Nya telisskidor

Emma_L

Ny medlem
Nya telisskidor
Hej, jag skulle behöva tips när det gäller telisskidor. Nu är jag inne på min nionde säsong och åker på de flesta underlag, gärna utanför pisten om det finns tillräckligt med snö.

Eftersom jag inte är så tung - ca 55 kg - antar jag att skidan inte får vara alltför hård, samtidigt åker jag någorlunda aggressivt... Gick över från läderpjuck till ett par Scarpa T1 för ett par år sedan och insåg att mina skidor inte håller måttet. Kul att köpa nytt dessutom.

Blir jättetacksam för bra råd!

//Emma

Nya telisskidor
She pist är nog ingen dum skida med tanke på att den är gjord av tjejer, snygg är den dessutom. På bindnigs fronten finns det ju en hel uppsjö av bindningar Linken, O2, 7tm för att nämna några.
Chillin skulle nog jag ialla fall inte köpa för fjädern spänner upp sig i tid och otid.
Lycka till med skid köpet!

//Oskar

Kolla på http://www.k2skis.com/skis/telemark/shespiste.asp för mer info

Nya telisskidor
Bero lite på vad du är ute efter och vad du har sen förut. Om du har åkt nio år och åker mycket puder tycker jag du ska köpa ett par fatskis faktiskt. Helst om dina befintliga lagg duger till skitdagarna då du tvingas åka pist (hemska tanke). På fetfronten finns det ju mycket för en telisåkare att välja på med undantag för dom hårdare som lätt blir lite plankiga för en telisåkare. Åker själv på ett par Pocket Rocket 185:or, är 180 o väger sisådär 70 kg. Är grymt nöjd med dom som en off-pistskida, i pist är ingen fatski riktigt rolig. Du skulle lätt kunna åka på ett par PR 175, dom är kvicka o lättsvängda även i skogen och uppkörd snö. Annars verkar Scott Santiago fin, har bara klämt på den dock, eller kanske Head Monster 85.

Om du ska ha en kompromiss bör du kasnke gå ner bredd och då finns ju Monster 75 som jag tror funkar bra. Bindningar, tycker själv att Chili suger och Cobran har samma felaktga konstruktion. Åker själv på Pitbull som jag är nöjd med, mina har hållt bra. På fetingarna har jag G3 med racefjädrar och den gfunkar också utmärkt.

Lycka till med katpitalförstöringen :o)

Nya telisskidor
Ett par Fatskis som ska fungera hyffsat i pist är Atomic TMEX (eller R:EX), men dessa skidor kanske är för hårda/styva/plankiga...men om du tar fram de större besticken när det är dax för Julbordet så kanske EX:arna kommer att funka!

(Jag har köpt ett par R:EX själv och väntar på att mina, från Tyskland inköpta, 7tm skall komma, så att jag får åka på dem nån gång...fast jag väger BETYDLIGT mer än 55 kg...)

En annan (FET!)skida som kan funka är Karhu JAK, som är twintippade dessutom...men nu kanske du inte vill ha fetskidor utan något mer slimmat?

Nåväl, min tjugofemöring tog precis slut nu, hoppas att det löser sig !

/Anders B

Nya telisskidor
Det kunde ha varit jag som kom med denna beskrivning som du gjorde.Ska själv köpa Atomic Tm 18 i år (röda i år, snorgräna i fjorårets modell) Provade dem vid flera tillfällen förra året. Suger sig fast i backen men klarar ändå av att hålla sig flytande i puder. Bra kombination och ej heller så dyra 3000 kr utan bindning. Provkör dem!!!
Lycka till.

Tillbaka
Topp