offpist med ryggsäck

offpist med ryggsäck
För att det är så svårt att rymma lavinsond, spade, vatten, mat, extrakläder och annat bra att ha i fickorna på jackan och byxorna...

offpist med ryggsäck
För att få med sig spade och sond.
Sen är det alltid trevligt att få med sig vatten, stighudar, förstärkningsplagg, första förband och annat smått och gott.

offpist med ryggsäck
Många ryggsäckar idag har även airbagsystem, tex ABS, RAS, BCA etc. Samt vad de andra nämner, lavinkit.

offpist med ryggsäck
Mitt första behov av ryggsäcken är egentligen att kunna sätta fast skidorna i dom så man slipper bära dom för hand. Då kan man använda stavarna istället medans man går upp för berget. Sen som andra skrev, vatten, kläder, linser till glasögonen osv

offpist med ryggsäck
R1Uffe sa:
Mitt första behov av ryggsäcken är egentligen att kunna sätta fast skidorna i dom så man slipper bära dom för hand. Då kan man använda stavarna istället medans man går upp för berget. Sen som andra skrev, vatten, kläder, linser till glasögonen osv
Skönt, inte en bokstav om lavinutrustning. Åk inte i närheten av mig är du snäll.

offpist med ryggsäck
Jag var på vippen att skriva någonting, enligt egen utsago, vitsigt och roligt och i slutändan trolligt. Men istället vilja ja ta av hatten och ge tummen upp till alla de som svarat i tråden och svarat på ett seriöst vis.

"Laviner och lavinutrustning är viktiga saker och de som inte har koll på dom bör informeras", som en vis man sa ganska exakt nyss. (Nej, inte jag själv.)

Lee-nus: +1 för lite tough löve!

Aaaaaaoo, fan vad man har tacklat av.

offpist med ryggsäck
Lee-nus sa:
R1Uffe sa:
Skönt, inte en bokstav om lavinutrustning. Åk inte i närheten av mig är du snäll.
Men det vanligaste är väl tyvärr att folk åker utan lavinutrustning? Det är ju inte bra men så ser verkligheten ut, fler ryggsäckar på berget utan spade + sond än med skulle jag gissa.
Sen vet vi inte var R1Uffe åker heller.

offpist med ryggsäck
Nu var ju Gustafff 13 bast, men det kunde ju lika gärna vara en jobbarkompis i 50 års åldern som inte har varit på baksidan av ett berg på 10 år som ställde frågan." När vi var unga så gick det ju lika bra att åka utan ryggsäck!"

offpist med ryggsäck
Nu var det först & främst MITT behov av ryggsäck som jag skrev, jag bor i en del av landet där det omöjligt att ens få igång en lavin med flit i dom backar jag åker i.

Men visst, far jag till Alperna kommer jag att ha, absolut. om ni bara kunde se med ögonen i ett större perspektiv så hade ni inte behövt skriva så där.

offpist med ryggsäck
R1Uffe sa:
Nu var det först & främst MITT behov av ryggsäck som jag skrev, jag bor i en del av landet där det omöjligt att ens få igång en lavin med flit i dom backar jag åker i.

Men visst, far jag till Alperna kommer jag att ha, absolut. om ni bara kunde se med ögonen i ett större perspektiv så hade ni inte behövt skriva så där.
Som vanligt har personer ett behov av att dumförklara alla som inte åker offpist med lavinprylar i precis alla lägen. Större perspektiv existerar inte här på forumet ser du. Till detta hör också en övertro till lavinutrustning och dess livräddande egenskaper.

Som svar till Gustav. Att ha med lavinutrustning är den vanligaste anledningen skulle jag säga. Utöver det är extra utrustning som kan vara bra att ha när man knatar och är utanför systemet.

offpist med ryggsäck
Lee-nus sa:
R1Uffe sa:
Du har alltså sonderat R1Uffes träng genom skärmen. Fyfan vad Freeride har blivit skitnödigt

Senast ändrad:
offpist med ryggsäck
Anledningen till att ha ryggsäck när man åker lössnö är precis samma som varför man har en ryggsäck med sig till skolan, nämligen att kunna bära med sig packning i den.

Vill du veta mer precist vad folk har packat ned i sina ryggsäckar så finns det en tråd för det.

//Tompan

offpist med ryggsäck
Crilleee sa:
Lee-nus sa:
R1Uffe sa:
Du har alltså sonderat R1Uffes träng genom skärmen. Fyfan vad Freeride har blivit skitnödigt
Såklart inte, men jag vet ju var jag själv åker och det räcker ju. :)
Forumet behöver ta ett chill pill. Har noll behov av att trycka ner andra, men att inte nämna lavinutrustning i sammanhanget och dessutom utan motivering känns flummigt.

offpist med ryggsäck
Är det 5st odödliga Spyderklädda män i snabba solglasögon på långweekend utan fruarna har de antagligen Jäger och öl i ryggan = ta ut svängen

offpist med ryggsäck
Jag har min för att kunna hacka loss ett isblock (jag har alltså yxa i ryggsäcken) från glaciärer och ta med ner för att ha is till drinken. Och det är helt sant.

offpist med ryggsäck
Lee-nus sa:
Crilleee sa:
Lee-nus sa:
Såklart inte, men jag vet ju var jag själv åker och det räcker ju. :)
Forumet behöver ta ett chill pill. Har noll behov av att trycka ner andra, men att inte nämna lavinutrustning i sammanhanget och dessutom utan motivering känns flummigt.
Tycker man kan vara lite skitnödig när det kommer till laviner.

offpist med ryggsäck
la_grave sa:
Jag har min för att kunna hacka loss ett isblock (jag har alltså yxa i ryggsäcken) från glaciärer och ta med ner för att ha is till drinken. Och det är helt sant.
Och ibland finns det luftbubblor under tryck i isen och då sprakar det lite i drinken när isen smälter.

offpist med ryggsäck
Max_Faktor sa:
la_grave sa:
Och ibland finns det luftbubblor under tryck i isen och då sprakar det lite i drinken när isen smälter.
Bara i färsk is. Jag dricker bara is som är resultatet av nederbörd som föll när Caesar marscherade förbi.

Tillbaka
Topp