olidlig smärta på yttersidan av benet

technine

Ny medlem
jag åker bräda och ungefär de 3 första dagarna på sessogen så får jag som en krampade smärta i mitt främre ben det bygger upp hela tiden och blir till slut outhärdligt så jag måste sätta mig å ta de lugnt och ta av mig vänster skon å några minuter sen kan jag åka några åk igenom sen r de samma visa igen..
sen efter mellan 2-4 dagar så försvinner det helt :S

snackade med en kille som åker rätt mkt bräda och han sa att han hade samma problem förut och att det var för att senorna var otränade

är det någon som har en lösning?

Antar att det är benhinneinflammation. Eller att benhinnorna är "irriterade" på ngt sätt.
Det som hjälper är att varje dag försöka få en liten genomblödning där så att "slagg" försvinner. Prova att dra med tummen längs smalbenet där du får ont. Du ska dra tummen längs benet HÅRT, pallar du inte göra det själv, be någon om hjälp att "massera". Kan även hjälpa att värma, kyla, värma tex i duschen. Mina tips. Om du vill ha fler kan du nog bara googla benhinnor eller ngt. Good luck!

Inte möjligen att de kan vara musklerna framtill på benet, (främre vadmusklerna) då? att man spänner när man åker och eftersom de är muskler som inte utnyttjas så ofta så blir det spänningar med en sjukt brännande känsla, typ mjölksyra :P

massera, varva varmt kallt vatten i duschen, gjut en sula ( gör så när man har pjäxor i alla fal, vila det emina tips!

Svaret är ja, träna upp dessa muskler på gym genom att tex köra "bakvänt" på vadpress-maskinen och sätta hälarna där man skall ha tårna. Borde bygga upp musklerna så du kan köra fler dagar i rad utan att musklerna överbelastas

Tror INTE det är bra ide att massera och ha sig på en redan såpass överbelastad muskel då jag tror du kan göra det värre. När det börjar göra ont är det bäst att vila bort det tror jag. När jag sträckte benhinnorna ordentligt en gång blev det fan inte bra av att massera dem. När de redan är ordentligt överbelastade tror jag de behöver vara ifred så de kan få bygga upp sig igen.

Det kan dock hjälpa att göra det i förebyggande syfte, det vet jag inget om.

Inflammationen tar en viss tid att läka ut men antiinflammatoriska salvor typ Voltaren salva snabbar upp. den tar också bort viss smärta.
Voltaren salva köps på apoteket.
/ F

Mr_fredrik sa:
Inflammationen tar en viss tid att läka ut men antiinflammatoriska salvor typ Voltaren salva snabbar upp. den tar också bort viss smärta.
Voltaren salva köps på apoteket.
/ F
tycker de är lite skumt om det är en inflamation eftersom det är samma sak varje år och det försvinner efter några dagar :S

Jag har benhinneinflammation och jag har medicin som jag tar 3x om dagen. Öhm, sök upp en läkare då det krävs recept. Bästa tipset är dock vila...

Kan det inte ha nogot med vinkeln po bindningen att gora, du kanske vrider benet i en onaturlig vinkel om du har en for snav vinkel. Brukar fo liknande problem om jag ar lat och inte andrar stancen beroende po vart jag ska aka... Kan ju aven ha nogot med dina boots att gora. Ratt vanligt att om man kor med for stora boots for fotterna for mycket utrymme i booten och moste kompensera upp vilket kan leda till serios kramp, garna kombinerat med att man drar ot bindningen for hart eftersom det ar enda sattet att lasa foten i bindningen.

Visst är det härligt!
Att vara vältränad, ha vettiga boots och sulor samt laborera lite med bindningens vinkel hjälper. Stretcha och mjuka upp innan du börjar åka! Lite träningsvärk ska man ha första veckan men inte olidlig smärta, då är det nåt som är fel. Jag som okvalificerad lekman tror det är kramp du får...

Sulor, dar satt den, formgjutna sulor ar det besta sen fardigskivat brod.
Holler med Snowgod har...

Ingen inflammation. Du har bara inte använt exakt de musklerna på det sättet på länge. Klart fan det tar några dagar innan kroppen är igång.

arfen sa:
Kan det inte ha nogot med vinkeln po bindningen att gora, du kanske vrider benet i en onaturlig vinkel om du har en for snav vinkel. Brukar fo liknande problem om jag ar lat och inte andrar stancen beroende po vart jag ska aka... Kan ju aven ha nogot med dina boots att gora. Ratt vanligt att om man kor med for stora boots for fotterna for mycket utrymme i booten och moste kompensera upp vilket kan leda till serios kramp, garna kombinerat med att man drar ot bindningen for hart eftersom det ar enda sattet att lasa foten i bindningen.
hmm neeh allt det där har jag trollat med flera gånger om och har inte hjälpt :/

arfen sa:
hmm neeh allt det där har jag trollat med flera gånger om och har inte hjälpt :/

Tillbaka
Topp