snej
Aktiv medlem
Optimala one-quiver-skidan
Blister verkar gilla denna iaf http://blistergearreview.com/gear-reviews/2011-2012-moment-pbj-188cm-2
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det jeg mente var bare at den ikke gir noe inntrykk av hvordan shapen faktisk er, og sånn sett ikke er mulig å bruke til å diskutere om skiene pløyer eller ikke.Hasse_Lindborg sa:Svimen: Självklart är inte den korrekt grafiskt då alla bilder är likadana fast med olika höjder. Men fortfarande så är inte 18 mm speciellt högt. Mina Pontooner hade 25 mm har jag för mig.
Mjaa, ska vi kalla det ett problem? Alla "funshape"-lagg har väl denna effekt mer eller mindre. Själv stör jag mig inte på det alls, då jag använder mina allroundlagg mest till oerhört varierad åkning. Mina allroundlagg (W112RP) ser väldigt få riktiga puderdagar. För puderdagar och dagar då jag uteslutande hade tänkt ut och kriga utanför pisten - då tar jag ett par andra skidor.Pillard sa:(...)
Så vilka skidor upplever vi har det här problemet? Så att vi kan stryka lite modeller från listan så att säga.
NT'n jag kikade på inför förra säsongen hade fortfarande en rejält tilltagen spade i nosen, inte lika abnorm som på mina men fortfarande fanns den där. Nog om det, det är fortfarande en väldigt bra skida, förstår inte varför så många skulle hänga upp sig på att jag anser att nosen skulle ha en annorlunda utformning, något som enligt utsago skulle vara åtgärdat :PPNyberg sa:Den ser inte alls ut som dina gjorde G-arle. Rockern är sig lik men ingen tip på rockern...iaf inte i närheten av dina spadar! Liknar rätt mycket profilen på mina Bibbys....minus spann.Jarle sa:Sjukt bra skida! Rolig på hela berget, alla dagar.Hasse_Lindborg sa:Testa Moment Night TrainFinns folk som kör den som one quiverskida i Sälen
(jag är partisk jag vet)
Däremot, om någon skida plöjer snö, så är det nosen på NT. Kommer den att sänkas någon gång Hasse?
De gånger jag fick mina bibbys i puder så märkte jag aldrig av någon plog.
Det är ju för övrigt pga plogeffekten som EP Pro har blivit Opus till i år. Minns sj att jag gick över styret om jag landade EP Pro med lite framvikt. Inte för att tipparna grävde...utan för att de bromsade så mycket att jag föll framåt. :/
Hm, det är väl här vi skiljer oss åt då. Eftersom jag får så pass få puderdagar per säsong så vill jag verkligen ha en skida som kan ge allt de dagarna. Dock måste den funka på andra fören men bra egenskaper i puder står nog ändå högst på prio-listanNojlas sa:...
Dock hade jag kunnat leva med en sådan typ av skida som enda-skida om jag inte åkte så mycket. Antalet puderdagar blir ju ganska begränsat om man åker lite, och en smula bromseffekt då och då när jag kör en halvmeter puder kan jag nog leva med då![]()
Men då är det ju en megafeting du ska ha, och ingen allroundskida!Pillard sa:Hm, det är väl här vi skiljer oss åt då. Eftersom jag får så pass få puderdagar per säsong så vill jag verkligen ha en skida som kan ge allt de dagarna. Dock måste den funka på andra fören men bra egenskaper i puder står nog ändå högst på prio-listanNojlas sa:...
Dock hade jag kunnat leva med en sådan typ av skida som enda-skida om jag inte åkte så mycket. Antalet puderdagar blir ju ganska begränsat om man åker lite, och en smula bromseffekt då och då när jag kör en halvmeter puder kan jag nog leva med då![]()
I like your thinking. Frågan är bara hur jag ska förklara det nyförvärvet för flickvännen. Men rent ärligt så misstänker jag att Bibbyn kan vara i närheten av det jag letar efter. Har du provat Katana sen den blev fullrockad och kan jämföra?JL76 sa:Du hade ju redan startat din egna lilla testquiver, kanske borde köpa Slogens Bibbys och sen sälja av allt du inte gillar?
Har inte åkt någon version av Katana tyvärr, Bibbyn kanske är vad du vill ha men med tanke på hur olika många av oss verkar uppleva skidor så måste du ju testa på nåt sätt.Pillard sa:I like your thinking. Frågan är bara hur jag ska förklara det nyförvärvet för flickvännen. Men rent ärligt så misstänker jag att Bibbyn kan vara i närheten av det jag letar efter. Har du provat Katana sen den blev fullrockad och kan jämföra?JL76 sa:Du hade ju redan startat din egna lilla testquiver, kanske borde köpa Slogens Bibbys och sen sälja av allt du inte gillar?
Håller med Nojlas här, ska man ha en skida som är bra på allt får man aldrig en skida som är bäst på nåt.Nojlas sa:Men då är det ju en megafeting du ska ha, och ingen allroundskida!Pillard sa:Hm, det är väl här vi skiljer oss åt då. Eftersom jag får så pass få puderdagar per säsong så vill jag verkligen ha en skida som kan ge allt de dagarna. Dock måste den funka på andra fören men bra egenskaper i puder står nog ändå högst på prio-listanNojlas sa:...
Det är just DÄRFÖR jag nästan alltid bara packar ner de största laggen jag har![]()
Jag hoppas att du har rätt. Hade det stått ett par 183cm i garderoben hade jag varit trygg men nu är det ett par 190. Om du har testkört modellen, hur tycker du den uppför sig jämfört med första årsmodellen Katana.ARE1977 sa:Alltid kul att spekulera Pillard men Du äger ju troligen den bästa allround skidan på marknaden 2011, Katana!!! Otroligt fin till allt.. Har letat ett par till bra kurs ett tag nu, kammar noll!!!
Mmm skidtest i en tidning.... Har sett hur en del tester går till och hört hur andra går till. Litar efter det inte alls. Det är ju bara ett omdöme från de pers oner som eventuellt har åkt på de.6blomman7 sa:Howitzern fick högre betyg än Katanan i Freeskiers magazine, det enda Katanan var bättre på var i djup snö med låg fart, men hur ofta är det så i Sverige, håller på Howien som den ulltimata one-quivern.
Personer som gjerne også bare har sånn 4-5 runs på skien før de sier sin mening. Må hvertfall legge inn en 4-5 dager før man kan si noe om en ski... Og selv da er det jo subjektivt, hvordan skien fungerer i praksis. Liker derimot måten Fri Flyt tester spenn/stivhet og skriver om shape/konstruksjon på skiene de tester, men selve testen bør alltid taes med en klype salt (vet ikke om det også er et ordtak på svensk :P )Hasse_Lindborg sa:Mmm skidtest i en tidning.... Har sett hur en del tester går till och hört hur andra går till. Litar efter det inte alls. Det är ju bara ett omdöme från de pers oner som eventuellt har åkt på de.6blomman7 sa:Howitzern fick högre betyg än Katanan i Freeskiers magazine, det enda Katanan var bättre på var i djup snö med låg fart, men hur ofta är det så i Sverige, håller på Howien som den ulltimata one-quivern.
Klart att det inte är optimalt med så kort tids testande. Men den initiala känslan du får av ett par åk brukar ofta ge så pass mycket information så du kan ta ett beslut om du gillar den eller inte och isf vad du gillar/ogillar med den. Testpanelerna är oftast otroligt duktiga åkare(eller rätt typ av åkare...okej..kanske inte alltid...Glisseur på Bentchetler?) och kan rätt ofta säga vad de tycker om skidorna och vissa kan identifiera sig i personens beskrivna körstil. Det är ju mest en fingevisning och inte något som NÅGON borde ta som den avgörande faktorn vid ett skidköp.MrLarsen sa:Personer som gjerne også bare har sånn 4-5 runs på skien før de sier sin mening. Må hvertfall legge inn en 4-5 dager før man kan si noe om en ski... Og selv da er det jo subjektivt, hvordan skien fungerer i praksis. Liker derimot måten Fri Flyt tester spenn/stivhet og skriver om shape/konstruksjon på skiene de tester, men selve testen bør alltid taes med en klype salt (vet ikke om det også er et ordtak på svensk :P )Hasse_Lindborg sa:Mmm skidtest i en tidning.... Har sett hur en del tester går till och hört hur andra går till. Litar efter det inte alls. Det är ju bara ett omdöme från de pers oner som eventuellt har åkt på de.6blomman7 sa:Howitzern fick högre betyg än Katanan i Freeskiers magazine, det enda Katanan var bättre på var i djup snö med låg fart, men hur ofta är det så i Sverige, håller på Howien som den ulltimata one-quivern.
Hva med ski som f.eks On3p, der de bruker 100% bambuskjerne? Folk som kan det sier jo at det tar noen dager med kjøring før fleksen i skien får satt seg skikkelig.. (Gitt at den er helt ubrukt når man starter regner jeg med)PNyberg sa:Klart att det inte är optimalt med så kort tids testande. Men den initiala känslan du får av ett par åk brukar ofta ge så pass mycket information så du kan ta ett beslut om du gillar den eller inte och isf vad du gillar/ogillar med den. Testpanelerna är oftast otroligt duktiga åkare(eller rätt typ av åkare...okej..kanske inte alltid...Glisseur på Bentchetler?) och kan rätt ofta säga vad de tycker om skidorna och vissa kan identifiera sig i personens beskrivna körstil. Det är ju mest en fingevisning och inte något som NÅGON borde ta som den avgörande faktorn vid ett skidköp.MrLarsen sa:Personer som gjerne også bare har sånn 4-5 runs på skien før de sier sin mening. Må hvertfall legge inn en 4-5 dager før man kan si noe om en ski... Og selv da er det jo subjektivt, hvordan skien fungerer i praksis. Liker derimot måten Fri Flyt tester spenn/stivhet og skriver om shape/konstruksjon på skiene de tester, men selve testen bør alltid taes med en klype salt (vet ikke om det også er et ordtak på svensk :P )Hasse_Lindborg sa:Mmm skidtest i en tidning.... Har sett hur en del tester går till och hört hur andra går till. Litar efter det inte alls. Det är ju bara ett omdöme från de pers oner som eventuellt har åkt på de.
Visslar lite, kollar ut över havet och suckar....PNyberg sa:Klart att det inte är optimalt med så kort tids testande. Men den initiala känslan du får av ett par åk brukar ofta ge så pass mycket information så du kan ta ett beslut om du gillar den eller inte och isf vad du gillar/ogillar med den. Testpanelerna är oftast otroligt duktiga åkare(eller rätt typ av åkare...okej..kanske inte alltid...Glisseur på Bentchetler?) och kan rätt ofta säga vad de tycker om skidorna och vissa kan identifiera sig i personens beskrivna körstil. Det är ju mest en fingevisning och inte något som NÅGON borde ta som den avgörande faktorn vid ett skidköp.MrLarsen sa:Personer som gjerne også bare har sånn 4-5 runs på skien før de sier sin mening. Må hvertfall legge inn en 4-5 dager før man kan si noe om en ski... Og selv da er det jo subjektivt, hvordan skien fungerer i praksis. Liker derimot måten Fri Flyt tester spenn/stivhet og skriver om shape/konstruksjon på skiene de tester, men selve testen bør alltid taes med en klype salt (vet ikke om det også er et ordtak på svensk :P )Hasse_Lindborg sa:Mmm skidtest i en tidning.... Har sett hur en del tester går till och hört hur andra går till. Litar efter det inte alls. Det är ju bara ett omdöme från de pers oner som eventuellt har åkt på de.
Whatöver!Hasse_Lindborg sa:Visslar lite, kollar ut över havet och suckar....PNyberg sa:Klart att det inte är optimalt med så kort tids testande. Men den initiala känslan du får av ett par åk brukar ofta ge så pass mycket information så du kan ta ett beslut om du gillar den eller inte och isf vad du gillar/ogillar med den. Testpanelerna är oftast otroligt duktiga åkare(eller rätt typ av åkare...okej..kanske inte alltid...Glisseur på Bentchetler?) och kan rätt ofta säga vad de tycker om skidorna och vissa kan identifiera sig i personens beskrivna körstil. Det är ju mest en fingevisning och inte något som NÅGON borde ta som den avgörande faktorn vid ett skidköp.MrLarsen sa:Personer som gjerne også bare har sånn 4-5 runs på skien før de sier sin mening. Må hvertfall legge inn en 4-5 dager før man kan si noe om en ski... Og selv da er det jo subjektivt, hvordan skien fungerer i praksis. Liker derimot måten Fri Flyt tester spenn/stivhet og skriver om shape/konstruksjon på skiene de tester, men selve testen bør alltid taes med en klype salt (vet ikke om det også er et ordtak på svensk :P )
Nja riktigt så är det tyvärr inte Per. Kanske i vissa tester men inte i andra![]()
Det kan vara ett lysande exempel av ett undantag som bekräftar regelnMrLarsen sa:Hva med ski som f.eks On3p, der de bruker 100% bambuskjerne? Folk som kan det sier jo at det tar noen dager med kjøring før fleksen i skien får satt seg skikkelig.. (Gitt at den er helt ubrukt når man starter regner jeg med)
Har man sagt A...Hasse_Lindborg sa:Nja riktigt så är det tyvärr inte Per. Kanske i vissa tester men inte i andra![]()
Nu börjar tillvaron kännas ljusareARE1977 sa:Jag har bara åkt sista modellen innan den fick tiprocker för första gången. De skidorna är svåra att jämföra dock, genom att de skiljer sig så mkt i konstruktion. Men tyskarna har väl sökt surfkänslan i bägge mod och lyckats mkt bra i jämförelse m dess konkurrenter de åren, utan att tappa bett. Så sluta oroa Dig!!!. köp ett gymkort varva det m funktionell träning eller ta en skidlektion m ngn ödmjuk och kunnig skidlärare till vintern, No worry!!!
Eller kräng den dyrt köp Ross SS7 eller K2 Sidestash som sväljer allt likt en tonåring på kändisfest... Och riskera att bli uttråkad.. He he!
+32ARE1977 sa:Ähhh! sälj S7 orna träna mer, tro på Dig själv och ta en skidlektion el två. Undvik Kittelfjäll!!! Ang katana årsmod, De är svårt att jämföra en bil m förgasare och en med insprutning m båda är bra till sina ändamål. Och de står sig bra i konkurrensen mot andra märken. Slutligen -håll fart, töj på gränserna och åk m förstånd och m dem som är bättre.
Snön kommer tidigt i år!!!
Tvivlar på att detta hade besvärat dig om det var en Momentskida som vunnit tre kategorier. BAM!Hasse_Lindborg sa:Mmm skidtest i en tidning.... Har sett hur en del tester går till och hört hur andra går till. Litar efter det inte alls. Det är ju bara ett omdöme från de pers oner som eventuellt har åkt på de.6blomman7 sa:Howitzern fick högre betyg än Katanan i Freeskiers magazine, det enda Katanan var bättre på var i djup snö med låg fart, men hur ofta är det så i Sverige, håller på Howien som den ulltimata one-quivern.
Har inget med Moment att göra då jag fick reda på hur vissa tester går till långt innan jag hade något med Moment att göra. Utan mer på utförande av testerna. Åka skidors och Fri Flyts tester är utmärkt då de pågår under veckor med att jämföra tex en av Europas största skidtidningars skidtest där varje åkare får 1 åk på sig att testa skidorna. Sedan skriva betyg på de skidorna. Och på ungefär samma sätt är en del amerikanska tidningars test uppbygda på förutom att de fick hela tre åk på sig att sätta ett betyg på skidorna.Lee-nus sa:Tvivlar på att detta hade besvärat dig om det var en Momentskida som vunnit tre kategorier. BAM!Hasse_Lindborg sa:Mmm skidtest i en tidning.... Har sett hur en del tester går till och hört hur andra går till. Litar efter det inte alls. Det är ju bara ett omdöme från de pers oner som eventuellt har åkt på de.6blomman7 sa:Howitzern fick högre betyg än Katanan i Freeskiers magazine, det enda Katanan var bättre på var i djup snö med låg fart, men hur ofta är det så i Sverige, håller på Howien som den ulltimata one-quivern.
Och trots att den vann tre kategorier blev den inte utvald till Editor's Choice, vilket skidor med betydligt lägre score blev, så man kan knappast påstå att Ski Logik var favoriserat i testet heller.
Men jag kan säga med en gång att Howitzern är "för bra" i pisten för att vara en perfekt enda skida för mig, som inte åker jättemycket pist. Skulle hellre se att man tummade lite på dessa kvalitéer för att göra den bättre utanför.
"One-quiver-skida" är väl annars ett rätt subjektivt begrepp?![]()
Rättvist har jag aldrig påstått att det var. I så fall hade ju testets bästa skida varit med på Editor's Choice.Hasse_Lindborg sa:Har inget med Moment att göra då jag fick reda på hur vissa tester går till långt innan jag hade något med Moment att göra. Utan mer på utförande av testerna. Åka skidors och Fri Flyts tester är utmärkt då de pågår under veckor med att jämföra tex en av Europas största skidtidningars skidtest där varje åkare får 1 åk på sig att testa skidorna. Sedan skriva betyg på de skidorna. Och på ungefär samma sätt är en del amerikanska tidningars test uppbygda på förutom att de fick hela tre åk på sig att sätta ett betyg på skidorna.Lee-nus sa:Tvivlar på att detta hade besvärat dig om det var en Momentskida som vunnit tre kategorier. BAM!Hasse_Lindborg sa:Mmm skidtest i en tidning.... Har sett hur en del tester går till och hört hur andra går till. Litar efter det inte alls. Det är ju bara ett omdöme från de pers oner som eventuellt har åkt på de.
Och trots att den vann tre kategorier blev den inte utvald till Editor's Choice, vilket skidor med betydligt lägre score blev, så man kan knappast påstå att Ski Logik var favoriserat i testet heller.
Men jag kan säga med en gång att Howitzern är "för bra" i pisten för att vara en perfekt enda skida för mig, som inte åker jättemycket pist. Skulle hellre se att man tummade lite på dessa kvalitéer för att göra den bättre utanför.
"One-quiver-skida" är väl annars ett rätt subjektivt begrepp?![]()
Och kom inte och säg att det är ett rättvis test. På det viset är testerna i tidningarna sjukt missvisande.
Jo jag tackar, tid och plats?Hasse_Lindborg sa:Bäst är att testa själv så klart. Helst i ett par dagar. Och det löser jag i alla fall Pillard omdu är intresserad![]()
Bara skriva ett mail så löser vi det på något sättPillard sa:Jo jag tackar, tid och plats?Hasse_Lindborg sa:Bäst är att testa själv så klart. Helst i ett par dagar. Och det löser jag i alla fall Pillard omdu är intresserad![]()
![]()
blev det 191 till slut?LawndartGustav sa:Jag väljer iår ON3P Billy Goat för detta endamål, orkar inte släpa fler skidor för en vecka i alperna...
ja, e bara i huvudet de där centimetrarnasnej sa:blev det 191 till slut?LawndartGustav sa:Jag väljer iår ON3P Billy Goat för detta endamål, orkar inte släpa fler skidor för en vecka i alperna...