Ont i smalbenen!

Albinsamuelsson

Ny medlem
Hej! Jag har under i princip hela säsongen haft problem med att jag får svinont på en punkt på båda smalbenen. När jag åker skidor så gör det ont framåt eftermiddagen. Speciellt när jag lutar mig framåt eller bakåt.
Finns det något som kan motverka detta?
Har ett par Salomon Ghost Fs 90 är 182cm och väger 65kilo

nostar

Ny medlem
Gör det ont utanpå eller i själva benet? Om i så skull jag tro benhinnorna då de brukar kännas på eftermiddagen och just vid belastning som tänjer på benet åt båda håll.

Albinsamuelsson

Ny medlem
nostar sa:
Gör det ont utanpå eller i själva benet? Om i så skull jag tro benhinnorna då de brukar kännas på eftermiddagen och just vid belastning som tänjer på benet åt båda håll.
Det känns som att jag har ett ömt blåmärke på varje smalben, men det syns ingenting.
Om jag trycker på punkten så gör det fruktansvärt ont.

PhatFred

Ny medlem
ARMADAABBE sa:
nostar sa:
Det känns som att jag har ett ömt blåmärke på varje smalben, men det syns ingenting.
Det är inte så enkelt att du låter långfillingarna gå ner i pjäxorna och får en söm eller kant som klämmer?

Albinsamuelsson

Ny medlem
PhatFred sa:
ARMADAABBE sa:
nostar sa:
Det är inte så enkelt att du låter långfillingarna gå ner i pjäxorna och får en söm eller kant som klämmer?
Nepp

Scubamike

Ny medlem
Hur många timmar om dagen åker du samt är det varje dag?

Har du haft detta problem tidigare alls?

Hade i ditt läge tagit på mig pjäxorna för att se om de är "för vassa" någonstans, som kanske längst uppe på fram och baksidan.

Får själv ont dag 2, 3 och kanske 4 men sedan är det inga problem.

emilmalmsten

Ny medlem
ARMADAABBE sa:
Hej! Jag har under i princip hela säsongen haft problem med att jag får svinont på en punkt på båda smalbenen. När jag åker skidor så gör det ont framåt eftermiddagen. Speciellt när jag lutar mig framåt eller bakåt.
Finns det något som kan motverka detta?
Har ett par Salomon Ghost Fs 90 är 182cm och väger 65kilo
Hade samma problem när jag var uppe i trysil förra veckan och problemet berodde då på en benhinneinflammation. Om du inte redan gjort det kolla upp symptomen för detta. Visar det sig vara benhinneinflammation är vila I någon vecka den enda lösningen.

Albinsamuelsson

Ny medlem
Scubamike sa:
Hur många timmar om dagen åker du samt är det varje dag?

Har du haft detta problem tidigare alls?

Hade i ditt läge tagit på mig pjäxorna för att se om de är "för vassa" någonstans, som kanske längst uppe på fram och baksidan.

Får själv ont dag 2, 3 och kanske 4 men sedan är det inga problem.
Jag åker 5 gånger i veckan. Och jag har aldrig haft detta problem innan.
Jag tror att om jag vilar någon vecka så blir det bättre.
T:ex så åkte jag onsdag till söndag förra veckan, och på söndagen hade jag mycket ont i slutet av dagen. Nu har jag vilat måndag och tisdag och ikväll ska jag åka igen. Jag hade mycket mer ont i måndags än idag.

MnO

Aktiv medlem
Jag tycker att det låter som benhinneinflammation. Är det orsakat och gör mest ont vid bakvikt tycker jag att den bästa medicinen är ett par formgjutna benskydd som man sätter på vaden. Det låter konstigt att sätta dom där när man har ont längre ner på benen, men det är väldigt effektivt genom att det flyttar belastningen.

Albinsamuelsson

Ny medlem
JohnGustav sa:
Har exakt samma problem, tänkte köpa full tilt-pjäxor nästa säsong och hoppas på det bästa
Jag har inte åkt med full tilt men jag har provat dem i butik. För mig känns full tilt förjävligt. Antingen passar ens fot full tilt eller så gör den inte det. Det är min uppfattning

lo9i

Ny medlem
Hade problem hela tiden förr när jag jibbade. Du har antagligen också benhinneinflammation.
Se till så att pjäxorna är spända och tighta, undvik switchlandningar när det är som värst. Träna vaderna genom styrketräning och stretcha mycket.
Du riskerar kroniska problem om du inte är noga.

linder

Ny medlem
Jag tycker det låter som du har lite förstora pjäxor kombinerat med mycket bakåtvikt i landningar.

JohnGustav sa:
Har exakt samma problem, tänkte köpa full tilt-pjäxor nästa säsong och hoppas på det bästa
Köp ett par pjäxor som passar DIN fot istället för att bestämma dig för ett märke.

Har du ingen riktig bootfitter i närheten så åk till en. Inte värt 4000kr för något som inte funkar ;)

Jag har haft ett par fulltilt hot dogger i 3 vintrar och dom fick tryckas och mekas med för att det skulle fungera, fick ändå problem med hälarna vid switchlandningar till den graden att jag inte kunde åka och landa switch så jag bytte helt enkelt till snowboard... Nu börjar skidsuget komma tillbaka och då blir det ett par pjäxor från Åre skidsport.

robRhino

Medlem
lo9i sa:
Hade problem hela tiden förr när jag jibbade. Du har antagligen också benhinneinflammation.
Se till så att pjäxorna är spända och tighta, undvik switchlandningar när det är som värst. Träna vaderna genom styrketräning och stretcha mycket.
Du riskerar kroniska problem om du inte är noga.
Tycker även du ska prova med ett par Booster, just för att tajta till det runt vaden/smalbenet. Vila först samt lite Voltaren skadar nog inte!
Lycka till!

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp