Nybörjarskidor

kilo

Ny medlem
Nybörjarskidor
Jag är ganska nybörjare på skidor och har hyrt i ett par år, men nu börjar det bli dags att inhandla. Jag har lyckats köpa pjäxor (Nordica Speedmachine 8) och ska nu ge mig på skidorna. Men jag har inte den blekaste aning om vad jag ska välja, alla förslag och tips välkomna.

Jag är 190cm lång, väger 80kg. Åker enbart i pisten. Jag vill ha en förlåtande allroundskida som inte kräver så mycket av mig, utan där jag kan njuta av åkningen istället för att behöva bevaka skidorna hela tiden. Jag vill ha bra glid för att kunna åka lite snabbt ibland när underlaget är fint, eller för att slippa staka i transporterna. Jag vet inte om dessa egenskaper går att kombinera...

Många jag pratar med rekommenderar Dynastar dstinct plus eller limited. Vad tror ni om den? Stadium säljer just nu ut Head Xenon 4.0 som verkar vara en nybörjarskida, är den något att ha?

Nybörjarskidor
Har testat Dynastar Contact Groove och den kändes som en helt OK pistskida. Blev bara ett kort åk på den men fick ett positivt intryck. Finns fler i samma serie som ska vara sköna men som jag inte hann köra själv.

Värt att kolla in är oxå Elans MAG-serie (och kanske Magfire men de är för lite mer avancerade) som jag tycker är mycket bra, roliga och lätttkörda. Brukar vara ett anständigt pris på dessa.

Nybörjarskidor
Om man ska vara ärlig så kan du köpa i princip vad som helst i medelprisklassen och bli nöjd. Det finns mängder med olika modeller som gott och väl räcker till i prestanda. Det skiljer en hel del i känsla mellan olika märken, men de allra flesta skidorna på marknaden idag är bra skidor. Den här tiden på säsongen kan du dessutom hitta mycket bra erbjudanden i de vanliga sportaffärerna. I de billigare segmenten återfinns nästan alltid en lätt och spänstig glasfiberdominerad känsla som ger en direkt och ofiltrerad snökontakt och ett lättåkt och kvickt uppträdande. Lättsamheten kommer på bekostnad av känsla av stuns, stabilitet och en trygghet i högre fart. Kantgreppet däremot är något av en myt för många som tar för givet att ju dyrare en skida är desto bättre är den på isigt underlag oavsett åkare. Flera skidor i de billigare leden uppvisar snarare ett mycket bra kantgrepp i de farter de är tänkta att fungera, även om de ofta är mer beroende av en riktigt vass kant än mer påkostade skidor. I hårt pressade lägen och när man lägger ner mycket kraft i åkningen sviker ofta en billig skida, men för en nybörjare så upplevs ofta den billigare skidan som bättre på hårt underlag än tex en raceskida eftersom den är lättare att trycka igenom.

Rent måttmässigt tycker jag att du ska satsa på en skida som är aningen breddad jämfört med en ren pistskida för att du ska få en skida som hanterar varierande underlag (i pisten) bättre. Vi pratar då ett midjemått på 70-76mm ca istället för 63-69 mm som brukar klassas som en ren pistskida. Längden väljs inte alltför kort, trots de vanligt förekommande uppmaningarna från butiksgrabbarna att välja skidor som knappt når upp till naveln. För korta skidor blir svåråkta i stökigt underlag och allmänt oroliga. 174-180 någonstans hade jag rekommenderat för din del. En snabb titt på Stadiums alpinrea ger tex förslagen:

Völkl AC Unlimited 177cm, 2499kr. Prisvärt. Mycket keramik i känslan. Förvånandsvärt trygg för prisklassen.

Head Xenon 4 eller 6, som du nämnde själv. 2199/2999kr. Fyran är en typisk uthyrningsskida. Jump on and go utan att fundera. Ingen kanonprestanda förmodligen (jag har dock inte testat), men gör säkerligen sitt jobb utan att klaga. Sexan har samma grundkaraktär, men lite mer dämp och lite styvare, vilket gör att den går bättre i högre hastigheter.

Völkl Unlimited AC10, 3999kr. Träkärna och ett tydligt kliv upp i prestanda från de övriga två exemplen. Mer dämpad, vilket innebär att snökontakten störs mindre av småvibrationer.

Men som sagt.
Det finns mängder och åter mängder med skidor som passar. Ta en eftermiddag och åk runt till lite butiker och sondera marknaden på hemmaplan.

Nybörjarskidor
Tack för svaren.

Jag har inga problem med att betala lite mer för bra grejor. Men det verkar som att ju dyrare skidorna är desto mer avancerade åkare blir målgruppen=sämre för nybörjaren. Eller har jag fel?

Tillbaka
Topp