Ont i smalbenen av större hopp

Saddl3r

Ny medlem
Tjo! Var i kläppen i vintras och vågade mig på de mindre röda hoppen, samt de större röda någon enstaka gång. Problemet var att varje gång jag hoppade på de större röda fick jag så otroligt ont i smalbenen att jag inte vågade hoppa något mer!

Vad tror ni detta kan bero på, och hur kan man undvika det?

alla är olika känsliga, jag har inte åkt på 4 veckor men känner ändå av att jag åkt mycket skidor i smalbenen. men antagligen är det för att du har vanliga hårda slalompjäxor som bara är till för att åka i backen med. de som åker i parken kör på grejer som ger bättre dämpning och har rakare skaft för att underlätta vid åkning bakåt :)
jag åker på ett par salomon spk, tycker de har varit helt okey

Troligtvis är det benhinneinflamation. Det kan även vara att du kör i för hårda pjäxor, behöver inte alltid vara "slalompjäxor". Prova köp en mjukare pjäxa, speciellt om du inte väger speciellt mycket. Annars kan du prova raka benen, hjälpt mig många gånger under långa vintrar.

Du kan prova smörja dina smalben med antiinflamatorisksalva, tex iprensalva. Gör det några gånger om dagen så kommer det vid en mindre benhinneinflamation att med största säkerhet försvinna!

Johan

Snödjup

Tillbaka
Topp