Nya skidor för tur, pist och barnbacken

Pillard sa:
dallan sa:
Låter märkligt om skidorna är för mjuka i lössnö men bra på hårdare pist, borde vara tvärtom. Kan inte vara en rocker och form relaterad upplevelse som gör att du tycker dom går negativt i lössnö?
Det är fullt möjligt att det är formen som gör skillnaden snarare än styvheten. Men rent krasst borde ju rimligen skidan böjas mer ju mjukare den är. Ju mer den kan böjas desto större borde ju skillnaden mellan fullt böjd och oböjd skida vara? Eller vad säger konstruktionsguru
@mno?
Skidor kan definitivt vara för mjuka i lössnö. Då upplever man känslan att skidan bromsar oväntat speciellt om man hamnar lite för långt fram i mitten "längst ut" i svängen där man har som mest tryck. Skidan böjer sig för mycket och bromsar abrupt och utan förvarning och det känns om att man ska flyga över styret utan anledning. Det gäller speciellt skidor som är mjuka mellan tåbindningen och tippen och det blir ännu värre om det är en skida med brant rocker.

Det är ju inte så konstigt att Bibby går bättre i puder dock. Även om det hade varit identiskt flex hade den ändå gått bättre eftersom Freebird är 102mm och Bibby runt 115mm beroende på längd. Bibby har dessutom betydligt mer rocker både fram och bak. Trenden går ju mot att gå ner i bredd generellt, men det är inte utan att det kostar puderprestanda. Jag håller mig helst runt 110mm i midjemått som smalast om det ska åkas löst. Under 105mm och det blir aldrig riktigt full puderprestanda.

Sen med Navis Freebird är det en väldigt traditionell skida och det innebär en pistbalans. För att få den att gå bra i puder hade man behövt förlänga och platta ur rockern så att man kan stå längre fram utan problem och sen lyfta tailen mer så att man hittar en balans mot tippen. En skida med den geometrin och den rockern är inte någon puderinriktad skida så det är inte konstigt att den går bäst i pist, trots mjukheten. Det är en lite offpistad pistgeometri istället för en lätt pistad offpistdito...

Senast ändrad:
Tackar! Det första stycket där beskriver ju problemet ganska klart. När det gäller skidor med brant rocker tycker jag dock inte att problemet är lika stort eftersom beteendet då är mer förutsägbart. De bromsar helt enkelt konstant i pudret (minns mina gamla S7or...)

Att smalare midja innebär sämre funktion i pudret kändes ju inte som nån chock men jag skulle säga att det här beteendet märktes av, om än väldigt lite, redan på mina gamla Q115. Däremot så märkte jag aldrig nåt sånt på gamla Katanor med 110-midja.

Det är ju förstås en jobbig kompromiss men det känns ju enormt jobbigt att ha en turskida som sen inte funkar när man turat långt till puderåk. När jag läser tester verkar ju annars V-Werks Katanan funka utifrån det jag vill ha men då snackar vi 110-bredd och mitt #1-prioriterade kriterie i de här skidorna är att de inte ska bjuda på bredlaggshack i pressad sladdsväng på hårt underlag. Med kolfiberkonstruktion och 110 i midjan är jag tveksam till om det funkar.

Klart en skida kan vara för mjuk i lössnö, tycker mest kombinationen för mjuk där, bra i hård pist känns underlig. För mig viker dom sig på hårt före löst om man säger så :)

Men låter mer som att det är ett formrelaterat problem mao.

För övrigt fina klipp!

Tackar! Det var en trevlig vecka :) Personligen har jag aldrig haft några problem med för mjuka skidor i pist. Generellt åker jag inte särskilt kraftfullt utan snarare mjukt och lätt. Sen tror jag inte heller att det är Navisen som är för mjuk egentligen utan snarare min teknik som är för oslipad och att mina tekniska fel lyser igenom mer på den skidan medan en skida med shape/flex såsom Bibby snarare maskerar mina fel.

Pillard sa:
Tackar! Det första stycket där beskriver ju problemet ganska klart. När det gäller skidor med brant rocker tycker jag dock inte att problemet är lika stort eftersom beteendet då är mer förutsägbart. De bromsar helt enkelt konstant i pudret (minns mina gamla S7or...)

Att smalare midja innebär sämre funktion i pudret kändes ju inte som nån chock men jag skulle säga att det här beteendet märktes av, om än väldigt lite, redan på mina gamla Q115. Däremot så märkte jag aldrig nåt sånt på gamla Katanor med 110-midja.

Det är ju förstås en jobbig kompromiss men det känns ju enormt jobbigt att ha en turskida som sen inte funkar när man turat långt till puderåk. När jag läser tester verkar ju annars V-Werks Katanan funka utifrån det jag vill ha men då snackar vi 110-bredd och mitt #1-prioriterade kriterie i de här skidorna är att de inte ska bjuda på bredlaggshack i pressad sladdsväng på hårt underlag. Med kolfiberkonstruktion och 110 i midjan är jag tveksam till om det funkar.
Tja... har ingen större erfarenhet av att ha testat många skidor men...sökte en skida likt den du söker och Navis Freebird var det väldigt nära att jag skulle ha klickat hem och efter din beskrivning är jag glad att jag inte köpte dem. . Ett bra erbjudande på Völkl Nunataq (107midja) resulterade i affär och jag är positivt överraskad. Det här var skidan jag sökt.

Jag kommer från Mantra M4 med moderat fullrocker vilka jag älskade i allt annat än i djupt puder och uppför. Första åket med Nunataq i pisten och ett stort smile direkt, mantra feeeling...völkl kan det här med rocker som fungerar i pisten... Gick som på räls på kant och ingen överdriven bredlaggshack då man sladdade. Lätta att sladda med. Testat i Åre förhållanden.

Mantra M4,Katan.Katana vwerks,Nunataq har alla fullrocker. De är också tillräckligt styva för att undvika problemet med folding i lössnö som här beskrivits..tror jag. Tror att alla förstår nyttan av fullrocker i lössnö och uppkjört men det är pistegenskaperna som är svårt att få att fungera med fullrocker och där tycker jag att Volkl har lyckats väldigt bra. Förstår inte alls varför man skall ha camber på en 50/50 pist/offpist skida. Marknadskrafterna verkar att ha tagit bort fullrockern från Mantra M5 och det uppskattas säkert av alla piståkare ;-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp