Nya skidor till vintern.

meeeeow

Ny medlem
Nya skidor till vintern.
Hej,
Jag har ett par Scott p3 ifrån 05/06

2860_pic1b.jpg

Jag vet inte vad det är, men dom känns lite för lätta och ostabila när jag hoppar med dom.
Har provat ett par Head Mojo och skidorna fladdrade inte alls lika mycket i luften.

Jag använder mig utav den mall som jag hittade i en annan tråd.

- Nuvarande skidor: Scott p3
- Vikt: 95
- Längd: 196
- Åkstil: VÄSJÖBACKEN! Pist / park?
- Erfarenhet: Åkt lite snorbord o åkt skidor nu i två säsonger. totalt kanske 20 gånger.

Jag behöver hjälp att välja ett par skidor runt 5 000kr
Som är bra och stabila, roliga o lätt åkta.

Nya skidor till vintern.
Goodha 181 kanske? Men du vill kanske ha ett par längre skidor iom att du har en rätt imponerande kroppshydda? Är själv nöjd med dom som pist/parklagg och jag mäter in på 180/86.
Dock är dom väldigt lätta.

Nya skidor till vintern.
jag skulle gå på Völkl Bridge .. en stabil skida som har lite mer under foten, men ändå har en svängradie som är runt 20 meter, vilket du inte kommer uppleva som varken för lite eller för mycket.

185cm
22.0m radie
130-92-112mm

ett par bra bindningar på dem tycker jag iom din vikt är ett måste, px14 t.ex.

Nya skidor till vintern.
meeeeow, även om dina p3 är i fint skick får du nog itne många kronor för dom, inget vidare andrahandsvärde på 3? år gamla skidor. Jag körde själv på den p3 skidan, jag är 190/85 och sen efter det bytte jag till Armada ar6 som jag vart kanon nöjd med. Annars skulle jag nog satsa på the dumont 181 som kommer till hösten, verkligen en kanonskida enligt mig! Hoppas du hittar nå vettigt i denna skiddjungel! :)

// fredde

Nya skidor till vintern.
Nu har jag kolla in lite nograre på Armada skidorna.
Det står emellan

Armada AR6 07-08
Armada_AR6.jpg

Armada ARV 07-08
Armada_ARv_high.jpg

Notera min längd och vikt.

Sen så skulle jag nog lägga till dom här bindningarna.

Rossignol Scratch 140 Ti
Side_RO_RC70015.jpg

:)

Nya skidor till vintern.
låter som ett vittigt val, men de stod att du åker pist/park, I så fall kanske ARV är lite för bred, men om du även lägger till lite offpist i din åkning så är det en kanonskida.

Nya skidor till vintern.
look eller ross bindningar är bra grejjer, dom som du kikat på är kanon, köp en med din 14 som du va inne på så kommer de bli kanon ska du se.

Nya skidor till vintern.
Rossignol Scratch 140 Ti
Frågan är om dessa bindningars DIN skala räcker..? orkar inte tänka så noga nu så någon annan får säga om jag har fel.
Nått säger mig att de är för "klena" för din vikt. Kanske en Din 16/18 bindning skulle funka bättre?

Nya skidor till vintern.
armada skidorna är också jätemjuka, inte bättre å köpa en styv skida om det är de du vill ha?

armada är ju som scott ungefär..

gillade du head skidan så varför inte köpa något liknande?

Nya skidor till vintern.
95kg, förstår att P3 känns lite klen då... Skulle nog inte valt AR6 heller då den är rätt mjuk. Nu vet ju inte jag hur den är med den tyngden men hade själv valt en styvare skida om jag vägde 100 pannor.

Är inte pipecleaner från Armada lite hårdare?

Nya skidor till vintern.
joel-the-man sa:
köp thruster från i år
hur fan kan ni rekomendera thruster till en kille som väger 95 kg ??????? han kommer trycka sönder de stackars skidorna. dom är extremt mjuka och blir väldigt fladdriga i höga farter. han ville ha en stabil skida och det är verkligen inte dessa.
dessutom, föreslå inte en skida när det säkert är den enda skidan ni åkt på.

jeppenator: har du ens åkt ar6? ar6:an är ju jäkligt stabil och en relativt styv parkskida. den har väldigt bra allroundegenskaper, är lättåkt och jag tror den skulle passa honom jäkligt bra.

annars tycker jag du kan kolla in völkl wall och rossignol scratch ghetto som även de är roliga i parken och stabila. völkl wall är mer renodlad parkskida, stabilare än rossignolen och lite styvare. rossignolen är allround, lite mjukare men fortfarande stabil och funkar lite bättre i pisten än wallen.

Senast ändrad:
Nya skidor till vintern.
meeeeow sa:
Det jag menade med DIN 16/18 är helt enkelt en kraftigare bindning. Antar att du trycker på rätt bra med skidorna och väger en del (Inget illa menat).

Rossignol Scratch 140 Ti är en bindning med DIN ?-14 och är inte lika "stark" som en DIN 16 eller 18 bindning.

T.ex Marker Jester är en DIN 16 bindning som jag hört ska vara bra. Sen har salomon några modeller som jag sett brukar bli rekomenderade (kommer inte ihåg namnen).
Finns även andra som Look m.m. som är lite kraftigare.

Det kan ju dock vara så att det räcker med Ross Scratch 140 Ti.

Nya skidor till vintern.
Var rädd om knäna bara och se till att du vet vad du gör innan du ger dig på och skruvar på en 16/18 bindning. Ställer du en sådan bindning på 10 släpper den svårare/senare än vad en vanlig bindning gör, så Börja lågt och skruva upp försiktigt

Det finns även en del matnyttiga trådar om detta på forumet, sök och du skall finna.

Senast ändrad:
Nya skidor till vintern.
meeeeow sa:
tänkte lämna in dom ^^ låta någon annan göra de åt mig
Behövs ändå justeras med 99% säkerhet, de i butiken lär knappast ställa in DIN-skalan så att den passar dig. Normalt kör de bara din vikt/10-1 och det fungerar absolut inte om du behöver ett par 14+ bindningar. Finns dessutom fler parametrar från dag till dag att ta hänsyn till än regeringen har dumma förslag.

Här är en tråd jag skrev för ett tag sedan vad det gäller att justera bindningar https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=47221

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp