Armada JJ i både 175 & 185 (185:an har enligt ryktena inte gått att få tag på)

Nya puderlagg
Jag vet två eller tre butiker som har 185 cm till salu. Inte i Sverige tyvärr.

För övrigt så är det en skön skida att köra på.

//H

Nya puderlagg
Teo:
Jag är 190cm lång väger 80kg+ normlabyggd dvs.
Åker nästan uteslutande skidor i alperna.

Är väl ungefär som medel svensk säsongare i åkkvallite.

Tror nästan säkert att jag kan få tag på ett par armada JJ 185 för 650€.

filip

Nya puderlagg
Tycker du definitivt att du ska gå på en lite längre skida minst din kroppslängd och med en midja på över 105 mm som har lie sväng men inte för mycket, då har du en skida som funkar till alla offpist-förhållanden men även en skida som du har roligt med på transporter och den piståkning som det ändå blir varje dag...

Typ Nordica Blower, som är en grym skida.

Nya puderlagg
Hnrk sa:
Tycker du definitivt att du ska gå på en lite längre skida minst din kroppslängd och med en midja på över 105 mm som har lie sväng men inte för mycket, då har du en skida som funkar till alla offpist-förhållanden men även en skida som du har roligt med på transporter och den piståkning som det ändå blir varje dag...

Typ Nordica Blower, som är en grym skida.
Ska du inte tillägga att du säljer ett par oxå -.- ...

JJ verkar vara en grymt rolig skida som fått riktigt bra kritik. Om du nu kan få tag på ett par 185'or så tycker jag definitivt att du ska köra på den.

Nya puderlagg
För skare, tyngre och sämre snö tror jag inte JJ är optimala... För lekfull och mjuk skida för att klara "dåliga" förhållanden.

Tror Blower, Mothership och liknande skidor fyller dina krav mycket bättre... Eller varför inte Czar eller EHP? Mjukare, men de skall tydligen klara taskiga förhållanden hyffsat bra. Rak skärning är ju alltid trevligt när det är dåligt underlag.

Nya puderlagg
Carled sa:
För skare, tyngre och sämre snö tror jag inte JJ är optimala... För lekfull och mjuk skida för att klara "dåliga" förhållanden.

Tror Blower, Mothership och liknande skidor fyller dina krav mycket bättre... Eller varför inte Czar eller EHP? Mjukare, men de skall tydligen klara taskiga förhållanden hyffsat bra. Rak skärning är ju alltid trevligt när det är dåligt underlag.
Czar blir nog för kort, men Ehp däremot!

jag klämde på några ehp's av äldre modell, 190cm, för några veckor sedan, verkar härliga!
( Men hur mycket lär man sig om skidan genom att stå med den i affär)

Måste du köpa nya lagg denna vinter... eller orkar du vänta till nästa års skidor släpps? :)

Nya puderlagg
Czar är rent fysiskt kort, men Townsend körde på den extremt mycket förra året och han tyckte att 182 funkade fint trots längden (i AK plockade han fram Rockers, men annars var det Czar som gällde). Salomon Rocker kanske? Stor och biffig, men med fet rocker... Skall vara oanat lättjobbad.

190-modellen är ett par gamla VCT (Erics jibblagg), kan också vara trevliga, men då är det väldigt mycket allround, iofs. bland det bästa allround man kan hitta, men inte riktiga pudermonster i ordets rätta bemärkelse...

Nya puderlagg
Carlos enligt Cody så kommer en Czar (tror det blir en LAB modell) i 190cm nästa säsong. Säger nog en del. En liten del iaf.

Skare vill man ju inte sjunka igenom... Så strunta i något så smalt som VCT.

Nya puderlagg
Jo, jag har hört det... Knappast konstigt med tanke på hur mycket de körde med den trots längden.

Sen kan vi ju alltid slänga in Lotus 120 i diskussionen, flyter utmärkt, svänger fantastiskt och klarar alla underlag. Klappat och klart?!

Nya puderlagg
Jag har ett par EHP 193 08/09, utan tvekan de mest lättåkta och roligaste skidor jag åkt på. Tuggar igenom allt som heter skräpsnö och surfar grymt i puder.

Jag är dessutom både kortare och lättare än dig och jag har inga problem alls att hantera 193an.

Nya puderlagg
joni1 sa:
Jag har ett par EHP 193 08/09, utan tvekan de mest lättåkta och roligaste skidor jag åkt på. Tuggar igenom allt som heter skräpsnö och surfar grymt i puder.

Jag är dessutom både kortare och lättare än dig och jag har inga problem alls att hantera 193an.
Trevliga ord må jag säga. Vad har du åkt på inom samma klas?

Nya puderlagg
Har inte åkt på skidor med rocker tidigare, men jag kommer absolut inte gå tillbaka till traditionellt spann igen. Om du syftar på just rocker så har jag tyvärr inga referenspunkter.

Nya puderlagg
Jag kör med Dynastar ProLegend midja 100 mm model 09, med Duke bindning, fungerar grymt bra, dock lite knivigt i trång skog, då sväng radien 27m. Men fan vad man käkar höjdmeter vid större ytor. De är lika bra som alla tester visar. Lite tunga med duken men ska man åka på tur så får man jobba...

Nya puderlagg
Har i princip bestämt mig för ett par Line Eric Pollard.
Vad tror ni? Kommer jag bli nöjd?
verkar vara grymt roliga skidor.

Nya puderlagg
NO! För helvete. Om du inte uteslutet ska köra butters och leka i metervis med snö är detta HELT fel skida. Har du flexat skidan? Jag väger 78kg, har åkt på skidan några timmar och den är mjukare än nudlar. Hur kom du fram till denna skida?

Nya puderlagg
Jag flexade, mjukaste skidan jag känt på, visst.
är det verkligen så fel? Vill inte lägga 800€ På något jag inte har någon användning för.
Visst.. skidan kommer bara användas när det dumpat precis eller nyligen.
Men vafan? Metervis puder behöver det inte vara?
Den kommer väl vara underbar i alla former av lössnö?

Nya puderlagg
..nope slopade det kriteriet tillslut.. Har ju trotts allt redan ett par hårda skidor som kan användas när förhållandena inte är super.
Inställningen nu är att skidorna bara ska användas i puder.
Kommer jag inte bli nöjd?

Nya puderlagg
Hm.. Det kanske inte är en så bra idé då.
Av någon konstig anledning har jag något mot völkl.. så tänker inte köpa chopstick.

Skidorna som återstår av de jag tittat ut är:

Black Diamond MegaWatt
eller
K2 Hellbent

Vilken av dessa tror ni på?

Nya puderlagg
vill inte verka elak, men du verkar lite förvirrad, försök att testa lite innan du köper nåt överhuvudtaget. Du får du iaf en idé om vilken typ av modell du eftersträvar (med rocker, styva osv)

Nya puderlagg
Hur många av er som ratat EP'n har faktiskt kör den?

Jag har kört den i pow pow och skare. Tycker den är helt fantastisk fast den är mjuk som satan.
Sjukt kul skida - men kräver nog sin åkare

Nya puderlagg
Av dem tror jag stenhårt på Megawatt'en, kolla MnO's utläggning i hans test-tråd. Väldigt lika de skidor jag kör privat med... Rak skärning, lite spann, rocker och väldigt lätta! Sådan egenskaper gör att det flyter jättebra, klarar varierade förhållanden och kan variera super-G-svängar med tajt skogsåkning. Mycket mer allround än EP Pro och Hellbent, och om du inte har en så jibbig åkstil, roligare att åka puder med!

Nya puderlagg
oscarius sa:
Hur många av er som ratat EP'n har faktiskt kör den?

Jag har kört den i pow pow och skare. Tycker den är helt fantastisk fast den är mjuk som satan.
Sjukt kul skida - men kräver nog sin åkare
Vad väger du? Vore kul att har som utgångspunkt...

Utöver det faktum att 80+ kilon i min mening är alldeles för tungt för en skida som EP så anser jag också att han är alldeles för lång för dem. Han är 190 och kör på en skida vars egentliga längd jag inte kan uttala mig om, men att den skidar kort är det inget snack om. Jag är själv 189 och så fort man hamnade lite på tailarna så trillade man, för att skidan vek sig och den var kort bak.

MIN erfarenhet, men som sagt. Väntar med spänning på dina specifikationer...

Senast ändrad:
Nya puderlagg
Jag väger 88kg och är 190cm lång.

Självklart åker EPn lika kort som pjäxorna är långa, men med dess flyt och flex tycker jag den är så fantastisk rolig.

Då jag sa "kräver nog sin åkare" menade jag just vad du påpekar. Så fort man tappar kontrollen och hamnar i baksätet är man rökt.

Nya puderlagg
Jag åkte iallafall på 189cm hellbent 2 fantastiska dagar i Serre Chevalier, men då jag åkte med blandat folk så fick skidan testa i princip allting.

Jag väger 75kg, benpressar 240kg 6reps, squatar 130kg 6reps, så jag vill gärna hävda att jag är ganska stark och kan åka ganska hårt (gillar att pressa på med stenhårda WC GS lagg.) längden är 182cm men det borde ju inte spela så stor roll imo.

Jag åkte åk på 1000 höjdmeter i kallpuder med den, jag åkte blötare puder som legat hela dagen i solsluttning (fortfarande 4dm+ tjockt puder) och i de två typerna av snö är skidan onekligen det bästa jag åkt på, har bla. Seth, AKmaiden, Bigtrouble, Ross WRS, Monster103, Mojo94 som referensskidor i liknande förhållanden.

Det man kan säga om en rockad skida som hellbenten under en fantastisk puderdag är att min polare som åkte på AKmaiden kom ner före mig, men jag behövde jobba mindre. Alla som har åkt på en fullrockad skida av den mjuka karaktären hellbenten har vet hur surfande känslan är, man kan omöjligt doppa spetsarna under pudret, eller det går väl men gud vad man måste göra framåtvolter innan.

Det som dock förvånade mig var att den presterar även utanför pudret. Det är bara på isig, uppkörd pist, och självklart skare, som skidan beter sig oroligt.
Mångsidigheten i skräpigare snö, mer uppkörd offpist, och pist tror jag är kommer av monteringen (jag hade monterat 6cm bakom center) som ger väldigt mycket skida framför bindningen, och tyngden (de väger sjukt mycket).

"popen" iom att de är så mjuka gör att de är väldigt roliga även i parken, även om längden och vikten gör de svåra att slänga runt. Höjd, grabs och allmän lek är dock mycket roligare i parken än med mina hårda K2PE.

Med allt det som jag nu sagt vill jag absolut inte sticka under stol med att de är förjävligt dåliga, på gränsen till farliga, om det skiftar förhållanden snabbt. Jag märkte bl.a. det när jag carvade skiten ur en solvarm pist som efter ett krön gick över till brant isig puckelpist. det var en av mitt livs värsta vurpor, jag klarade mig som tur var bra :p

Lycka till!

Tillbaka
Topp