Officiella Contour-tråden

Okej men duger 30fps för att filma med då eller riskerar man att få grötiga filmer? Det går ju hyfsat snabbt ändå när man åker. Menar 50/60 fps är ju att föredra vid denna typ av aktivitet

Kolla filmen jag har på min profil, den är filmad i 30fps om jag minns rätt. Kanske lite mörkt men det är ju en inställningsfråga. Kör 30fps allt som oftast... Och jag har en gammal Contour HD!

Jo det ser ju bra ut. 60fps kanske är ovärt om man inte ska göra slowmotion, något som jag ändå inte gillar i den vinkeln man har en sådan kamera. Kanske man ska köpa sig en Roam då. Hitta ett paket för 1500. Känns typ rimligt

Tack för hjälpen!

Newlund sa:
Okej men duger 30fps för att filma med då eller riskerar man att få grötiga filmer? Det går ju hyfsat snabbt ändå när man åker. Menar 50/60 fps är ju att föredra vid denna typ av aktivitet
Undrar samma sak, ska köra säsongspremiär nu till hälgen och skulle vilja veta om 60Fps/720 eller om1080/30 är aktuellt.

Haellgren sa:
Newlund sa:
Undrar samma sak, ska köra säsongspremiär nu till hälgen och skulle vilja veta om 60Fps/720 eller om1080/30 är aktuellt.
720@60fps= meget bra.

somebody sa:
Vilka fästen hänger på den här http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/150436-contour_roam_videokamera ? Vill montera den på goggelstrappen eller sidan av hjälmen, står dock inget vettigt om vad man får med och vad man inte får med! Minneskort behövs, 16gb räcker kanske men vilken klass ska det vara när det kommer till skrivhastighet?
9618074-origpic-46e79d.jpg

Senast ändrad:
Profile mount och rotary, om det skulle vara några tveksamheter från fotot. Står ju på Contours hemsida.

Nån annan som haft problem med nya Firmwaren? min piper tre gånger varje gång jag ska sätta på Bluetooth. ..

HjalmarKarlsson sa:
Hur byter man från full hd till action hd på roam2?
Koppla in i din dator och öppna Contour Storyteller. (Finns en länk på Contour s hemsida om du inre har det) Efter det ändrar du bara till Action HD.

Haellgren sa:
Jarle sa:
Drar in kameran i "Discovery Mode" Och går in på Inställningar > Bluetooth > Anslut till enhet och väljer Kameran. Den ansluter i Ca 3 sekunder sen går den tillbaka till vanligt läge. Provat att starta om telefonen, kameran Samt Uppdatera Appen.
Jag har samma problem, uppdaterat firmware flera gånger så allt ska vara i sin ordning.
Telefonen har inte problem att hitta kameran, den (iPhone 4s) ansluter och håller sig ansluten i några sekunder men bluetooth lampan på kameran fortsätter bara blinka och sen tappar den kontakten.
Jag har testat med en android telefon och det fungerade perfekt att koppla ihop via bluetooth, dock testade jag aldrig med appen.

Har googlat och testat allt dom säger på contour.com i alla fall.

Någon som kan ha tips?

EDIT: Countour +

Senast ändrad:
TommyBerg sa:
Haellgren sa:
Jarle sa:
Drar in kameran i "Discovery Mode" Och går in på Inställningar > Bluetooth > Anslut till enhet och väljer Kameran. Den ansluter i Ca 3 sekunder sen går den tillbaka till vanligt läge. Provat att starta om telefonen, kameran Samt Uppdatera Appen.
Jag har samma problem, uppdaterat firmware flera gånger så allt ska vara i sin ordning.
Telefonen har inte problem att hitta kameran, den (iPhone 4s) ansluter och håller sig ansluten i några sekunder men bluetooth lampan på kameran fortsätter bara blinka och sen tappar den kontakten.
Jag har testat med en android telefon och det fungerade perfekt att koppla ihop via bluetooth, dock testade jag aldrig med appen.

Någon som kan ha tips?

Löste mitt problem igår. Prova Formatera kortet.

Det går trögt att köpa kamera i år.
Jag har nog spolat Sony (lite för dåliga recensioner), GoPro (för ful och inte bra att hålla i handen som jag gillar).

Kvar alltså Contour.

+2 eller Roam 2?
Har Roamen också stativgänga?

120 fps tror jag inte är nödvändigt för mig 60 fps kan jag ändå dra ned till 1/3 hastighet med ok bild och det räcker nog för mig.

Mobilanslutning låter fint men är det verkligen värt 1200kr? Pillar man så mycket med inställningarna under skiddagarna (jag hikar eller åker OP, jag sitter inte i parken o häckar) eller blir det ändå att man bara ställer in på morgonen efter vädret?

Tacksam för hjälp att välja!

Iller sa:
Det går trögt att köpa kamera i år.
Jag har nog spolat Sony (lite för dåliga recensioner), GoPro (för ful och inte bra att hålla i handen som jag gillar).

Kvar alltså Contour.

+2 eller Roam 2?
Har Roamen också stativgänga?

120 fps tror jag inte är nödvändigt för mig 60 fps kan jag ändå dra ned till 1/3 hastighet med ok bild och det räcker nog för mig.

Mobilanslutning låter fint men är det verkligen värt 1200kr? Pillar man så mycket med inställningarna under skiddagarna (jag hikar eller åker OP, jag sitter inte i parken o häckar) eller blir det ändå att man bara ställer in på morgonen efter vädret?

Tacksam för hjälp att välja!
ROAM2 har en stavgänga. En +2 kommer vara värt det, vet inte hur många gånger Mobilen har räddat min GPS från överexponerad bild... vilken du än väljer kommer du bli nöjd, men satsa på den dyrare då den har Bättre bildkvalitet samt Flera tillbehör out of the box. :)

Haellgren sa:
TommyBerg sa:
Haellgren sa:

Någon som kan ha tips?

Löste mitt problem igår. Prova Formatera kortet.
Löste faktiskt mitt problem också, satt ju inget connect view card i den som det ska vara standard.
Inte så lätt att veta utan att man knappt sett en kamera förut.
Men så kan det gå när man köper öppnade produkter :)

Hej jag funderar på att antingen skaffa +2 eller roam2. Vad jag inte hittar någonstans är om det finns något som är bättre med roam2 än +2. Någon som vet? Är även +2 vattentät ned till 1m?

bajenludde sa:
Hej jag funderar på att antingen skaffa +2 eller roam2. Vad jag inte hittar någonstans är om det finns något som är bättre med roam2 än +2. Någon som vet? Är även +2 vattentät ned till 1m?
+2 bör du inte hålla under vatten. Däremot så följer det med ett vattentätt hus som du kan anväda om du ska dyka/bada/paddla fors. Snö och regn klarar den utan problem.

+2 är en mer avancerad kamera än vad roam2 är. Du kan läsa mer om de båda kamerorna här eller här

Själv föredrar jag +2 pga inställningsmöjligheterna i fält och att den har bättre färgåtergivning och skärpa.

bajenludde sa:
Jarle sa:
Snö och regn klarar den utan problem.
Så om man skulle tappa den i en snödriva utan det vattentäta huset så klarar den sig helt ändå?

E: Eller ramla i pudret när man åker skidor
Har använt många olika kameror från Contour, alla utan vattentäta huset så länge de inte ska vara medvetet under vatten en längre tid, och de har fått stå ut med mycket, ingen av dem har blivit fuktskadad. Tappat kameror i vatten, haft de på hjälmen i spöregn osv.

Du behöver definitivt inte vara orolig för att de skulle gå sönder av snö

Hur laddar ni eran Contour kamera? laddar ni alltid via USB från en dator eller använder ni adaptern från en mobil laddare eller har ni köpt contours egen 220v adapter?

tjena!

behöver hjälp med min contour +2 som jag köpte av en kompis..
den överexponerar väldigt lätt, speciellt vid miljöbyte (från himmel till mark typ)
Säkert har det med inställningar att göra, har provat lite olika med min iphone via bluetooth.
Finns det nått program till datorn som gör det lättare att fixa exakta inställningar?

tobbelunn sa:
tjena!

behöver hjälp med min contour +2 som jag köpte av en kompis..
den överexponerar väldigt lätt, speciellt vid miljöbyte (från himmel till mark typ)
Säkert har det med inställningar att göra, har provat lite olika med min iphone via bluetooth.
Finns det nått program till datorn som gör det lättare att fixa exakta inställningar?
Contour storyteller
Formatera minneskortet också när du ändå är igång så finns det ingen gammal informataion som bråkar.

tobbelunn sa:
tackar!
HAr du några tips på inställnignar? använder den utomhus under jakt, både höst och vinter
Ska jag vara ärlig så har jag aldrig kännt behovet av att ställa in +2'an annat än i väldigt mörka rum, det materialet är kastat och inställningarna bortglömda. När du kikar runt lite i inställningarna blir det fort ganska klart för vad som funkar bäst för tillfället. Jakt i dagsljus tror jag inte är några konstigheter på standardinställlningen (every day outdoor eller vad den nu heter)

tobbelunn sa:
okej...

tyckte bara den hade så jääääävla lätt att överexponera:|
Har jag inte haft några problem med sedan +'versionerna kom. Kika lite på mina videos, de från 12/13 säsongen är filmade med standardinställningen (mkt sol + hög höjd + snö) utan överexponeringar (äveen det mesta från 11/12). Min spontana tanke är att någon inställning brkar för dig. Slänga upp en skärmdump på inställningarna så kanske jag kan hitta något knas.

måste vara nått fel på min då...
är borta och jobbar, ska kolla ordentligt på fredag. fortsätter de jävlas
läggar ja väl upp en dump här så kanske du kan hitta felet. tack

får fortfarande inte min contour +2 att funka bra. går inte att ladda hem storyteller av nån anledning,
men jag har ställt exponeringen på noll med hjälp av contour appen. men fortfarande så blir det väldigt överexponerat.
snön blir megavit, det blir dåliga färger mm. såg en inspelning som gjorts med en contour roam2, såååå mycket bättre kvalla än med min. borde vara minst lika bra tycker jag? någon som har lösningen'?

tobbelunn sa:
får fortfarande inte min contour +2 att funka bra. går inte att ladda hem storyteller av nån anledning,
men jag har ställt exponeringen på noll med hjälp av contour appen. men fortfarande så blir det väldigt överexponerat.
snön blir megavit, det blir dåliga färger mm. såg en inspelning som gjorts med en contour roam2, såååå mycket bättre kvalla än med min. borde vara minst lika bra tycker jag? någon som har lösningen'?
Någonting med din kamera stämmer inte (förutsatt att inställningarna inte spökar), som sagt har jag själv aldrig upplevt problem med överexponering sedan 1080p-tiden (annat än när jag själv ställt till det).

Vad står kontrasten på? Har du det lilla skjutreglaget på rätt plats för aktuella inställningarna? Testat att formatera kortet?

Tillbaka
Topp