Nytt tillbehör i vatten till GoPro

FreeJumper

Ny medlem
Hej!

Håller på med examensarbete och utvecklar ett nytt tillbehör till GoPro. Tillbehöret är en boj som kan placeras i vattnet med GoPron monterad på för att kunna filma sig själv när man surfar, åker wake eller snorklar.

Skulle uppskatta alla era erfarenheter vad gäller filmning i vattenmiljö så dela med er av allt :)
Har ni några frågor så är dom givetvis välkomna också!

Senast ändrad:
Lite korta tips:

Ändra så att man kan välja fler val på vilka tillbehör man använder.

Förtydliga rankingen för vad som är viktigast. Är 1 bäst eller är det sämst?

FreeJumper sa:
för att kunna filma sig själv när man surfar, åker wake eller snorklar.
För att ens svara så ... Hur har du ens tänkt?

Ska du ha en boj liggandes som du ankrar fast i botten för att sen kunna filma sig själv med sin GoPro?

I sådana fall... Hur tänkte du ens sälja in det som ett snabbt och smidigt tillbehör som är värt att köpa istället för att köpa en boj/ankare och skruva fast kameran själv?

Eller tänker du att den bara ska flyta? Isf kommer det inte fungera för surf eftersom *drumroll* vågorna kommer plocka med sig flytbojen in och iväg innan du hinner fånga en våg. Ska du filma wake kommer båten förmodligen ha samma effekt som vågen. Kite som jag hade varit intresserad av att filma, samma grej där. Skiten flyter iväg. Kiteade hemma i Åre och tappade min kitebräda i höjd med holiday, 60min senare va den på land nedanför värmeverket 2km downwind så det driver fort. Ska man då ha en GoPro som flyter iväg så vill det till att man är snabb på att sätta sina tricks :P

Nästa problem... Det är en GoPro du har planerat att sätta fast på något, det är sjukt vidvinkel så du måste filma väldigt nära, 1-2m, längre ifrån blir det ju typ oanvändbart :P

Känns som du har en hel del utvecklingsarbete att göra framöver!

https://www.instagram.com/p/BXZNL8XAwgr <- Instagram video i typ vindstilla förhållanden från SUP på Kite. Det är ju inte förrän Max kommer inom avståndet på min SUP (3m lång så 1.5m avstånd till kameran) man faktiskt får en vettig bild :D Ska man då ha kameran i vattenhöjd så bör man ju vara över den för att få ut något av det :)

linder sa:
FreeJumper sa:
för att kunna filma sig själv när man surfar, åker wake eller snorklar.
För att ens svara så ... Hur har du ens tänkt?

Ska du ha en boj liggandes som du ankrar fast i botten för att sen kunna filma sig själv med sin GoPro?

I sådana fall... Hur tänkte du ens sälja in det som ett snabbt och smidigt tillbehör som är värt att köpa istället för att köpa en boj/ankare och skruva fast kameran själv?

Eller tänker du att den bara ska flyta? Isf kommer det inte fungera för surf eftersom *drumroll* vågorna kommer plocka med sig flytbojen in och iväg innan du hinner fånga en våg. Ska du filma wake kommer båten förmodligen ha samma effekt som vågen. Kite som jag hade varit intresserad av att filma, samma grej där. Skiten flyter iväg. Kiteade hemma i Åre och tappade min kitebräda i höjd med holiday, 60min senare va den på land nedanför värmeverket 2km downwind så det driver fort. Ska man då ha en GoPro som flyter iväg så vill det till att man är snabb på att sätta sina tricks :P

Nästa problem... Det är en GoPro du har planerat att sätta fast på något, det är sjukt vidvinkel så du måste filma väldigt nära, 1-2m, längre ifrån blir det ju typ oanvändbart :P

Känns som du har en hel del utvecklingsarbete att göra framöver!

https://www.instagram.com/p/BXZNL8XAwgr <- Instagram video i typ vindstilla förhållanden från SUP på Kite. Det är ju inte förrän Max kommer inom avståndet på min SUP (3m lång så 1.5m avstånd till kameran) man faktiskt får en vettig bild :D Ska man då ha kameran i vattenhöjd så bör man ju vara över den för att få ut något av det :)
Grym input!! Projekt är i precis i startfasen så just nu finns inga konkreta koncept. Plockar in allas erfarenheter för att kunna sätta ihop en kravspecifikation. Alla grejer du nämner är väldigt intressanta.

Angående ankare som du pratade i början, så kommer det självklart att behövas någon form av fastsättning.
Ska göra lite prototyptestande på Sri Lanka den kommande månaden i riktiga surfvågor. Kommer bland annat testa drivankare som jag ser som en potentiell lösning. Har du testat det?

Bojen kommer även ha ett gyroskop för att stabilisera kameran för att få en schysstare video. Tanken kring wakeboard slog mig när jag jobbade på kabelparken i Stockholm i somras.

Låter som ett påkostat och dyrt tillbehör, då vill det till att det funkar klockrent :) Själv funderar jag på och skaffa en Dome port till gopron för 350kr på ebay och sen turas om med någon polare att filma :)

linder sa:
Låter som ett påkostat och dyrt tillbehör, då vill det till att det funkar klockrent :) Själv funderar jag på och skaffa en Dome port till gopron för 350kr på ebay och sen turas om med någon polare att filma :)
Yes det stämmer. Borde ändå kunna bli billigare än drönare. Kul med dome, skaffade också en nyss och dom har sjunkit så mkt i pris, kostade ju 2000 kr förut. Uppdaterar tråden när jag gjort första prototyperna. Kommer du på något får du gärna mejla mig fil.larsson@gmail.com :)

Tillbaka
Topp