orsakar pulsband störning av tranciver?

Sunk

Ny medlem
Beställde igår en träningsklocka med pulstagning (med band)och GPS. Är det någon som vet eller har hört om sådan utrustning kan störa ut eller på något sätt påverka trancivern?

GPS/pulsklockan kan ju vara ett bra och trevligt hjälpmedel vid toppturer men finns någon risk att den påverkar trancivern?

Testa och skicka mail till tillverkarn av din tranciver. Jag tvivlar starkt på att ngn här på freeride kan ge dej ett ärligt svar svar. Men jag kan ha fel.

Intressant fråga! Pulsbandet sänder en mycket effektsvag signal som knappast borde påverka transcievern varken vid sök eller sänd.

En god idé är precis som Patrik L föreslår att fråga tillverkaren. Risken är dock överhängande att de svarar att man inte ska ha någon annan radiosändare alls på kroppen för att gardera sig.

Det bästa är nog helt enkelt att testa. Kör ett ental sök med och utan pulsband i olika variationer (pulsband på sändare/pulsband på sökare/utan pulsband etc.) och se om du upptäcker någon skillnad.

Annars låter det här som ett vettigt tidsfördriv för Centralbyråkraten ...

/MM

@centralbyråkraten
Nja ... hade nog tänkt mig att du skulle ut på byn och samla ihop en mängd pulsband av olika märken och sedan med ett antal väl valda kompisar ge dig ut i drivorna och genomföra en väl strukturerad test i autentiska förhållanden ... kanske den första i världen ... sedan kan du sälja den worldwide ... bli snuskigt rik ... och flytta till Verbier! ;-)

Hej
vet inte hur det är med pulsklocka men kan passa på att varna för ipod. Var på topptur i Kanada ifjol och ett par hundra meter från toppen började trancievern bete sig konstigt och när jag testade att ställa om min till send var det ingen av mina vänner som fick in signalen från min tranciever. Smått obehagligt när man precis ska ge sig ut för en ospårad bergssida. Dock visade det sig att metallen i min ipod som jag hade i ena byxfickan störde ut sändaren eftersom ben och överkropp hamnar ganska nära varann då man går i brant terräng. Efter att ha begravt ipoden längst ner i ryggsäcken och startat om trancievern funkade allt igen.

När det gäller GPS/Pulsklocka är jag ganska säker på att själva "klockan" inte har någon sändning (enbart mottagning) utan det är möjligtvis pulsbandet som kan ställa till problem.

@NinaH77
Intressant det där med Ipoden. Antar att det inte hade någon betydelse om den var på eller avslagen ... eller? Du skriver att du testade att ställa om den till "send" ??? Hade du den inte inställd på "send" när den började krångla? Vad är det för tranciever du har och hur märkte du att den krånglade? (Har en Pieps Freeride som piper när det kommer metallföremål för nära ...)

/MM

@ MM Det kommer! Inom kort kommer ni kunna se Hasa Laggs-redaktionen springa i bar överkropp så när som på div olika pulsband, sökandes efter ett antal begravda transor (och då talar vi riktiga transor för att pulsen verkligen ska gå upp...) då vi genomför 2010 års transatest.

För att vi inte ska få Aftonbladet och djurrätten på oss, som Dr Brügger fick här om veckan när han i vetenskapens namn begravde levande grisar snön, så använder vi istället vanliga fyllesvin i våra tester.

Testet är redan insålt till tidningar som King, QX och Expressens sportlovsbilaga så jag kommer inom kort att checka ut från den här dalen och ta alla cashen, flytta till Huså och leva det goda livet.

@Nina77 Om du inte har en Pieps Freeride så tvivlar jag på att det egentligen var Ipoden som ställde till det.

Du får gärna vara mer specifik i din info. Modell på transceivern, var Ipoden av eller på, låg de i samma ficka eller var de skilda, har du någon applikation i Ipoden som gör att den ligger och sänder/söker mottagning hela tiden, etc? Ju mer info desto bättre.

Jag gjorde som Patrik_L föreslog från början och kontaktade BCA.

Fick ett relativt snabbt svar på min fråga, bra intryck! Så här säger de:

Hello Martin,

Thanks for the email. After talking with my engineers, you should not experience interference with your watch and Tracker DTS. To make a long story short, your beacon runs off of a low frequency and your watch runs off a high frequency. Your watch also draws little power and has a reasonably small display. The interference that some people have experienced with beacons have come from large display devices that run off the same frequency (i.e. Computer monitors). This is not something that is very common outside if at all! Please feel free to contact me back with any other questions.

Best,

Matthew Greenberg

Backcountry Access, Inc.

Frågan utredd? Kanske inte centralbyråkraten behöver köpa in så många pulsklockor/trancivers och göra fullskaletest?

Lite märkligt svar ... borde det inte vara själva pulsbandet som är det primära problemet och inte själva "klockan". Pulsbandet är ju dessutom normalt placerat mycket nära transcievern.

Vore intressant att få ta del av frågan du ställt till BCA och vad det är för GPS/Pulsklocka du har.

/MM

Jag har ingen erfarenhet av tranciver och pulsband tillsammans, men har tränat ganska mycket med pulsband. Det jag vet är att pulsbandet väldigt lätt får störningar av elektroniskt utrustning och liknande, om man tex rör sig nära en kraftledning eller har en mobil i fickan så blir det oftast fel. Bandet sänder en vääldigt svag signal och jag är ganska säker att transcievern kommer störa där. Tvärt om har jag ingen aning men. och GPSen är ju bara en mottagare så det borde inte vara annorlunda från en vanlig klocka. Det jag tror iaf, men man ska aldrg säker!

//A

Snödjup

Tillbaka
Topp