överkroppsskydd

StefanHagnesten

Ny medlem
överkroppsskydd
hej!!

efter att ja en dag i Val thorens bröt ryggen på 3 ställen(lever och åker mer än någonsin) har ja bestämt mig för o köpa ett hel överkroppsskydd. har kikat lite på internet och sett ett par dainese som ser riktigt intressanta ut.

någon som har förslag eller invändningar mot dainese?
funderar även på ett höftskydd...

förmodar att det funkar skitbra att åka i?

vet någon var man kan få tag på dainese snow skydd i sverige??

tack på förhand!

Stefan Hägnesten

överkroppsskydd
Ett litet tips kan vara att titta in hos någon MC-butik stan, där bör de ha dainese. Förslagsvis då en butik som säljer cross/enduroutrustning med, å inte bara glidare å annat. lycka till!

överkroppsskydd
tycker vi startar en skrytråd för oss som brutit ryggen,
vi är ju rätt hardcore måste jag säga. dock så fick jag "bara" brott på två kotor....

överkroppsskydd
Gå inte till en mc affär, skydden dem säljer där är inte lämpade för skidåkning.
ett skidåknings skydd för ryggen: http://www.scottusa.com/product.php?UID=7063
Som ni ser så är det bredare runt axlar och ner till, för att ge en störr yta att fördela kraften på. cross skydden är oftast smalare upp och ner till vilket ge en mindre yta att för dela kraften på. crosskydden använder "hårda plaster" som ibland har orsakat mer skada en skydd när man har fått operera ut plastbitar ur ryggen. Vissa plaster har till och med spruckit pga av kylan. Tyvärr finns det än ingen standard för vad som är ett godkänt ryggskydd för skidåkninge, men det kommer att bli. Så mitt tips är att prata med någon som kan var han säljer, köp inte efter märken eller i någon mc affär. Skidåkning är inte samma sak som crossåkning, därför har vi också olika skydd!

överkroppsskydd
du bor ju i järfälla, ta en tripp med pendeln till karlberg och knalla in på alpint. dom e riktigt trevliga dom grabbarna. dom kan nog hjälpa dig

överkroppsskydd
Scott-skyddet ser ju bra ut, men om du vill ha ett helt överkroppsskydd tycker jag du ska köpa dainese...

Bra att tänka på är att ryggskydd inte hjälper mot kompressionsskador. Droppar man 20m och landar platt skadar man ryggen, med eller utan skydd.

Bra att tänka på är också att skyddet mot överböjning av ryggen (bakåt) är minimalt. Knäcker man ryggen bakåt över en stock eller en stor sten, blir den alltså skadad hur som helst.

Ryggskydd hjälper framförallt mot slag mot ryggraden. Riskerar man att slå i någonting hårt och kantigt som en sten, skall man definitivt ha ett hårt ryggskydd och inte ett mjukt. Jag menar, hur många har en mjuk hjälm för att de är rädda att få plastbitar i skallen?

Dainese tillverkar speciella skydd för skidåkning men, såvitt jag vet, inte hela överkroppsskydd. Det som skiljer Daineses skidskydd från mc-skydd är att de är testade för temperaturer ner till -20*C. Detta måste ju inte betyda att mc-skydden inte klarar -20*C, men de är inte testade i de temperaturerna. Man bör dock tillägga att när ditt skydd är -20 grader har du antagligen redan frusit ihjäl...
Köp inte crosskydd, utan skydd för landsväg eller bana...

Tips på affär: Lelles MC i Uppsala. Stort utbud av dainese... http://www.lellesmc.se/lelles/index1.html

överkroppsskydd
Tillbaka
Topp