Offpist = förbjuden mark

Anzom

Aktiv medlem
Offpist = förbjuden mark
Hamnade på den här sidan efter att först ha varit på snorapporten.se http://www.skonsno.se/Ordlista.asp

Rullar man ner på sidan så hittar man det här

\"Vad är offpist?
Off-pist – kallas det när man medvetet åker utanför backen, där det inte är meningen att man ska åka.\"

Är det någon offpiståkare själv har skrivit det här som vill ha snön för sig själv måntro?!

Senast ändrad:
Offpist = förbjuden mark
Detta forum "Skidor - Freeride" är till för utrustningsfrågor. Flyttar tråden till Allmänt-forumet.

Offpist = förbjuden mark
Men nödvändigt :P
Texten stämmer ju till 100%. Det ÄR inte meningen att vi ska åka utanför pisten. Meningen med en skidanläggning är ju i grund och botten att man ska åka i deras backar.

Självklart blir det mer och mer off-pist och endel anläggningar har inte ens pist men ärligt talat är det inte meningen att man ska åka off-pist ;)

Offpist = förbjuden mark
BigAir sa:
Men nödvändigt :P
Texten stämmer ju till 100%. Det ÄR inte meningen att vi ska åka utanför pisten. Meningen med en skidanläggning är ju i grund och botten att man ska åka i deras backar.

Självklart blir det mer och mer off-pist och endel anläggningar har inte ens pist men ärligt talat är det inte meningen att man ska åka off-pist ;)
Vem sätter upp var det är meningen att man ska åka?

Offpist = förbjuden mark
sejj det..men jag håller nog med bigair..men iof. den som "äger" berget så äger ju också offpisten..så nog tror ja det är på så vis ok för dem?

Offpist = förbjuden mark
samma sak som att köra bil, man skall hålla sig på vägen annars går de inte.
samma sak som att gå över vägen, man skall gå på övergångsstället annars mos.
samma sak som att åka buss, man skall gå på där fram annars säger chaffisen till.
samma sak som att äta, man skall ha kniven i vänster hand och gaffeln i höger annars dåligt.
samma sak som att spela fotboll, man skall hålla sig på planen annars inkast.

Ni fattar...

Senast ändrad:
Offpist = förbjuden mark
Saken är väl just att de inte äger berget? Utanför anläggningen gäller rimligtvis allemansrätten och därmed verkar det ju som, om vi ska tala om mening, att staten vill skydda medborgarnas rätt att på ett fritt sätt vistas i naturen.

Dock finns det ju gränsdragningsproblematik och om jag inte minns fel finns det ett avgörande från en tingsrätten i någonstans i Dalarna kanske? En VD för Idres anläggning (tror jag) dömdes för vållande till annans död pga av att en skidåkare satt stenar i rullning och sedan blivit träffad av en sådan och senare dött av skadorna. Detta skedde offpist men i nära anslutning till backarna och man menade att anläggningen hade ett ansvar för detta, till pisten närliggande område.

Olagligt är det knappast att åka offpist med det kan allså innebära ansvar (notera för företaget i detta fall) och detta tycker jag man ska tänka på som skidåkare, tex om man åker i en potentiell lavinfarlig sluttning med pist längre ned i fallinjen.

Till skillnad från BigAir tycker jag inte att texten stämmer till 100%, den är förenklad och även felaktig i viss mån. Detta till skillnad från deras råd om att man ska välja carvingskidor, 10-20 cm kortare än sin egen längd, vilket är direkt felaktigt..

Det finns även ett par andra trådar om detta https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=3341 och https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=6506 samt https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=26873 varav den första är bland det roligaste jag läst på freerides forum.

Senast ändrad:
Offpist = förbjuden mark
Josslo sa:
samma sak som att köra bil, man skall hålla sig på vägen annars går de inte.
samma sak som att gå över vägen, man skall gå på övergångsstället annars mos.
samma sak som att åka buss, man skall gå på där fram annars säger chaffisen till.
samma sak som att äta, man skall ha kniven i vänster hand och gaffeln i höger annars dåligt.
samma sak som att spela fotboll, man skall hålla sig på planen annars inkast.

Ni fattar...
man ska väl ha kniven i höger och inte vänster hand?:P

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp