ont i knäskålen

ont i knäskålen
hej , jag har fått problem i mina knäskålar, jag har svårt att räta ut dom och resa mig upp utan att det gör ont..
känns som om jag är skitsvag i dom.
något man kan göra för att träna upp det eller bara ta det lungt ?
har inte gjort många platta landningar heller..så vettefan hur jag kan ha fått ont i dem.

Senast ändrad:
ont i knäskålen
Uppsök en ortoped, det är den bästa hjälp du kan få. Det är möjligt att du har för mycket ledvätska i knät, därav svårigheten att räta ut knät, jag har haft samma sak.

ont i knäskålen
Jag har också fått sjukt ont i mina knän, under knäskålen vid belastning. Har även blivit öm på sidorna om knäskålen. 1 veckas offpiståkning i Chamonix tog verkligen kål på knä-stackrarna. Käkade diklofenak och satt med ispåsar varje kväll där nere för att palla. Inge vidare. :(

Enligt både sjukgymnast och läkare så har jag Patella Femoral Syndrome... http://www.sports-injury-info.com/patella-femoral-syndrome.html
Även kallat löparknä tror jag.

Jag fick bättre undersökning och bättre rehabiliteringsråd av min jukgymnast än av läkaren.
Läkaren verkade allmänt vilsen och enda rådet var att sluta med det som förvärrade problemen och att träna upp lårstyrkan, han gav inga specefika övningar eller så, men jag antar att det är sjukgymnasternas jobb. Att få remiss till ortoped kom inte på tanke, dom kan inte göra något åt det iaf, sa han.

Som vanligt så hittar man bäst information om rehab på internet.

ont i knäskålen
Patella Femoral syndrom och löparknä är två skilda saker.
PFS är när knäskålen inte är centrerad mot knät, och det skapar irritation i och runt knät.
Det beror ofta på att man är olika stark på in och utsidan av låremuskeln (lite förenklat) och man får det lättare om man har hög Q-vinkel (är lite lätt ko-bent).
Rörelseträning, styrketräning, framför allt excentrisk träning (bromsande)
Löpparknä är en irritation på utsidan av knät som kommer av att man är för stel/tight i yttre lårmuskeln, höften och baken.

ont i knäskålen
Om jag bara ska gissa på den lilla infon, så tror jag att du har en ökad Q-vinkel, som ovanstående pratar om. du har isf antagligen tappat muskler i främrelåret, träna träna träna... och gör rätt... upsök ortoped få en remiss -> sjukgymnastik

ont i knäskålen
jag har haft samma problem hela vintern, efter en vurpa i början av säsongen. det knakade till i mitt knä, jag besökte läkare, ortopeder, rönkade mitt knä osv, hittade inget fel. åkte till badhuset och började löpa vatten, är bättre nu. prova det :)

Tillbaka
Topp