Offpist eller topptur i Storlien?

Hej! Jag och en vän ska åka till Storlien eftersom min vän känner någon som har en stuga där. Vi har ej varit där men undrar om det finns någon offpist eller om man kan gå topptur till några bra åk, eller är det för platt?

Ingen erfarenhet av åkning i Storlien-systemet men det är nära till Snasahögarna som har bra topptursterräng.

Bommen in till Storulvån/Snasahögarna öppnar 31 januari i år så man vet det. Storlien består väl annars av pist och tät skog, ingen åkning ovanför trädgräns heller egentligen, känns platt. Nån får rätta mig om jag har fel.

Är det nordväst-snöstorm är inte Meråker på norska sidan gränsen långt bort (25 min med tåg eller bil). Ett litet roligt system som erbjuder kul offpist-åkning för en dag. Eller som de själva skriver: I tillegg til de preppa og merka løypene er det mulighet for heftig off-piste kjøring.

Bild från Meråker för inspiration (från Friflyt.no/E.Jansson)
1636368368-09-15-47.jpg

Det finns också Mannfjellet i Meråker som bjuder på en fin topptur.

Senast ändrad:
Bommen in till Storulvån/Snasahögarna öppnar 31 januari i år så man vet det. Storlien består väl annars av pist och tät skog, ingen åkning ovanför trädgräns heller egentligen, känns platt. Nån får rätta mig om jag har fel.

Ja, då får jag rätta:
Skogsåkningen lägst västerut i Storlien är väldigt fin 👌(egentligen för fin för att ”avslöjas” så här på ett skidforum)

Storulvån:
Är bommen stängd är det knappt 2km på platten, innan stigningen börjar upp på Storsnasen (ett av landets bästa topptursberg).

Jag tycker det här området ser spännande ut att utforska.. någon som åkt här?

Bilagor

• IMG_8156.jpeg
    IMG_8156.jpeg
    434.6 KB · Besök: 178
Tillbaka
Topp