Operation Österrike, något att rekommendera?

Peraaa

Ny medlem
Nu är det så att mitt korsband har rykt och många andra saker på mitt vänstra knä är helt körda. Jag är i St Anton nu, har varit på sjukhuset tre gånger och de säger att de rekommenderar en operation om c:a 4 veckor om jag ska kunna åka skidor nästa år.

Här är mitt dilemma:
Har pratat med svenska läkare och de säger att de inte rekommenderar en operation i Österrike eftersom de kör fortfarande "för mycket med kniv". Å andra sidan säger de att här nere är de experter på just denna sortens skador. Här kommer jag även att få operationen i tid. Efter operationen skulle jag behöva rehabilitera mitt knä i 8-9 månader innan jag skulle få stå på skidor igen. Vill jag operera mig i Sverige så riskerar jag att få vänta i fyra månader på operationen och då är hela nästa skidår long gone innan jag blir frisk.

Kan tillägas är att jag jobbar här och har ett E-card.

Någon som varit med om liknande som kanske kan ge några tips?

Tack ni!

Var ska du operera dig någonstans isåfall?
Zams?? Idrottsskadekliniken i Innsbruck?
Hade det varit idag jag skadade mig och fick möjlighet att operera mig på idrottsskadeklinien i Innsbruck hade jag valt den lösningen garanterat då de är grymt duktiga på knän där. Zams eller något annat sjukhus.. Nja, då hade jag valt Sverige!

I München opereras det mkt och gärna far man intrycket av (delvis beroende pa hur försäkringssystemet är uppbyggt men säkert ocksa kulturellt)... österrike är antagligen liknande kulturellt sett (men försäkringsstekniskt kanske inte ingen aning)...

Poängen är väl kanske "här" opereras det kanske för mycket och i sverige kanske för lite iom att det är lite cash och mkt "vänta och se"...

Det gar väl inte att avgöra baserat pa sana statements... bäst är väl att skaffa tva oberoende opinions och sen avgöra...

Ha ha ha, hybrisen hos den svenska läkarkåren... Otroligt.

Jag jobbar på ett företag i Schweiz som tillverkar implantat (nej, inte sådana implantat som typ 90% av er tänker på... :)) och har väldigt mycket med läkare och kirurger att göra i hela Europa. Min åsikt är att de i Österrike är ÅTMINSTONE lika kompetenta som svenska läkare, och förmodligen duktigare när det gäller denna typ av skador. Om du jobbar med vissa skador dagligdags blir du rätt duktig på det. Enkelt. Jag skulle lätt göra operationen i Österrike.

MVH
Daniel

Exakt vad jag tänkte Daniel! Ska man operera sitt knä någonstans så är det väl här man hittar de mest erfarna läkarna.

Dock så jag har pratat med några olika läkare i Sverige nu de har alla sagt samma sak: Operera dig INTE i Österrike. De opererar gärna här nere och då bara "med kniv" och inte samma moderna redskap som man använder i Sverige. Även något som alla läkare sagt, oberoende av varandra, är att på österrikiska sjukhus finns multiresistenta bakterier som man lätt kan få då man opereras. Får man dessa i kroppen blir man aldrig av med dem. Nu vet jag inte hur farliga dessa är eftersom de flesta länderna i världen har de på sina sjukhus (inte så vanliga i Sverige) men tydligen tillräckligt för att vartenda läkare ska påpeka det.

Men för att lyfta fram de positiva med de österrikiska sjukhusen: Jag fick magnetröntgen direkt och operation så snabbt jag kunde här nere. I Sverige är det månaders väntetid på båda delarna och då kan det vara bye bye nästa skidsäsong.

Tack för alla svar!

// Peraaa

Tillbaka
Topp