Officiella Contour-tråden

Har en Contour Roam som jag undrar lite om,Hur ställer man in den så att det går att ändra hastigheten . Gör man det i Storyteller eller direkt i kameran? Och i såna fall hur?
MVH
Stefan Isaksson

Senast ändrad:
Här är två åk från min Contour ROAM från i veckan. Filmade i 720p och jag är sjukt nöjd över mitt köp!

N3rox sa:
Jarle sa:
N3rox sa:
Är det skillnad på Vholdr ContourHD och "vanliga" ContourHD?
Företaget som gör kamerorna hette tidigare vholdr men de bytte namn till contour. Contour HD har funnits i två varianter, 720p och 1080p.
Okej, det här ska vara en som filmar i 1080p. Är det någon skillnad på hårdvaran?
Kommer dock att filma i 720p..
Med HD 1080 kan du filma 720 i 60 fps. Tidigare gick det bara i 30

Okej, står på kartongen att den ska kunna spela in i 720p 60 fps..
Är det något man ska fundera på om man ska lägga in en ny firmware i Vholdr?

Senast ändrad:
N3rox sa:
Okej, står på kartongen att den ska kunna spela in i 720p 60 fps..
Är det något man ska fundera på om man ska lägga in en ny firmware i Vholdr?
Det är bara att följa guiden på contour så går det kalas. Det ska vara lite blinkande lampor och lustiga ljud sen blir allt frid och fröjd, borde finnas en del uppdateringar till den nu.

Någon som har testat Flex Strap Mount och kan uttala sig om hur det är? :)

325-200---1.jpg

Sitter ni på någon bra sida där man kan beställa fästen, skal och dylikt till schyssta priser så vore ja tacksam :D

Någon som har tips på hur man undviker att linsen frostar igen, blev en dags filmning åt skogen, för det var frost på linsen.. Var väldigt mycket dimma samtidigt som att det var -5 grader i luften..
Tack på förhand..

N3rox sa:
Någon som har tips på hur man undviker att linsen frostar igen, blev en dags filmning åt skogen, för det var frost på linsen.. Var väldigt mycket dimma samtidigt som att det var -5 grader i luften..
Tack på förhand..
Torka den med samma duk som du torkar gogglarna med. Aldrig vart med om att det skulle behövas men skulle det hända är det vad jag skulle göra

Min ROAM har blinkat gult (installerar) i säkert en timme nu efter jag lade in den nya uppdateringen! Nån som vet hur man kan lösa det? Vågar ju inte stänga av den om den har fastnat i installeringen!

Senast ändrad:
tjena:), är lite sugen på att skaffa en contour och jag har då en fråga som för visa kan verka dum men endå. jo jag gruna på de här "Contour har nu också ett bluetooth-chip i GPS-kamerorna vilket gör att du kan kommunicera med kameran via din telefon och därigenom se vad kameran filmar, ljudet kameran tar upp, gps-trackingen, " hur pass i av stånd kan kameran vara från mobilen för att man fortfarande ska kunna se vad den filmar??

dr-telemark sa:
Låter ju skumt. Har du hackat den bakåt till 1.0 för att köra 60fps eller är det uppdatering till ny firmware 1.06?
Det finns en del tips här:
http://support.contour.com/
Försök att tömma kortet först innan du uppgraderar:
http://support.contour.com/contour/topics/firmware_upgrade_contour_roam_v1_06
eller följ tips här:
http://support.contour.com/contour/topics/red_light_is_sd_card_is_continius_on
Det är uppdatering till 1.06 som gäller! Har resetat kameran och tömt kortet för att testa igen! Inget funkar !

patrik_j sa:
Någon som testat att sätta lite skumgummi över mic hålet för att bli av med lite vindbrus?
Japp, funkar bra. Plocka bara av det nedre höljet och sätt en bit som täcker mikrofon-hålet. Behövs inte så tjock skumgummi, räcker med 3-4 millimeter. Vindbruset försvinner så att man faktiskt kan lyssna på ljudet från filmerna... :D

Har en Contour HD 1080p och jag skulle behöva lite hjälp med inställningarna... :D

ContourBadGasteinfreeride.jpg

Bilden blir för ljus, har ingen aning om vad jag hade för inställningar, men det var i Bad Gastein förra året och det var soligt och mellan 5 och 10 minusgrader:cool: Hur ska man förebygga att det blir så här?

Romme2012freeridercontourhelpsettings.jpg

Här är istället bilden för mörk och jag tycker att den blir lite "platt" :/ Det var molnigt och soligt. Vad skulle ni rekommendera för inställningar vid dessa förhållanden?

Skulle vara tacksam för lite tips :D

Senast ändrad:
JJontis sa:
Har en Contour HD 1080p och jag skulle behöva lite hjälp med inställningarna... :D

http://i1072.photobucket.com/albums/w375/jjontis/ContourBadGasteinfreeride.jpg

Bilden blir för ljus, har ingen aning om vad jag hade för inställningar, men det var i Bad Gastein förra året och det var soligt och mellan 5 och 10 minusgrader:cool: Hur ska man förebygga att det blir så här?
jag har samma problem med att bilden kan bli för ljus när jag kör en sluttning där solen ligger rakt på. lite hjälp skulle uppskattas. brukar ha inställningarna kontrast 40 skärpa 3 exponering -4

Fixade en Contour inför säsong för att det kunde vara kul att se några åk. Filmat i 60fps 720p tror jag.... Och skiten "laggar" när jag spelar upp den, ljudet syncar heller inte med videon? Någon som vet vad det kan bero på?
Alla tips är välkommna, googlat utan några vidare resultat.

Senast ändrad:
Vilken klass på minneskortet kör du? Det kan vara en orsak till "lagg". ;)

Har du testat att spela upp filmerna i ett annat uppspelningsprogram? T.ex. VLC eller QuikTime player?

Perkal sa:
Fixade en Contour inför säsong för att det kunde vara kul att se några åk. Filmat i 60fps 720p tror jag.... Och skiten "laggar" när jag spelar upp den, ljudet syncar heller inte med videon? Någon som vet vad det kan bero på?
Alla tips är välkommna, googlat utan några vidare resultat.
Tänker lite samma som JJontis. Vilken mediaspelare? Problem med datorn? Minneskort?

Har haft en Contour 720p i några år och är nöjd med den, dock så har bakluckan börjat bli lite slapp och inspelningslidern är ganska glapp och glider för lätt.

Tänkte uppgradera och köpa en Contour GPS, men vad jag kan se så har den utgått ur sortimentet i Sverige? Den finns fortfarande på Contours hemsida men inga stora butiker i Sverige har den i lager och vissa skriver att den utgått ur sortimentet.

Någon som har koll? Nån som vill bli av med sin gps-kamera? ;)

/Buck

Buck sa:
Har haft en Contour 720p i några år och är nöjd med den, dock så har bakluckan börjat bli lite slapp och inspelningslidern är ganska glapp och glider för lätt.

Tänkte uppgradera och köpa en Contour GPS, men vad jag kan se så har den utgått ur sortimentet i Sverige? Den finns fortfarande på Contours hemsida men inga stora butiker i Sverige har den i lager och vissa skriver att den utgått ur sortimentet.

/Buck
Johan haellgren på forumet köpte precis en för 1700, hör med honom

Jarle sa:
Buck sa:

/Buck
Johan haellgren på forumet köpte precis en för 1700, hör med honom
Elgiganten Var inköpsstället. 1699 i markbutik :D

Jag är F.ö lite nyfiken på fästena. Fick med ett rotating mount och ett Low profile mount. Frågan är ju bara, vågar man fästa ett på hjälmen, Och sedan ta av det och placera det på en annan hjälm?

Haellgren sa:
Elgiganten Var inköpsstället. 1699 i markbutik :D

Jag är F.ö lite nyfiken på fästena. Fick med ett rotating mount och ett Low profile mount. Frågan är ju bara, vågar man fästa ett på hjälmen, Och sedan ta av det och placera det på en annan hjälm?
:O

Hur länge sen och vilken giganten-butik? Bra pris hur som helst.

Jag kör goggle-mounten med gogglarna hårt spända när jag åker utförs och något som heter typ low profile sturdy mount om jag verkligen kommer röja runt och inte vill ha något skak alls.

EDIT
Såg i PM vart du köpte den, nevermind.

Senast ändrad:
Nu behövs lite hjälpz.
Min polare funderar på en Hjälmkamera (Han på bilden ovan)
och det vilar mellan:
Contour + Eller GoPro HD hero 2
Fördelar/Nackdelar?
Han kommer filma:

Snowboard
Cross
Skoter
Cykel

Skulle vara sjysst om man lyckades få han till en Contour :)

Senast ändrad:
Jarle sa:
Drar in kameran i "Discovery Mode" Och går in på Inställningar > Bluetooth > Anslut till enhet och väljer Kameran. Den ansluter i Ca 3 sekunder sen går den tillbaka till vanligt läge. Provat att starta om telefonen, kameran Samt Uppdatera Appen.

Hej!

Enligt contours sida så kan Roamen enbart filma i 25/30fps, är det så eller är det bara jag som är helt efterbliven och inte hittar någon info som säger något annat? firmware som det skrivs om till Roamen, gör den så att man kan filma i 50/60fps då?

/Christoffer

Newlund sa:
Hej!

Enligt contours sida så kan Roamen enbart filma i 25/30fps, är det så eller är det bara jag som är helt efterbliven och inte hittar någon info som säger något annat? firmware som det skrivs om till Roamen, gör den så att man kan filma i 50/60fps då?

/Christoffer
Korrekt, ingen 60fps. Men lägger du till kvalitén, övriga funktioner, användarvänlighet och pris så är det ganska grymma grejer ändå!

Tillbaka
Topp