nya stålkanter och "enkelt" underhåll av kanter

Pillard

Aktiv medlem
God dag alla!

Efter att ha fått mycket bra hjälp vid min förra fråga så tänkte jag kolla en ny grej här. Jag inser att det finns massor av trådar som handlar om stålkanter men hittade ingen som passade.

När jag läst om stålkanter så verkar det vara väldigt blandat hur dessa ser ut direkt från fabrik. Jag har precis köpt nya atomic sl9 och jag undrar lite över vad atomic brukar köra för slipning från fabrik? De har elva meter radie så för min del får de gärna vara sylvassa och kunna skära rejält även i isig pist. Kommer inte vara instresserad av att sladda med dem.

Dessutom undrar jag om nån har några tips på nån enkel slipanordning som man lätt kan använda för att hålla kanterna i bra skick utan att det blir jättedyrt eller ett stort projekt (jag förstår att det finns massa vetenskap och att det går att göra hur bra som helst men jag är nöjd med en bra kompromiss. Lite som OBH nordicas knivslippsmaskin. Det blir inte optimalt men det blir ganska bra och är lätt:))

Ingen som har några tips på slip? Tänkte beställa valla och sånt och då kan det ju vara bra att beställa allt på en gång...

Vet inte vad dina Atomic har för vinkel på sidan, men jag kör med 88 graders filhållare (och fil) av den här typen:
http://www.toko.ch/de/productDetail/5560016_v_88/Side+Edge+Tuning+Angle+Pro+88°.html

Jag köpte min på Alpint och har för mig att den kostade runt 200:-. En nackdel jämfört med verktygen som finns på skistore.se är att det inte går att byta vinkel, men jag har kommit fram till att jag tänker köra på 88 grader oavsett vad skidorna är satta till från fabrik och med filhållare är det enkelt att byta mellan fil och diamantbryne.

Jag kör oftast bara med diamantbryne för att skärpa upp kanterna för att undvika att slipa ner kanterna i onödan.

ok, så det är ett diamantbryne man behöver för att hålla skärpan? Samma sak som wet-stone? Och fil för att behålla rätt vinkel? Har jag fattat det rätt då? Det flyger en hel del grejer i huvet nu eftersom jag försöker lära mig stålkanter och vallning samtidigt, blir en del...

Om skidorna har 90 garder från fabrik och man kör fil med 88 graders hållare så får man ner dem till 88 ganska lätt eller?

Kör man brynet både på sidan och undersidan av stålkanten?

Jag är fullständig nybörjare och glodde igenom swix ski school på deras hemsida men svårt att se alltid vilka sidor de är på och pillar.

Kolla på www.skituning101.com som en grabb på TGR har slängt ihop. Helt genialt och du bör inte ha så många frågetecken kvar efter att ha läst allt!

Gör som Kiels och kör med en 88 graders vinkel. Det är en bra kompromiss mellan skärpa och när dm går på kant. Sen bör dom även hängas på undersidan. En fil med 1-2 lager frystejp på borde räcka, detta för att undvika en skida som greppar för hårt id nästan plana skidor.

Ett diamantbryne är inte en sk wet stone (stenbryne på svenska), diamantbrynet är vad det låter som. Mycket hårdare och funkar bra för att fixa lite nerslöade kanter. Stenbryne använder man bara för att få kanten silkeslen, dvs inget som icke racers behöver fundera på.

Edit: Kollade lite på Carleds länktips. Du kommer inte behöva slipa undersidan på stålkanten efter själva hängningen, eventuellt låta diamantbrynet glida lite lätt över den men det är allt. Jag brukar använda saliv för att minska friktionen mot diamantbryne men såpvatten funkar säkert också bra, dock torde det torka ut belaget lite.
Sen när du slipar skidan så se till att du alltid har ovansidan av skidan mot dig samt drar filen mot dig.

Det du behöver för slipning:
*Vinkel (88 grader funkar bra)
*Klämma
*Filar (3 olika, 1 fin, 1 halvgrov och en pansarfil när du är lat eller har kört på sten.)
*Diamantbryne (blå baksida är lagom grovt)
*Trasor/papper
*Lacknafta/vallaväck (för att rengöra diamantbryne)

Lycka till!

Senast ändrad:
Mycket bra tips här, skallen snurrar ännu mer nu men det landar nog snart... Det jag fortfarande inte har fått hel kläm på är det här med hängningen. Det känns som att om jag slipar ner belagen undertill så kommer jag ju oundvikligen komma åt belaget och det kan ju definitvit inte vara bra... Det enklaste kanske helt enkelt är att lämna in dem och få rätt vinklar och sen underhålla med ett diamantbryne ibland för att behålla skärpan?

Ni som kan det här med vettiga vinklar, jag har förstått att 88 grader funkar till pistracers. Vad skulle ni föreslå till ett par gotama som ska köras mest offpist? Blir ju tyvärr en del is där också, men man kanske inte vill ha en skida med 29 m radie som biter stenhårt...

Jag skulle ha undvikit att röra kanten på belagsidan. Generellt brukar skidor komma med lite (eller alldeles) för mycket vinkel på belagsidan (0,5-1,0 grader brukar rekommenderas har jag för mig) och Utter har helt rätt i att den har stor betydelse för hur skidan fäster mot snön, men jag har helt enkelt aldrig orkat bry mig. Vid stenslipning av belagen skulle jag däremot se till att kanten hängs på rätt sätt efteråt.

Sidvinkeln kan du sätta själv, men det kan ju vara bra att se uppskatta vad den är från början innan du börjar slipa så att du vet hur mycket stål du måste ta bort. Om du ska sätta en vinkel på 88 grader och den är 87 grader från början (kanske inte så troligt) så behöver du slipa mindre än om den är 89 grader från början (skissa på ett papper om du tycker att det låter ologiskt). Jag kör med 88 grader på alla mina skidor och har inga problem med att mina Gotama skulle hugga fast i onödan (tror att formen på skidorna har betydligt större betydelse). Tänker iofs lite mer på hur långt fram jag slipar kanterna på de skidorna (slipar längs hela stålkanten på mina pistskidor).

Upprepar också att att det är bra att hålla igen lite när man ger sig på kanterna. Om man har upplevt vilken effekt schyssta kanter har på åkningen så är det lätt att förivra sig och gå på med filen inför varje resa till lokala skidbacken och då har man snabbt inga kanter kvar. Talar av egen erfarenhet här :-) Träna gärna på ett skidor som du inte är så rädd om.

Senast ändrad:
Hehe, kan tänka mig att man blir lite överambitiös till slut. Mina köksknivar slipas väääldigt ofta..:) Men borde man inte kunna nöja sig med diamantbryne bara för att hålla skärpan uppe efter att man "satt" rätt vinkel med filen? När man kör med diamantbryne, måste man använda filhållare även för brynet?

JAg letar runt som fasen i nätbutikerna nu men jag hittar ju bara vinkel/filhållare i plast. Var hittar ni era härliga metallversioner?

Här har du en (inte en aning om vad det är för butik):
http://ostlingsport.se/shop/index.p...facturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26

Kolla din lokala Intersport-butik, de brukar kunna ha filhållare också. Och Alpint och Alpingaraget har säkert också. Kör med diamantbryne vid behov och ta till filen om det inte räcker.

Edit: Läs igenom guiden som Carled skickade också, där har du en massa bra råd. Och om det är andra specifika saker du undrar över så gör en sökning på TGR, där frågan säkert har behandlats ett antal gånger.

Senast ändrad:
jo jag läste igenom hela guiden som han länkade till. Såg ju där på bilderna hur hans filhållare såg ut. Han hade ju bara en metallvinkel som han fäste filen i. De jag hittar på skistore och andra såna är ju plastmackapärer...

"Kör med diamantbryne vid behov och ta till filen om det inte räcker."

Bra, det var ett klart svar som jag behövde.

En sådan vinkel känns ju betydligt mer stabil och mer flexibel gällande vad man kan klämma fast för fil, så man inte behöver hålla på och köpa swix egna filar...

"Jag kör med 88 grader på alla mina skidor och har inga problem med att mina Gotama skulle hugga fast i onödan (tror att formen på skidorna har betydligt större betydelse). Tänker iofs lite mer på hur långt fram jag slipar kanterna på de skidorna (slipar längs hela stålkanten på mina pistskidor)."

Betyder detta att du struntar i främre delen av offpistskidorna bara? Eller slipar du dem med annan vinkel? Jag känner mig som ett barn här med hjärna som en tvättsvamp som vill lära sig allt på en gång...:)

Tack för all hjälp så länge...

Hej,

Kul att läsa lite olika åsikter om underhållet av skidor/brädor. Själv brukar jag vara ganska noga med underhållet tycker jag. Hoppas det ger någonting att läsa hur jag brukar göra!

För det första så åker jag helst friåkning på skidor/snowboard men trots allt blir det ju ganska mycket pist så jag vill definitivt kunna få bra skär också.

1. Jag brukar lägga skidorna/brädan med belaget uppåt mellan två träbockar, men det finns kommersiella hållare som fäster skidan vertikalt vilket är en fördel. Jag brukar lägga på valla på belaget innan jag slipar eftersom det ger lite skydd och jag har inte upplevt det som en nackdel för att få presicion vid slipningen, dock sicklar jag av det värsta först.

2. Jag brukar undersöka kanterna efter skador, och känna med nageln efter utstickande kanter "flikar" s.k grader. Om det finns sådana på undersidan av stålkanten så tar jag ned dem med en fil, med en liten vinkel fast utan att komma åt belaget.

Utsidan av stålkanterna slipar jag med hjälp av en filhållare likt de som beskrivits av andra (min är av märket Toko). Oftast behöver jag inte fila speciellt mycket utan några drag brukar räcka. Jag brukar borsta belaget lite snabbt mellan dragen så att man inte råkar köra fast metallspån i det vid nästa drag. Det är bra om man kan ställa in filens angreppsvinkel på det verktyg man köper. Jag använder 89 grader till allt, men tror definitivt på 88 till dem som kör mest i pisten. Som jag ser det blir stålkanten mindre hålbar med brantare vinkel, greppet ökar, och även friktionen eftersom kanten skär ned mer desto brantare vinkeln är.

3. Jag tar sedan ett grovt diamantbryne (nummer 100-200) och fäster det i filguiden. Jag brukar blöta det men är inte helt säker att det behövs. Om man slipar t.ex. sten med ett diamantverktyg behövs vattnet för kylning av den anledningen, som jag förstått det, att inte mellanmassan ska mjukas upp och diamantkornen lossna. Jag tycker inte att mitt diamantbryne blir varmt alls.

Byter sedan till ett finare bryne (nummer 400) och fortsätter på samma sätt tills kanten känns fin. Om man är riktigt noga finns brynen på nummer 600 och även upp emot 1000 men jag misstänker att det är overkill för de flesta. För mig är anledningen till att jag alls använder bryne att göra kanten mer motståndskraftig mot skador, men det blir ju även lägre friktion och bättre grepp.

4. Slutligen brukar jag ta en fin fil och runda av kanten både fram och bak på båda sidorna av skidan/brädan. Fram innebär det kanske upp emot 10 cm på det bredaste stället varav kanske 3cm upp emot nosen och 7cm nedåt skidan/brädan. Bak innebär det ca 5cm varav 2 cm bakåt mot tailen och 3 cm framåt mot skidan/brädan. Jag tycker det ger bättre egenskaper; Dels lättare att svänga och mindre tendens till att få hugg. Enligt min uppfattning försämras inte greppet av detta, men kanske kan en race-åkare vara av en annan åsikt. En annan fördel som jag ser med detta är att kanten blir mindre benägen att skadas på dessa delar, som faktiskt tar emot smällar ibland!

Slutligen är det ett tips att ha med filguiden i bilen så att man kan fixa till det värsta snabbt om det blir skador. Det blir självklart mer behov att slipa om man åker mycket. Jag har aldrig upplevt detta regelbundna underhåll som ett stort slitage på grejernar men jag åker inte exceptionellt mycket, ca 30 dagar per år.

Hoppas det var till nytta för någon!

/Rob

Senast ändrad:
Bra guide från Rob som nästan exakt beskriver hur jag gör!
Linearob13 sa:
4. Slutligen brukar jag ta en fin fil och runda av kanten både fram och bak på båda sidorna av skidan/brädan. Fram innebär det kanske upp emot 10 cm på det bredaste stället varav kanske 3cm upp emot nosen och 7cm nedåt skidan/brädan. Bak innebär det ca 5cm varav 2 cm bakåt mot tailen och 3 cm framåt mot skidan/brädan. Jag tycker det ger bättre egenskaper; Dels lättare att svänga och mindre tendens till att få hugg. Enligt min uppfattning försämras inte greppet av detta, men kanske kan en race-åkare vara av en annan åsikt. En annan fördel som jag ser med detta är att kanten blir mindre benägen att skadas på dessa delar, som faktiskt tar emot smällar ibland!
Det är den här delen som jag inte längre bryr mig om. På mina pistskidor slipar jag hela kanten och på mina Gotama är jag helt enkelt inte lika noggrann när jag börjar närma mig nosen och tailen. Slipar inte med någon annan vinkel på filhållaren. Det rätta är nog att göra det Rob skriver, men jag tycker att det funkar lika bra att bara låta bli att slipa ända fram.

Edit: När jag tänker efter är det bara mot nosen jag brukar tänka på det här. Mot tailen slipar jag nog hela kanten (twintip:en gör att det ger sig själv).

Senast ändrad:
Linearob13 sa:
1. Jag brukar lägga skidorna/brädan med belaget uppåt mellan två träbockar, men det finns kommersiella hållare som fäster skidan vertikalt vilket är en fördel. Jag brukar lägga på valla på belaget innan jag slipar eftersom det ger lite skydd och jag har inte upplevt det som en nackdel för att få presicion vid slipningen, dock sicklar jag av det värsta först.
Du bör inte valla innan du slipar kanterna iom att du har vinkeln liggandes mot belaget, detta kan innebära att du slipar i fel vinkel. Det räcker med att torka av filspånet mellan dragen med en trasa/pappersbit.

Fasen, det här blev bättre än väntat... Sista grejen nu, hoppas jag...:) Blir det inte repor på belaget när man lägger på en filguidesvinkeln? Känns som att det borde bli massa metall som åker mot belaget? Eller var det till det du använde maskeringstejp?

Maskeringstejpen används för att få upp en vinkel mot belaget. Men visst skyddar det också...

Och det heter inte repor, det heter struktur! ;-)

Haha, det där känns ju som nästa vetenskap. Läste en himla massa om struktur i vallatråden jag plöjde häromdan. Var går egentligen gränsen?

Nej det blir inga nämnvärda repor på belaget, borsta bara bort filspån mellan dragen.
Det var inte där du använde maskeringstejp, den används på själva filen för att få till hängningen på undersidan.

hej vill inte förstöra tråden men jag undrar vart man kan köpa en "edge bevel" som man använder på undersidan av stålkanterna som oftast har 0,5-1,0 grads lutning,

smiith sa:
hej vill inte förstöra tråden men jag undrar vart man kan köpa en "edge bevel" som man använder på undersidan av stålkanterna som oftast har 0,5-1,0 grads lutning,
Ingen aning, men måste fråga varför du behöver en sån?

Här är allt ni behöver veta om hur man tunar ett par skidor:

80% sidomaterial och 20% stålflis på filen ger 88 grader, eller vad är det han säger ... då är det ju bara att sätta igång! :-) MM

Utter sa:
Du bör inte valla innan du slipar kanterna iom att du har vinkeln liggandes mot belaget, detta kan innebära att du slipar i fel vinkel. Det räcker med att torka av filspånet mellan dragen med en trasa/pappersbit.
Nej, det är sant, men jag sicklar av det värsta först som sagt. Men ok, med Doug Coomb's filosofi så kanske det innebär att jag kör på exakt 88,8 grader ;-)
Pillard sa:
Blir det inte repor på belaget när man lägger på en filguidesvinkeln? Känns som att det borde bli massa metall som åker mot belaget? Eller var det till det du använde maskeringstejp?
Det blir repor och spån, särskilt om man har skidor/bräda liggande med belaget uppåt. Det går att komma undan antingen genom att, som Utter sa, torka med en trasa. Eller som jag sa sopa av med en liten borste. Tejpa med lite maskeringstejp lät ju funktionellt och seriöst. Jag brukar som sagt valla först och sen sickla av det värsta för att skydda mot dessa repor/spån.

/Rob

Senast ändrad:
Doug Coombs hade nog lite bättre än koll än vi andra dödliga... Skulle väl säga att jag aldrig skulle våga ge mig på hans metod..:) Men han var en skön snubbe

Carled sa:
Pillard sa:
Doug Coombs hade nog lite bättre än koll än vi andra dödliga...
Dagens inlägg såhär tidigt på dagen?
Oj, förlåt. Hädade visst i kyrkan nu. Jag var så noga med att fokusera på att använda perfekt-formen eftersom han inte fanns bland oss längre. Men i gengäld glömde jag att använda bättre ordval.

På tal om nåt annat som diskuterats tidigare i tråden. Nån av er som vet om en nätbutik där man kan köpa allt; Valla till lite olika temperaturer, filhållare (sådan som tgr-killen använder) och p-texstavar? Känns som att man måste beställa grejer från typ 3 olika ananrs eftersom ingen verkar ha allt...

Skistore har lite olika paket, annars bör din lokala Intersport/Team Sportia etc ha det mesta.

@FF: Oj det var inte många rätt på den sliptekniken. Drar filen ifrån sig utan att skära bort plasten innan, det är som att be om en tripp till sjukstugan för att sy ihop tumsenan.

@linearob13: Skidor ska slipas med sidan uppåt, inte belaget uppåt. Torka av mellan dragen räcker för att slippa filspån i belaget. Det räcker för alla tävlingsåkare, även på fartskidor som det är oerhört noga med belag och kanter. Så det räcker nog för er också. :)

Tillbaka
Topp