Offpistskidor till liftburet

Joker91

Medlem
Hej!

Har just nu Salomon QST 106 (2019, mörkröd) med shift som enda skida och är riktigt nöjd med den. Men då jag toppturar mycket funderar jag på att byta till lättare topptursskidor och komplettera med billigare begagnade skidor med vanliga bindningar till liftåkningen.

Men vad skulle jag ha istället? I liftsystemen åker jag mycket offpist när det går och då är underlaget oftast uppåkt och stökigt, blandat hårt/mjukt. Trysil är en vanlig destination.

QST 106 har varit bra, även i pisten, och när jag gogglar låter det som att tunga och stabila skidor är att föredra i uppkörd ojämn offpist. Men jag kör inte fort och gillar korta svängar, ofta mellan träd. Så efterfrågar generella råd kring typ av skida!

Tack! :)

Hej!

Har just nu Salomon QST 106 (2019, mörkröd) med shift som enda skida och är riktigt nöjd med den. Men då jag toppturar mycket funderar jag på att byta till lättare topptursskidor och komplettera med billigare begagnade skidor med vanliga bindningar till liftåkningen.

Men vad skulle jag ha istället? I liftsystemen åker jag mycket offpist när det går och då är underlaget oftast uppåkt och stökigt, blandat hårt/mjukt. Trysil är en vanlig destination.

QST 106 har varit bra, även i pisten, och när jag gogglar låter det som att tunga och stabila skidor är att föredra i uppkörd ojämn offpist. Men jag kör inte fort och gillar korta svängar, ofta mellan träd. Så efterfrågar generella råd kring typ av skida!

De du har är väl en bra kompromiss till piståkning, bortset från bindningen kanske. Jag har Qst Stella med Guardian som "åka allting" skida inklusive enklare toppturer. Till liftburen pist och offpist kör jag Ross Soul7 som är lätta o snabbsvängda som tusan, och när det är mer uppkörd sluch så åker jag på på Atomic Atomatic. De kör igenom det mesta, men är därmed ganska tunga.

Hej!

Är inne i samma situation. Tycker att det är en svår kombo med att ha något som är kul bland träd och samtidigt funkar bra i stökig/uppåkt offpist. Jag kör en Rossignol Black Ops 118 som jag tycker är en hel fantastik skida i uppåkt offpist och stökig pist. Den är fasen helt fantastisk i relativt hård pist också konstigt nog. Dock är den lite svår i skog. Mycket för att den är tung som sjutton och inte har någon direkt tapper i nos och tail (gissar jag). Skulle gärna hitta en skida som kan kombinera de löjligt roliga egenskaperna som Black Ops 118 har i pist, stökig djup snö, öppen offpist med att tricka runt i tajt skog. Tror att det är svårt dock. 🤷‍♂️
Det jag har hört är Rossignol Sender 110 kanske är något åt det hållet. Men jag har inte testat den?

Den du har låter toppen för de behovet du beskriver i pistnära terräng
Du skulle komplettera med något kring 95mm i vikt och styvhet som matchar dina pjäxor. Vill du komplettera mer mot längre turer så i det lättare spannet och tvärtom om du vill ha mer pist än toppturer

Tillbaka
Topp