Offpist-långwekend i Alperna – var?

LIsaBM

Medlem
Letar efter ort eller område för skidresa (ca 4 dagar) utifrån kriterierna:
  • Hög höjd
  • Direktflyg från Arlanda
  • Smidig transfer
  • Bra offpiståkning (pistade pister behövs alltså inte alls, men vi utnyttjar gärna liftar får att få mer åkning är turande).

Har tidigare åkt på långweekend bl a till Chamonix (mkt bra transferbussar, men hopplösa flygtider som resulterar i att det går 2 semesterdagar enbart till resa), St Anton/Arlbergområdet (Mycket bra flygtider till Zürich som innebär 0 resdagar, men rätt dyrt med bilhyra), Engelberg (bra flyg och tågtransfer, men dyrt på plats), och Sölden (bra flyg till München men bilhyra krävs och rätt lång bilkörning)

Något ställe som vi inte kommit på själva? Tips mottages tacksamt!

Macugnaga ”Italiens LaGrave” där kabinbanan tar dig upp till 2900möh på Monte Moro. Om snön vräker ner så åker ni istället i den mäktiga Lärkskogen (i lilla Belvedere systemet)

10 mil från Milano (Malpensa AirPort)

Kräver hyrbil (men det är ju löjligt billigt i Italien)

Senast ändrad:
Bra tips, har aldrig hört om stället. Och nära Alagna där jag åkt tidigare. Kikar på https://openskimap.org/ (världens bästa sajt för skidsystem) och det ser ut att vara litet skidområde (?), men det kanske är många nedfarstmöjligheter?

Jag letar efter Belvedere men det finns jättemånga i Italien, finns det något annat namn?

Bra tips, har aldrig hört om stället. Och nära Alagna där jag åkt tidigare. Kikar på https://openskimap.org/ (världens bästa sajt för skidsystem) och det ser ut att vara litet skidområde (?), men det kanske är många nedfarstmöjligheter?

Jag letar efter Belvedere men det finns jättemånga i Italien, finns det något annat namn?
Tack för tips på bra sida!

Macugnaga är litet system men stort berg. (Eller rättare sagt två skidanläggningar med 15 min promenad eller skidbussen mellan).

Inget för en hel vecka, men funkar fint för långhelg. Särskilt om ni tänker Tura.

Alagna är nära och delar samma walserkultur. Men Saas Fee och Zermatt är ännu närmare (fågelvägen).

Jag skrev en recension för några år sedan:

Jag skrev en recension för några år sedan:

kuriosa: vid dalstationen upptäckte vi att det fanns en gammal kabinstation som inte använts på många år. Högt upp som tusan skymtade vi bergstationen. inte en chans att man kunde åka skidor där. vad var det?
Hittade den här broschyren med pistkarta från 1968. Verkar funnits en kabin till åt ytterligare en riktning. Den ni såg rester av?

https://files.skimap.org/ymrtq81zd19517vbsio4h0dk97st.pdf

Hittade den här broschyren med pistkarta från 1968. Verkar funnits en kabin till åt ytterligare en riktning. Den ni såg rester av?

https://files.skimap.org/ymrtq81zd19517vbsio4h0dk97st.pdf
Wow!
Märkligt, för den bergssidan var rejält brant, knappt skidbar. Men pistkartan visar svarta pister 😁

Man kan undra varför de monterade ner den kabinbanan?

Jag läste att de ska ersätta den gamla liften i Belvedere och även bygga ytterligare liftar där.

Kräver hyrbil (men det är ju löjligt billigt i Italien)

...ja, förutsatt att man ser till att fixa självriskeliminering på eget sätt, antingen via kreditkortet (men de brukar ha en gräns på 10-15 000 kr) eller via separat reseförsäkring (kan ibland vara ett bra alternativ). Man kan stöta på uthyrare i Italien som har en "självrisk" på 3000 euro.

Senast ändrad:
...ja, förutsatt att man ser till att fixa självriskeliminering på eget sätt, antingen via kreditkortet (men de brukar ha en gräns på 10-15 000 kr) eller via separata reseförsäkring (kan ibland vara ett bra alternativ). Man kan stöta på uthyrare i Italien som har en "självrisk" på 3000 euro.
Var hyr man bil billigt i Italien?
När jag hyr bil i jobbet så är det dyrare i Italien än i Tyskland.

Brukar hitta via t ex holidayautos.com
Jag ser t ex nu priser från ca 200 euro för en vecka från Milano i augusti. Men då med 700 euro i deposition och 3000 euro i självrisk. Dyrare och ”snällare” alternativ finns. Men en veckas reseförsäkring från t ex ERV med full självriskeliminering kostar inte många hundralappar.

Senast ändrad:
Har tidigare åkt på långweekend bl a till Chamonix (mkt bra transferbussar, men hopplösa flygtider som resulterar i att det går 2 semesterdagar enbart till resa), St Anton/Arlbergområdet (Mycket bra flygtider till Zürich som innebär 0 resdagar, men rätt dyrt med bilhyra), Engelberg (bra flyg och tågtransfer, men dyrt på plats), och Sölden (bra flyg till München men bilhyra krävs och rätt lång bilkörning)
Jag tycker inte att bilhyra i Schweiz är dyr. Tex hittar jag Polestar 2 under 2000 SEK för ons-sön direkt från Hertz i ZRH.

...ja, förutsatt att man ser till att fixa självriskeliminering på eget sätt, antingen via kreditkortet (men de brukar ha en gräns på 10-15 000 kr) eller via separat reseförsäkring (kan ibland vara ett bra alternativ). Man kan stöta på uthyrare i Italien som har en "självrisk" på 3000 euro.
Norwegian erbjuder (eller gjorde i alla fall förra året) en tilläggsförsäkring med självriskeliminering för typ 200 kr/år, vi har använt den och den funkade fint:LOL:

Jag tycker inte att bilhyra i Schweiz är dyr. Tex hittar jag Polestar 2 under 2000 SEK för ons-sön direkt från Hertz i ZRH.
Dessutom kan man ganska enkelt ta tåget till St. Anton från ZRH också.

Men för att återkomma till ämnet, finns ju många små pärlor som räcker för en långhelgs åkning. Ofta fördel med lägre priser och mindre konkurrens om pudret också. Tänk Lötschental, Vals, Belalp, See, Sulden, Savognin osv.

Riksförbundet M har en hyrbilsförsäkring som verkar riktigt bra, täcker självrisk upp till 30 000kr. Medlemskap ligger på 690kr/år men vet att det går att hitta billigare via kampanjer ibland. Funderar själv på att täcka den då mina kreditkort har lägre belopp än detta. https://msverige.se/medlem/m-bilresa

Det där med att hyra bil i Italien: ser först billigt ut när man bokar hemifrån, men sedan väl på plats får man lägga till många tusen för att få t ex vinterdäck, och så brukar de lägga till lite andra avgifter som de hittar på. När jag hyrt i Schweiz så blir det summan som jag fått från början åtminstone.

Kruxet med Alagna-området är att vissa vintrar har de så oerhört lite snö där (när andra områden haft mycket), och vissa vintrar har de haft mycket. Kanske samma gäller för Macugnaga? så det är en chansning helt klart. Samma gäller skidområden som inte ligger så högt (har åkt bl a i Montafondalen då man får åka mycket kabin för att komma upp till snögränsen, medan t ex StAnton & Warth haft snö ända ner till byn samma vecka.

Jag skulle kunna boka flyg till t ex Zurich redan nu, och boka avbokningsbart boende, och sedan kolla hur snön är närmare inpå. Med risk för att man får bo en bit från skidsystemet om man byter ort nära inpå.

Ingen högt och bra ställe nära München? Någon som har erfarenhet av t ex Kühtai, eller Zillertalområdet?

Det där med att hyra bil i Italien: ser först billigt ut när man bokar hemifrån, men sedan väl på plats får man lägga till många tusen för att få t ex vinterdäck, och så brukar de lägga till lite andra avgifter som de hittar på. När jag hyrt i Schweiz så blir det summan som jag fått från början åtminstone.
Säger man nej till allt kan man dock komma förvånande billigt undan i Italien tycker jag. Jag har hyrt tex Renault Clio och Fiat Panda för en bra bit under tusenlappen för onsdag-söndag i Bergamo rätt många gånger. Då med fria mil och 1000 - 2000 Euro i självrisk. Men man får fasen stå på sig allt vad man kan i uthämtningen, annars blir räkningen det tredubbla mot utlovat pris med diverse tillägg, avgifter, hyra av GPS och allt möjligt som de försöker tvinga på kunderna. Affärsidén är uppenbar i att det ska låta billigt och sen bli dyrt i slutändan.

Visst försöker de med sin "upselling" vid disken men de där extra utgifterna går att undvika om man har förbokat och är förberedd med egen självriskförsäkring. Det är min erfarenhet efter snart 100+ hyrda bilar i Italien. Faktiskt inte själv haft några större problem.

Men ja, det stämmer att inte alla bilar i Italien har vinterdäck (och därmed inte alla hyrbilar) och då vill de sälja på kedjor till ett ganska högt pris för en vecka (typiskt 40-80 euro men en del lånar faktiskt ut gratis). Det kan man lösa genom att köpa kedjor på närmaste bensinmack vid Autostradan, kostar typiskt cirka 40 euro. Risken att du kommer att behöva använda snökedjor vid körning till vanliga skidorter är ganska låg men risken att polisen kollar att du har såna med dig är högre. Och ibland kräver de kedjor på även om du har vinterdäck (men det har aldrig hänt mig).

Senaste överraskningen av det slaget råkade jag iofs ut för i München när Thrifty/Hertz ville ha 35 euro extra om man körde "utomlands" med bilen. Ganska irriterande med tanke på att Österrike bara ligger 12 mil bort. Kanske ett nytt påfund som man kan råka ut för. Å andra sidan hade vi förbetalt (via just Holiday Autos) och fick en större bil än den vi betalt för.

Därmed inte sagt att hyr-upplevelsen i Schweiz kan vara bättre. Det är ju litet mer som hemma.

Kruxet med Alagna-området är att vissa vintrar har de så oerhört lite snö där (när andra områden haft mycket), och vissa vintrar har de haft mycket. Kanske samma gäller för Macugnaga? så det är en chansning helt klart.

En tanke kan vara att sikta på några orter som ligger på varsin sida om nordväst/sydostgränsen av alperna. Vi körde t ex en gång norrifrån till Livigno, och passerade Serfaus på vägen. I Serfaus var det vårslask i backarna och grönt i dalarna, men när vi närmade oss Livigno så sjönk snögränsen snabbt och väl på orten var där nästan en meter torr snö - i dalen (som iofs ligger högt).

Detta inte sagt för att framhäva just Livigno som snösäkert (vilket det iofs är, med en massa pistnära offpist för övrigt) men det kan skilja ganska mycket avseende snöläget inom små avstånd - fast man kan inte veta i förväg på "vilken sida" det kommer att bli bäst. Jo litet kanske, nordväst är nog oftare bättre.

Eftersom du är inne på Alagna så kan man bo mer centralt i Aostadalen, köpa deras prisvärda veckokort som gäller hela dalen med tillgång till en massa stora och små skidorter (från Alagna/Monte Rosa via Cervinia till Courmayeur och La Thuile/La Rosiere). Då har du ditt på det torra vad gäller snö, eftersom de västra delarna av Aostadalen liksom tillhör ett "annat väderområde". Och där finns många fina småorter som andra vet mer om.

Senast ändrad:
Senaste överraskningen av det slaget råkade jag iofs ut för i München när Thrifty/Hertz ville ha 35 euro extra om man körde "utomlands" med bilen. Ganska irriterande med tanke på att Österrike bara ligger 12 mil bort. Kanske ett nytt påfund som man kan råka ut för. Å andra sidan hade vi förbetalt (via just Holiday Autos) och fick en större bil än den vi betalt för.

Därmed inte sagt att hyr-upplevelsen i Schweiz kan vara bättre. Det är ju litet mer som hemma.
Då vill man ju som minimum att de klistrat in autobahnvignetter för både Österrike och Schweiz redan (eller registrerat online så klart, men klisterlapparna är ju betryggande eftersom beviset sitter på vindrutan).

i vintras var jag först i La Thuile där det var 2,5 meter snö. Då hade Courmayeur endast 0,5 meter, och det är bara 40 minuter mellan de orterna.. Och sedan några dagar i närliggande Cervinia + Zermatt där det var över 2 meter. Kan skilja sig oerhört mycket på korta avstånd. Vi fick bo en bit utanför överallt eftersom vi bokade om boendet 2 veckor innan (när vi visste snöläget).

En tanke kan vara att sikta på några orter som ligger på varsin sida om nordväst/sydostgränsen av alperna. Vi körde t ex en gång norrifrån till Livigno, och passerade Serfaus på vägen. I Serfaus var det vårslask i backarna och grönt i dalarna, men när vi närmade oss Livigno så sjönk snögränsen snabbt och väl på orten var där nästan en meter torr snö - i dalen (som iofs ligger högt).

Detta inte sagt för att framhäva just Livigno som snösäkert (vilket det iofs är, med en massa pistnära offpist för övrigt) men det kan skilja ganska mycket avseende snöläget inom små avstånd - fast man kan inte veta i förväg på "vilken sida" det kommer att bli bäst. Jo litet kanske, nordväst är nog oftare bättre.
Min erfarenhet av Italien, iofs då mer åt Trentinohållet för det mesta, säger att det är mer högt och lågt när det gäller snö. Det kan dumpa på nåt helt vansinnigt ibland på framförallt sydostliga lågtryck så länge det är kallt nog, men det kan också vara TOTAL torka i månadslånga perioder vissa vintrar. Jämfört med nordsidan av huvudkammen uppe i Vorarlberg-Aarlberg är det ju oftast betydligt glesare mellan de stora dumpen. Men vissa vintrar är det som väderläget fastnar på sydligt och det bara matar på med snö vecka efter vecka. Engadin med St Moritz i spetsen är typexemplet. Det kan vara helt grönt/brunt och bara konstsnö långt in på nyåret ena vintern och total puderfrenzy året efter.

Kruxet med Alagna-området är att vissa vintrar har de så oerhört lite snö där (när andra områden haft mycket), och vissa vintrar har de haft mycket. Kanske samma gäller för Macugnaga?
Italien får generellt sett mindre snö jämfört med norr om "main ridge".
Champoluc -Gressoney - Alagna ligger i nederbörskugga från alla väderstreck.

Macugnaga ligger inte lika "skyddat" och hamnar ofta på WE powders topplista över störst snöfall (se @Hawk100 s fil här ovan).

När det gäller hyrbil från Munchen:
Jag vara där förra veckan och de hävdade att det skulle kosta 150 euro extra att åka in i Österrike (försäkring). jag bluffade och åkte in i Österrike ändå.
Nu kom en faktura på straffavgift på 600e från hyrfirman för att de registrerat att bilen passerat Österrike.

ps snökedjor ingår alltid hos Italienska biluthyrare (när jag var i Macugnaga behövdes de den sista kilometern)

Senast ändrad:
Någon måste ställa den obekväma frågan. Varför FLYGER man till alperna för 4 dagars skidåkning?

OK, men man behöver inte ställa den frågan i tid och otid.

Varför använder du internet? Ska jag fråga det varje gång du skriver något här? Jag föreslår istället att du skapar en signatur så att man i alla dina inlägg kan läsa detta: "Internet har en klimatpåverkan i samma storleksordning som global flygtrafik." För så är det ju.

Svaret är väl annars att om man bara har fyra dagar på sig för en längre resa så är det nog flyg som gäller.

OK, men man behöver inte ställa den frågan i tid och otid.

Varför använder du internet? Ska jag fråga det varje gång du skriver något här? Jag föreslår istället att du skapar en signatur så att man i alla dina inlägg kan läsa detta: "Internet har en klimatpåverkan i samma storleksordning som global flygtrafik." För så är det ju.

Svaret är väl annars att om man bara har fyra dagar på sig för en längre resa så är det nog flyg som gäller.
Både ur tid och klimatperspektiv är det inte en rimlig prioritering. Den är skadlig ur alla möjliga perspektiv. Både ur miljö men också ur ett livspussel är det symtom på något febrigt.

Jo, det behöver man. Och är det så att man inte har längre än 4 dagar behöver man inte lägga 2 dygn på att gasa bort vår skidåkning.

Vårt ökande resande är ett bekymmer. Liksom vår konsumtion. Eller allt streamande, med tillhörande cloudlösningar. Så vi börjar där vi står.

Arolla? Morgonflyg till Geneve, sen 2h tåg Sion och buss/taxi knappt 1h. Byn på 2000m, lift upp till ca 3000m. Lite folk. Offpiste, massor av toppturer. Kvällsflyg hem ett par dagar senare.
intressant:
Arolla ingår i Magic Pass och man behöver inte köpa många dagskort innan det lönar sig att gå full Magic - då blir det nog fler turer till Schweiz; finns ju en del att utforska på det kortet:
Saas Fee, Zinal, San Domeninco mf.l

Både ur tid och klimatperspektiv är det inte en rimlig prioritering. Den är skadlig ur alla möjliga perspektiv. Både ur miljö men också ur ett livspussel är det symtom på något febrigt.

Jo, det behöver man. Och är det så att man inte har längre än 4 dagar behöver man inte lägga 2 dygn på att gasa bort vår skidåkning.

Vårt ökande resande är ett bekymmer. Liksom vår konsumtion. Eller allt streamande, med tillhörande cloudlösningar. Så vi börjar där vi står.
Det spelar ingen roll vad en tråd handlar om och vilken fråga som trådskaparen har ställt, för nog tusan kan man räkna med att du kommer viftande med dina klimat-aktivist-pekpinnar ändå!
Det blir tröttsamt….
Du har ju en egenskapad tråd för den diskussionen, du kan ju bumpa igång den igen.☝️

EDIT:
Jag är just nu nere i Tyskland, och jag har kört elbil hit som jag endast laddat med ÖKO-Strom. Men likförbannat är det +39 gr idag ändå…. ;)

Senast ändrad:
Det spelar ingen roll vad en tråd handlar om och vilken fråga som trådskaparen har ställt, för nog tusan kan man räkna med att du kommer viftande med dina klimat-aktivist-pekpinnar ändå!
Det blir tröttsamt….
Du har ju en egenskapad tråd för den diskussionen, du kan ju bumpa igång den igen.☝️

EDIT:
Jag är just nu nere i Tyskland, och jag har kört elbil hit som jag endast laddat med ÖKO-Strom. Men likförbannat är det +39 gr idag ändå…. ;)
Perfekt. Då får du uppleva ännu en bra anledning till att fortsätta ditt miljötänkande så att det nästa gång inte är +44 i ditt resande genom Tyskland. Nu ska vi ner med 90% nedgång av Co2 kommande 15 år inom EU. Jag är inte säker på att vi kan flyga på flygfotogen för 4 dagars skidåkning framöver.

Tillbaka
Topp