Offpist & Toppturer

johan

Administrator
Pillard sa:
Hur lägger man till fler?
Jag sitter just nu och bygger sidan där man lägger till åk. Så nästa veckan är planen att lansera den funktionen. Vill man enkelt ladda upp åk är det bra om man har en gpx-fil men det kommer även gå att rita ut direkt på kartan.

skalt

Ny medlem
Spontant: Fantastiskt!

Jag har en fråga dock: kommer det bli någon form av kvalitetssäkring på det som läggs in? Jag bara jämför med det som står i "offpistrepor" för varje ort, där mycket är av karaktären "åk i skogen brevid Gustavsbacken, fett najs!!!1!, 5/5 i svårighetsgrad". Jag kanske låter lite gnällig nu, men jag tycker det vore så synd om en så bra tjänst skulle förstöras på grund av att de riktiga och seriösa åken drunknar i bruset av skit.

Jag skulle personligen tycka det vore kanon om någon admin godkänner varje åk som läggs in och helt enkelt rejektar de som inte har bra kvalitet nog.

sajo

Ny medlem
Riktigt grymt!
Härligt att kunna ta del av andras åk och drömma sig bort till framtida turer.

Perfekt för planering av nästa resa.

/J

Senast ändrad:

Peete1

Ny medlem
Snyggt! vore gött om det är så att man lätt kan lägga till en filmfil alternativ youtube/vimeo-länk till åket där man kan få en glimt av det genom typ hjälmkamera : )

Skickade upp en lite tur. Var ser jag status för granskning, och kan jag editera (lägga till bild tex) medan turen väntar på att bli granskad?
Se om jag kan bli lite bättre på att ta med GPS-klockan framöver. ;)

Pillard

Aktiv medlem
Kalle_Luzern sa:
Skickade upp en lite tur. Var ser jag status för granskning, och kan jag editera (lägga till bild tex) medan turen väntar på att bli granskad?
Säger detsamma! Tur att min tur är så jäkla lätt att navigera så det inte gör något :)

johan

Administrator
Kalle_Luzern sa:
Du ser statusen på översiktssidorna för offpist och topptur.
Offpist: https://www.freeride.se/admin_route/resort_route_off_piste.php
Topptur: https://www.freeride.se/admin_route/resort_route_ski_touring.php

De olika alternativen för "Status" är:
Edit mode = Du håller på att lägga in material
Submitted for review = Du har skickat in åket för granskning (kryssat i [x]- rutan "Publish/Publicera)
Live = Åket är godkänt och publicerat.
Refused = Åket har blivit granskat och inte blivit godkänt. Du hittar feedback i fältet "review_feedback", troligtvis att det saknas någon information.

Under alla statuslägen kan du komplettera med flera bilder och ändra information.

En GPX-fil underlättar rätt mycket för att få det rätt utmarkerat på kartan. Glöm bara inte att starta och stoppa klockan så det inte flera åk loggas ihop kan vara lite meckigt att separera i efterhand.

johan

Administrator
Första toppturen i tävlingen är nu godkänd:
Städjan i dalarna
Lite oturligt hade två personer skickat in Städjan så bilderna från förslag 2 flyttade jag över till turen som blev godkänd.

johan

Administrator

@Pillard har du möjlighet att placera bilderna på kartan vore det toppen!

Det gör du genom att klicka "Placera på kartan" och sen zooma och klicka på platsen där bilden är tagen så det blir en röd markör.

Cosmiques Couloir
Glacier Rond
Paserelle Couloir
Dessa tre åk från Chamonix är tillagda, laddar upp bilder till dessa samt fler åk när jag har tid. :)

johan

Administrator

@edelovekillerr toppen! Glöm inte att klicka i rutan [x] Publicera (skicka in för granskning) när du har laddat upp bilder och ritat ut åken på kartan.

Nu är det sex dagar kvar på tävlingen! så vill ni ha chans på ett par nya pjäxor har ni några dagar på er att skicka in.
https://www.freeride.se/sex-dagar-kvar-att-vinna-sextusenkronorspjaxor/

Nyheter som nyligen blivit godkända:
Chamonix: Mont Blanc över Grands Mulets
Topptursområde Vindelfjällen/Tärnafjällen (Hemavan)
Offpist i Levi

pickpack

Ny medlem
Det här är grymt!!

Jag har upptäckt att i Schweiz finns denna:
https://s.geo.admin.ch/72f4c4e823

Det kanske kan inspirera också =)

Alla kartor är digitaliserade och man kan lägga på lager för vandring, cykling, toppturer, snöskoturer, branter > 30 grader mm mm. Det är så sjukt bra och svenska Lantmäteriet borde tillhandahålla nåt liknande! Bara att ha branter > 30 grader markerade hjälper ju nåt enormt när man ska ut.

niillle

Ny medlem
Svårighetsgraden på åken känns väldigt ojämn i graderingen. T.ex. När 303 Skogen i Lindvallen får samma gradering som nått åk på glaciären i Argentiere (minns inte namnet).

Pillard

Aktiv medlem
niillle sa:
Svårighetsgraden på åken känns väldigt ojämn i graderingen. T.ex. När 303 Skogen i Lindvallen får samma gradering som nått åk på glaciären i Argentiere (minns inte namnet).
Det verkar ju märkligt. Glaciär torde ju per automatik innebära en högre klassning enligt de kriterier som
@johan lagt upp?

johan

Administrator
Senast ändrad:

Corin

Aktiv medlem
johan sa:
En GPX-fil underlättar rätt mycket för att få det rätt utmarkerat på kartan. Glöm bara inte att starta och stoppa klockan så det inte flera åk loggas ihop kan vara lite meckigt att separera i efterhand.
Drar igång den här tråden igen, då jag är i färd med att lägga in lite åk. Jag har alltid GPS-klockan på, men brukar inte starta/stoppa mellan åk eller mellan upp och ner, då jag vill ha hela dagen som ett pass i klockan. Pausar ibland, men det verkar inte synas i GPX-filen. Hur gör jag för att isolera åket jag vill lägga upp?

johan

Administrator
Corin sa:
johan sa:
Drar igång den här tråden igen, då jag är i färd med att lägga in lite åk. Jag har alltid GPS-klockan på, men brukar inte starta/stoppa mellan åk eller mellan upp och ner, då jag vill ha hela dagen som ett pass i klockan. Pausar ibland, men det verkar inte synas i GPX-filen. Hur gör jag för att isolera åket jag vill lägga upp?
Nya åk välkomnar vi! Enklast blir det förstås om man startar och stoppar klockan när man åker ett åk. Jag har hittat några verktyg på nätet för att dela upp GPX-filer.

Nu senaste testade jag WTracks:
https://opoto.github.io/wtracks/
Efter att man laddad upp sin gpx-fil kan man trimma start och slut så att man får ut det segmentet man är ute efter, sen kan man spara ner det segmentet som en ny gpx-fil "save as route".

Corin

Aktiv medlem
johan sa:
Corin sa:
johan sa:
Nya åk välkomnar vi! Enklast blir det förstås om man startar och stoppar klockan när man åker ett åk. Jag har hittat några verktyg på nätet för att dela upp GPX-filer.

Nu senaste testade jag WTracks:
https://opoto.github.io/wtracks/
Efter att man laddad upp sin gpx-fil kan man trimma start och slut så att man får ut det segmentet man är ute efter, sen kan man spara ner det segmentet som en ny gpx-fil "save as route".
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/3be19dd41bf685682a86cbea9233b0b7.jpg[/url]
Provar det!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp