Nya skidor inför Kanada-resa?

ca11e

Ny medlem
Nu såhär inför vinterns skidresa till Kicking Horse så snurrar tankarna kring vad jag ska köpa för skidor.
Jag åker i nuläget på ett par Gotama 186 med AXL-bindning men har tänkt att uppdatera till NTN (är inte säker på om det blir Freeride eller Freedom). Gå-läget på på AXL'en är riktigt bra men har inte testat NTN så vet inte hur pass mer begränsat turandet blir med den nya normen. Hör gärna era tankar och upplevelser om det.

Vi kommer att åka mestadels liftburen åkning men förhoppningsvis så blir det en hel del turande i Rogers Pass så vikten på skidan spelar in en del då jag har tänkt att ha en skida till allt.
Jag är 190 och väger in på 94 stadiga så tankarna går kring en skida runt 190 med en midja runt 120 mm.
Har kikat runt lite och hittat några som verkar som en skön "blandnings-skida" men vill höra era förslag och favoritskidor och även om det är nån av de föreslagna modellerna som ni tycker ska fet-bort.

-Liberty Double Helix
-Skilogik Bomb Squad
-Dynafit Huascaran
-4frnt Ehp, Crj, Hoji

Tacksam för eran input i frågorna.
Mvh Calle

Har du möjlighet så testa ntn innan köp. Många verkar gilla det men en del hatar det. Jag gillar inte att stå på tå utan föredrar HH 10 av 10 gånger.

Ehp 186 är förövrigt en av dom bästa skidorna jag åkt telemark på, 193an är lika bra iofs. Jag är dock bra mycket mindre än dig med 177cm och 75kg. Skidfrågan får du dock ett bättre svar på om du söker runt lite i forumet, telemark med styva pjäxor och bindningar får skidorna att kännas ungefär precis lika som när man sätter fast hälen.

Senast ändrad:
ca11e sa:
en hel del turande i Rogers Pass så vikten på skidan spelar in en del då jag har tänkt att ha en skida till allt.
Jag är 190 och väger in på 94 stadiga så tankarna går kring en skida runt 190 med en midja runt 120 mm.
dps lotus 120 i full carbon. 200cm om du får tag i den.
jag vet att det var några år sedan det var det coola, häftiga, trendiga valet men den är fortfarande bland de absolut bästa all-round skidorna.
(om du nu inte skall hänga i parken och åka baklänges, vill säga)

/r

Ja det är förstås en fördel att ha testa innan. Tanken med bytet är att få utlösningsfunkionen med stabila bindningar och gåfunktion. Har hört att det är mer energisparande med ntn men jag har ju som sagt inte prövat än.
Har du testat att tura med Ehp'n? Jag har hört från flera håll att den är en skön telis-skida, men kanske i tyngsta laget?

Dps har verkligen lyckats ta fram en allsidig puderskida där med väldigt låg vikt i förhållande till sin storlek, har en kompis kör på lotus 120 hybrid och är väldigt nöjd med den. Det enda negativa egentligen är priset.
Sen att den kanske inte skulle vara trendig eller så cool spelar ju verkligen mindre roll! :)
Tror du mer på en 200 cm än en 190 cm lotus 120? Funderar på om den längre blir utymplig i skog och lite mer knixiga passager?

/Calle

ca11e sa:
Tanken med bytet är att få utlösningsfunkionen med stabila bindningar och gåfunktion.
En "utlösningsfunktion" som egentligen är en designmiss och som inte kan ställas in och en gåfunktion som är sämst på marknaden i tester? Jag vet att den nya skall vara "bättre" men den gamlas "free-pivot" var så dålig att Fri Flyt räknade den som en ren pistbindning som hamnat i fel kategori när den var med i deras topptursbindnings-test. :)

ca11e sa:
Har du testat att tura med Ehp'n? Jag har hört från flera håll att den är en skön telis-skida, men kanske i tyngsta laget?
Jag vet att frågan inte var riktad till mig men jag har turat med EHP och det går alldeles utmärkt. Men det är ingen lättviktsskida. Jämför man med sådana så är den givetvis tung men å andra sidan finns det inte så många lättvikts-tur-skidor som är lika breda så viktjämförelser blir lite skeva.

ca11e sa:
Tror du mer på en 200 cm än en 190 cm lotus 120? Funderar på om den längre blir utymplig i skog och lite mer knixiga passager?
Jag tycker att din vikt och storlek kräver 200cm för att få "lotus-effekt". Dessutom är den förvånansvärt "pivot"-vänlig för att vara en pintail. (förutsatt att man inte hänger för mycket i pjäxskaften bakåt vill säga.)
Jag attribuerar det till perfekt avvägd taper.

Så här skrev jag i en annan tråd då någon ställde liknande fråga ang BD01 vs NTN Freeride. som du märker rör det här ämnet upp känslor...
------------------------------------
Bytte från AXL till NTN i år för jag behövde nya pjuck och en uppgradering i system kändes logisk.

Ångrar det inte, stabilare och exaktare tycker jag. Tog en dag eller två att komma underfund med men jag tycker nog fortfarande att det känns som telemark. Den stora skillnaden var att lägga mer tryck mot plösen (kanske för att motverka det som rabbit påpekar ovan?). Kan fortfarande köra stora surfiga telis-svängar i lössnön i maxhastighet, men nu med ännu bättre kontroll.

En litet mer upprätt skidposition normalt som sparar benen litet samt underlättar bättre fördelning av tryck på båda skidorna, bättre kontroll av mina Sidestash, mindre fippel vid i och ursteg, utlösningsfunktion (som aldrig har använts...), skistopper är väl fördelarna enligt mig.
Nackdelarna är tyngd (minimalt) och en begränsad gåfunktion jämfört med AXL.
--------------------------------------------------------

Helt klart en bättre gåfunktion på AXL jämfört med NTN Freeride men det borde vara fixat med Freedom. Samtidigt så kompenserade mina TX Pro med bättre gåläge och lättare än gamla Terminators så ingen större skillnad för mig i slutänden.

Senast ändrad:
Tack så jättemycket för din input Johanb, fick en bra bild av hur skillnaden är. Jag tror rent teoretiskt att jag skulle gilla ntn, jag gillar stabila bindningar och åker nog (om man ska va självkritisk) med mer tyngd på frambenet än 50-50 så det kanske skulle gynna min teknik om man "tvingas" in i en bättre fördelningsposition.

Ang ntn's utlösningsfunktion; finns det nån telisbindnig där man kan ställa in utlösningsfunktionen i nån slags DIN-liknande variant? Och bara att slippa hålla på med kabe, fångrem och "fippel" är ju starka fördelar som talar för ntn tycker jag. :)

En annan tanke jag hade var det där med rocken på telis. Ska man sikta mot nån särskild typ av rocker om man vet med sig att man åker med mer tyngd på frambenet eller kvittar det? Fullrocker, tip- o tailrocker eller bara tiprocker? Och för ett större användnigsområde, är det tiprocker med nollspann som gäller?

/Calle

Överväger du ett par 200cm långa Lotus 120 är nog inte BC rätt skida, nu har jag i och för sig ett par 183or och har inte testat 192orna. Det är en rolig skida i mycket snö men annars nja.. Kort radie och rätt dryg när det blir sämre före.

Tillbaka
Topp