Opel Omega Combi

T-bone

Ny medlem
Opel Omega Combi
Är det någon som har erfarenhet av körning av opel bilar i alperna?? E dem nåt att ha?? Reservdelar kostnad???

9000 spänn kostar en combi som vi har på gång??

Opel Omega Combi
9000 spänn? Då spelar det väl inte så stor roll om den rostar........ Se bara till att du har fyllt kylarvätska. Lätt hänt att bil h-vetet kokar i branta alpvägar.

Opel Omega Combi
Se till att den är besiktigad och att du får med dubbfria vinterdäck. Opel är kass ur rostsynpunkt men har, generellt, grymt bra motorer. Byt olja och filter och den rullar lååångt. Deras fyrcylindriga motorer är billigare och bränslesnålare än de sexcylindriga.

Nackdelen är ju att ingen Opel är en speciellt sexig bil.

Opel Omega Combi
Omegan har oftare än medelbilen problem med glappande styrleder, rost och ljuset även om det sistnämnda är ett mer ägarrelaterat problem.

Omegan har å andra sidan mer utrymme och lägre driftskostnader än medelbilen. Inköpspriset är dessutom vanligtvis mycket lågt så det blir mycket pengar.

Att Opel inte är så sexigt kan jag hålla med om men det är väl bara den som verkligen behöver en penisförlängare som har det som ett argument mot att köpa en Opel.... ;-)

Opel Omega Combi
Det låga priset har sin förklaring... Sveriges lägst värderade bil.

Om jag fick välja mellan en Opel Omega och 2 stycken Ericsson aktier skulle jag välja det sistnämnda.

Köp en annan bil.

/H.

Opel Omega Combi
Måste hålla med föregående. Opel rostar....

Men som sagts tidigare brukar deras motorer hålla ruskigt bra, byt bara bara olja och filter.

Kör försiktigt.

Opel Omega Combi
ska trots era tips köpa en opel omega från 90 idag med lite rost på sidobalkarna. annars i väldigt fint skick. 10 papp ska vi ge för den, behöver en bil bums för jobb i norge. ska till st.anton i december, ger en rapport om den har hålt...

Opel Omega Combi
opel suger fett, men killarna på verkstan kommer att gilla dig...
det är du som är där tre gånger om dagen och betalar mest.
köp vafan somhelst istället

köp något vanligt så det går lätt att fixa reservdelar, volvo och saab är ju inte så hett i frankrike direkt. vw funkar överallt men är ju inte så kul

Opel Omega Combi
nu har vi haft opeln ett tag och ...

... nu har hjullagret i högra framdäcket rykt... :( bara att pröjsa 2500 NOK för en reperation. norge är dyrt.... vet iofs inte vad det hade kostat i Sverige.

Opel Omega Combi
ang Bromsvätske problemet håller jag med om att det kan vara vettigt att byta i alla gamla bilar...ett litet tips är när man kör i alperna och andra stora backar tex i norge,jag har noterat att folk i allmänhet bromsar åt h-vete för mycket ,använd tvåan och ettan i dom värsta längsta backarna,motorn är nämligen bästa bromsen ,man ska va lite försiktig om man inte har nån varv räknare så man inte övervarvar motorn,höga varv på motor broms är inte skadligt för motorn ,däremot varmgång i bromsar gör skivorna vinda o bromsarna obrukbar vilket kan leda till en säker död

Kör försiktigt!

Opel Omega Combi
Har kört Opel (Astra combi och Corsa) i alperna utan några som helst problem. I dessa fallen var bilarna från 1997 och framåt. Priserna på reservdelar är samma som här. Bilen drar kanonlite trots branta serpentinvägar och skall man köra så långt är ju det ganska väsentlig. Är faktiskt oxå väsentlig att det är en bil där det är lätt att få tag på reservdelar, d v s tyska eller franska märken om man nu ska till alperna. Håller dock med om att det är lite gubbvarning över Opel (vår är röd dessutom.....), men billig och rymmer rackarns mycket (combi).

Alles

Opel Omega Combi
Hur gammal? 9000:- är ju rätt mycke. såg en 88a för 3000:- obes o en annan 89a 5000:- bes. Körde med min Rekord till alperna för några år sen gick finfint. Garanterat bättre komfort än i en sur 245a för samma pengar.
Reservdelar är inga större problem.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp