Nytt svenskt skidmärke!

• Trådstartare Trådstartare Hasse
  • Start datum Start datum
Nytt svenskt skidmärke!
Jarle, vi får nog ta och knyta MnO till vårt företag för produktutveckling... Sen skicka vi några lagg till Hasse och till Brants och Åka Skidors redaktioner... Sen måste några lagg komma till några med cred på TGR också... Sedan är resten biff!

Nytt svenskt skidmärke!
Hasse sa:
jeffa sa:
Behöver inte kosta massa pengar...

Finns massa sätt att göra på...
Som tex?? Varför gör inga märken det då?

//H
Titta på tex Hendryx. Han har lyckats hypa upp sina skidor duktigt så pass att dom tex alltid nämns i trådar där det frågas om skidor för diverse ändamål. Detta trots att det är en liten tillverkare med små resurser och med shapes som är långt från några mainstreammått som dessutom tar rejält betalt för sina grejor. Du är ju själv en del i den hypemaskinen, Hasse, så du borde ju vara medveten om hur det fungerar. DB Skis är också ett exempel på rejäl hype för ett par år sedan. Alla snackade Tabla hit och Tabla dit och dom få som verkligen åkte på de första utgåvorna åt topsheetschips till frukost och körde sönder skidor på löpande band när dom väl var på berget. Fler exempel är PMGear och deras BroModel och LhasaPow/Brocker. För att inte tala om Capital och Praxis som har haft riktiga storhetstider i forumvärlden. Salomon är också duktiga på att skapa snack kring kommande modeller genom att låta information "läcka" ut till initierade kretsar långt innan planken finns i butikerna. Fischer har också varit där och vänt med sin fingerade spionfilm om 207:an bland annat. Allt för att skapa "gratis" snack och surr om kommande eller aktuella modeller.

Senast ändrad:
Nytt svenskt skidmärke!
MnO: Jo det är så sant. Men det säljs fortfarande inga mängder av dessa skidor. Ta tex Hendryx. Hur många par skidor har han sålt? Klart han säljer ett gäng skidor p.g.a hypen men inte så du kan jämföra Jon O som reklam pelare eller ännu bättre Bode Miller, Herman Maier, Anja Pärson. De säljer mer skidor än någon annan hype ever. Så jag kan inte säga att det är en hype på samma sätt som att det diskuteras på ett internet forum. Kanske kanske om det är uppe på alla forum över hela världen. Då kanske du kan sälja 1000 par skidor på detta sättet.

Sen att blanda in Salomon och fischer är väl kanske att gå till överdrift då dessa märken knappt bryr sig om "friåkning/jobb" jämfört med alpinförsäljningen eller hur+

//H

Nytt svenskt skidmärke!
Hasse sa:
MnO: Jo det är så sant. Men det säljs fortfarande inga mängder av dessa skidor. Ta tex Hendryx. Hur många par skidor har han sålt? Klart han säljer ett gäng skidor p.g.a hypen men inte så du kan jämföra Jon O som reklam pelare eller ännu bättre Bode Miller, Herman Maier, Anja Pärson. De säljer mer skidor än någon annan hype ever. Så jag kan inte säga att det är en hype på samma sätt som att det diskuteras på ett internet forum. Kanske kanske om det är uppe på alla forum över hela världen. Då kanske du kan sälja 1000 par skidor på detta sättet.

Sen att blanda in Salomon och fischer är väl kanske att gå till överdrift då dessa märken knappt bryr sig om "friåkning/jobb" jämfört med alpinförsäljningen eller hur+

//H
Nej, du har såklart rätt att det inte säljs några mängder av små märken. Men jag är helt säker på att Hendryx har sålt betydligt fler skidor nu än vad han hade gjort om inte hypen på Freeride hade startats. För nya märken, och då speciellt märken som säljer dyra skidor, är det svårt att överhuvudtaget sälja något alls i början. Positivt snack på forum gör att potentiella kunder vågar ta steget till att beställa eller köpa ett par skidor istället för att bara snegla.

Däremot tror jag du har fel när du säger att friåkning och jibb inte påverkar försäljningen i stort. Det är varumärken och image det handlar om och i det perspektivet är friåkningen viktig. Även om Lasse Svensson inte köper XWing Lab trots att Kaj åker den så tycker han ändå att han är lite cool och kanske tom skulle passa i rasta när han slår till på ett par XWing 6. Om du går in och tittar på tex Salomons hemsida så skapar dom först stämning genom att välja en bakgrund med ett orört berg i nysnö. Sedan när man väljer "Ski" så får man istället en bild där en ensam åkare är påväg över ett puderfält i riktning mot tidigare nämnda berg. Bilden de vill förmedla har inget med portåkning att göra, utan är helt baserad på friåkningens ideal. Jämför det med marknadsföringen de körde med för ett par år sedan när Kjetil André Aamot deklarerade att han var "right on line" med sina Sollys. Sen är det ju iofs så att volymmarknaden i alpländerna och Tyskland i många avseenden ligger efter Sverige när det gäller skidåkning. Där säljer ju Ellos restlager med skidkläder ur katalogen -92 fortfarande bra och fokus ligger (som tur är) fortfarande på racecarvers och småskidor med slalomskärning.

Senast ändrad:
Nytt svenskt skidmärke!
Carled sa:
Jarle, vi får nog ta och knyta MnO till vårt företag för produktutveckling... Sen skicka vi några lagg till Hasse och till Brants och Åka Skidors redaktioner... Sen måste några lagg komma till några med cred på TGR också... Sedan är resten biff!
MnO får skidorna hur han vill, Hasse får ett par svängiga allätare i lagom styvhet och ÅS får ett par EHP/Lotus 120-inspirerad rackare? Pöbeln på TGR får ett par breddade XXL som är uppstyvade från fot och bakåt med lagom snäll rocker för allroundegenskaper, splittail och givetvis saknar skidan skärning 10-15 cm både bak och fram. Antagligen lite pintail med.

När och var startar vi produktionen? Lite trångt i min källarlägenhet i Oslo, har du ett garage? Det är ju riktigt undergrund med garagetillverkning!

Senast ändrad:
Nytt svenskt skidmärke!
Jag har inget ledigt garage, dock har jag en övervåning som står tom, hehe...
Vi får låta det här bearbetas lite, det känns som att vi är något på spåren. Det enda som saknas nu är pengar, och kunskap om hur man bygger skidor. Synd bara att det är de viktigaste punkterna för att det hela ska gå ihop.

Nytt svenskt skidmärke!
Andee sa:
5-7 december kan man få köra Soul i Hemsedal under skidtestarhelgen. r.
Funderar verkligen på varför man skulle göra det. Hela paketet känns som ett copy-paste på vilket större skidmärke som helst. Varför ska jag betala 2.5 ggr så mycket som ett par goddha? 9000 för ett par helt onischade skidor. Kompispris för 12000 med ett par DUKE på. Good Luck Tranås!

Nytt svenskt skidmärke!
Blackriverpaint sa:
Andee sa:
Funderar verkligen på varför man skulle göra det. Hela paketet känns som ett copy-paste på vilket större skidmärke som helst. Varför ska jag betala 2.5 ggr så mycket som ett par goddha? 9000 för ett par helt onischade skidor. Kompispris för 12000 med ett par DUKE på. Good Luck Tranås!
vill man inte testa Soul så behöver man inte. du gör precis som du vill.

Nytt svenskt skidmärke!
Carled sa:
Jag har inget ledigt garage, dock har jag en övervåning som står tom, hehe...
Vi får låta det här bearbetas lite, det känns som att vi är något på spåren. Det enda som saknas nu är pengar, och kunskap om hur man bygger skidor. Synd bara att det är de viktigaste punkterna för att det hela ska gå ihop.
Jag kan hjälpa till att bygga era skidor. Jag e grym på att smälta plastpåsar till belag. Då kan vi spara pengar på det.

Nytt svenskt skidmärke!
Hehe, just ja... Gedigen svenskt hantverk kan aldrig vara fel! Jag såg lite koppar som låg och skräpade, det kan vi ha till stålkanter....

Nytt svenskt skidmärke!
Det ligger plank här utanför... En del är rätt murkna så vi kan göra mjuka skidor också!
Vem är tillräckligt stor för att agera press och dessutom har tid till att sita ner dagarna i ända?

Nytt svenskt skidmärke!
haha, làter som att budgetskidorna kommer sjunka i pris i àr igen.

Go for it! Det känns som om ni kommer fà lättare att hitta kundgrupp än andra nämnda företag i denna tràd.

Nytt svenskt skidmärke!
robRhino sa:
Vore ju sjukt intressant att veta vad alla dessa "experter" åker på för lagg!
Håller med!

Fast å andra sidan så är alla (vad jag vet) som har uttalat sig här konsumeneter. Förstår inte varför vissa väljer att sitta och gnälla på dem som faktiskt gör något. Det verkar som många har en massa åsikter och då undrar jag bara, varför inte börja bygga egna skidor???

Sluta negga för faan!

Nytt svenskt skidmärke!
Blackriverpaint sa:
Andee sa:
För att de är "handgjorda"? Eller är kvalitet och hur skidan beter sig i under fötterna inte en del i ekvationen? Det viktigaste verkar vara vilka känslor jag får för skidan när jag ser den på webben och att den är billig att köpa. Och sen är folk helt oförstående till att skidtillverkarna flyttar produktionen till Kina. Klart att det här kan vara dömt att misslyckas, men diskussionen så här långt tyder på att skidporr och hypade produkter verkar vara det vi vill se från tillverkarna.

Nytt svenskt skidmärke!
handgjorda garanterar ju inte att de blir bra!.. människan har jubra mkt större felprocent än en maskin!

Nytt svenskt skidmärke!
Jarle sa:
Det ligger plank här utanför... En del är rätt murkna så vi kan göra mjuka skidor också!
Vem är tillräckligt stor för att agera press och dessutom har tid till att sita ner dagarna i ända?
Vid tentapluggstider kan jag nog värpa fram några plank. Mina 80 pannor räcker nog gott och väl, det är ju budgetbygge vi snackar om... Annars kan jag lägga blyhagel i kalsingarna.
Men om jag sitter på dem kan vi väl knappast kalla dem handgjorda??

Allvarligt talat tror jag vi har en lysande affärsidé här... Vad ska vi kalla vårt nya skidmärke?

Nytt svenskt skidmärke!
Jag anmäler mig frivillig att utprova hållbarheten på skidorna.

Har en stor verktygspark i närheten med både vedklyvar, jordfräsar och diverse andra doningar man kan försöka åka skidor på! Allt i vetenskapens namn.

Och för att kommentera de där "soul"-skidorna. Jag tycker det är kul med företagsamhet och skidtillverkning i liten skala. Så jag önskar er lycka till. Men jag tror ni kommer få svårt, om jag skall vara ärlig. Ni har nischat in er som en dyr skida med föga nyskapande design. Vem skall köpa skidan? Ja det finns en växande skara "nybörjare" som vill ut i offpisten och där kan ni säkert hitta kunder bland de medelålders med för mycket pengar som vill ha lite flashigare och ovanligare skidor än grannen med saaben. Så där kanske ni har en del att hämta. Men tänk på att era skidor kostar dubbelt så mycket som motsvarande skidor från de vanliga tillverkarna så se till att nischa in er försäljning till målgruppen.

Senast ändrad:
Nytt svenskt skidmärke!
Jag vet någon som inom kort lansera ännu ett skidmärke med handgjora friåknings skidor. Skidorna kommer heta Kajbring och har egenskaperna som Mno beskriver på sida1.altså över 110 midja runt 25 radie 0 spann lång tip med stor radie med lite rocker. Hemsida skall lanseras i kommande vecka och de första paren kommer att finnas för test i verbier hela säsongen. Småskaligt än så länge! Men vänta ni så ska nog freeridefolket få vad ni behöver!
Håll utkik!
Kajbring.se

Senast ändrad:
Nytt svenskt skidmärke!
Jag testade den orangea skidan i hemsedal i helgen. Jag blev grymt imponerad av den! Mjuk och följande i puder och det gick jätte bra att dra på och köra på hårt underlag.
Jag har redan beställt den för att jag gillade den så mycket, så förhoppningsvis får jag den innan jul :) :) det var mina Synpunkter!

Kram Från StaticSkiFilms!

Nytt svenskt skidmärke!
Static sa:
Jag testade den orangea skidan i hemsedal i helgen. Jag blev grymt imponerad av den! Mjuk och följande i puder och det gick jätte bra att dra på och köra på hårt underlag.
Jag har redan beställt den för att jag gillade den så mycket, så förhoppningsvis får jag den innan jul :) :) det var mina Synpunkter!

Kram Från StaticSkiFilms!
Äntligen kom det första vettiga inlägget i den här tråden.
Tack.

Nytt svenskt skidmärke!
..mycket snack men verkar inte som många provat skidorna.

Jag testade den "röda" under testhelgen i Åre förra veckan. Det är en modell som ännu inte finns på hemsidan. Den är lite fetare än de övriga. Var väldigt glatt överaskad av skidans egenskaper. En bred skida som troligen skulle funka bra i offpisten (det var inte mycket snö i terrängen) men som också var riktigt rolig i pisten. Kunde köra riktigt korta svängar på skär. Backarna var uppåkta med isiga partier, detta fungerade de bra på. Tvivlar inte på att den skulle göra sig ännu bättre vare sig på nypreppade backar eller ute i pudret. Skulle vilja säga att det var de roligaste skidorna jag provade under helgen.

Nytt svenskt skidmärke!
KPD sa:
..mycket snack men verkar inte som många provat skidorna.

Jag testade den "röda" under testhelgen i Åre förra veckan. Det är en modell som ännu inte finns på hemsidan. Den är lite fetare än de övriga. Var väldigt glatt överaskad av skidans egenskaper. En bred skida som troligen skulle funka bra i offpisten (det var inte mycket snö i terrängen) men som också var riktigt rolig i pisten. Kunde köra riktigt korta svängar på skär. Backarna var uppåkta med isiga partier, detta fungerade de bra på. Tvivlar inte på att den skulle göra sig ännu bättre vare sig på nypreppade backar eller ute i pudret. Skulle vilja säga att det var de roligaste skidorna jag provade under helgen.
Placebo.

Nytt svenskt skidmärke!
HAHA. helt underbart hur tråden har vuxit i glädjeämnen sedan den startades.
Sen tycker jag inte vi ska säga nej till soul. testa först å såga sen.
även om de är "tråkiga" mått
KPD, om du nu prövat skidorna som inte finns än som är något större. råkar du inte ha några mått å så då?

Senast ändrad:
Nytt svenskt skidmärke!
Sorry, har inga uppgifter om de röda skidorna alls :/ De försökte pracka på mig massa info-papper om deras skidor men de hade INGA papper på dessa röda skidor som inte heller ännu hunnit ut på hemsidan. Men de var iaf snäppet större än de svarta, inte mycket bredare, men bredare.

Var inte ute efter att köpa då jag redan har alldeles för mycket alpin utrustning hemma och därför har måtten fallit ur glömska. Ville bara försvara Soul lite i tråden när jag faktiskt har provat skidorna själv och var mycket positivt överraskad.

För den som vill veta mer om dessa "mystiska" röda skidorna eller har andra frågor kan säker få svar på dessa från Soul själva. Saxade nedanstående text från deras hemsida.

Köpa eller bara fråga något?

Martin Nilsson
0709-84 89 17
martin.stkomposit@telia.com

Kristian Nilsson
kristian@soulskis.com

Ser att klockan har blivit Julafton så får passa på att önska eder alla en riktigt god jul =)

Nytt svenskt skidmärke!
Jag testade den "gröna" soul skidan på test helgen i Åre. det gjorde även några av mina kompisar, vi var flera som blev imponerade på hur bra den var i pisten. Vi körde varken offpist eller park med den. Men för att vara en twin tycker jag att den svarade bra i pisten.
Hur Soul kommer klara sig jämfört med andra märken har jag inte så mycket att säga. Jag tycker det är kul att människor vågar testa. och jag tycker i detta fallet att resultatet faktiskt blev bra.

God jul freeride, fast inte alla som bara gnäller!

Nytt svenskt skidmärke!
Röda skidor vetifan, men däremot hade de en vit med sig till Åre, möjligen med nån röd logga på.

Den var 112 mm bred och hade en relativt massiv framände... Vet inte exakt mått fram, men skulle gissa på 160 eller nåt sånt. Lite indragen skärning i tippen. Traditionellt spann.

Modellen kändes lite omogen, men gick ändå rätt bra. Lite stel kanske, men ändå bra följsamhet. Småjusteringar i spannprofil, flexkurva och så backa tillbaka med måtten fram (typ dra in skärningen längre) - sen kommer den gå riktigt bra tror jag.

Nytt svenskt skidmärke!
MarkusO sa:
Den var 112 mm bred och hade en relativt massiv framände... Vet inte exakt mått fram, men skulle gissa på 160 eller nåt sånt. Lite indragen skärning i tippen. Traditionellt spann.
Whuut whuuut?
Du tror alltså att spaden är större än på hellbentarna?

Nytt svenskt skidmärke!
DSC04278.JPG

Så här ser de iaf ut, de "röda skidorna" eller "vita skidorna" eller vad man nu vill kalla de..

Senast ändrad:
Nytt svenskt skidmärke!
oscarius sa:
MarkusO sa:
Whuut whuuut?
Du tror alltså att spaden är större än på hellbentarna?
Jag kör Kuro annars, och den har 164mm brätte. Intrycket av soulen var att den var i närheten, men inte riktigt 164. Jag skulle tro 155-160mm, även om det är med viss reservation. Rejält brett fram var det iaf, helt klart. Jag hoppas iofs att den inte har kvar det måttet till produktion, för enligt mig så var det för mycket.

Tillbaka
Topp