Övrig typ av åkning? Hjälp!

Rezzmus

Ny medlem
Tjeeena!

Nu när snön har börjat falla lite runt om i landet så är ju åkpeppet redan på max. Så just därför tänkte jag höra med er lite om vad ni gör när ni till exempel inte kör park, extrem carvar i pisten eller försöker hitta en okej puder linje.

Grejen med tråden är att dela med sig lite av saker/lekar man kan göra med eller utan polare om parken/pudret är kasst. Vad kan man hitta på för annat kul utan att använda sig av det som redan finns? (afterski räknas inte)

Dela gärna med er!

Peace!

Även fast snön är pissdålig så kan det vara kul och utmanande att åka offpist.
Alla kan åka puder det som är svårt att åka lika bra på skitsnö;) Annars är en topptur alltid mysig.

Fulåker i pist. :D

Förra året höll jag på med projekt "åk samtliga nedfarter i 3 Vallées" när det inte var fluffsnö, och det är typ 200 stycken, så det tog en hel del tid. Årets projekt blir väl att göra samma sak, men att bli klar tidigare än 24 april. Kan rekommenderas för alla som hänger i större skidområden – det är även ett bra sätt att spana ut åk inför nästa snöfall.

Att köra följa John efter en kompis som åker bättre än en själv är också en trevlig sysselsättning, bra sätt för en fegis som jag att testa gränserna lite.
Eller att slänga på stighudarna och promenera sig till lite orörd snö, som inte sällan följs av den där karaktärsdanande uppkörda oredan som jag är så hopplöst dålig på att hantera. :D

Skicrossbanor är också en kul och nyttig sysselsättning när snön i övrigt är sådär. Det är fasen inte lätt att hitta rätt linje och tajming.

Jag kan tillbringa en hel dag med att träna kortsväng i en och samma "tråkiga" backe, för att då och då testa hur den funkar i en lite brantare. Mitt mål är att kunna ta mig ner i "isiga" 45-gradiga backar med bibehållen fartkontroll. Med fartkontroll menar jag att farten tillåts öka bara under de första 5 svängarna och sedan hålls konstant (och att man gör fler än 5 svängar). Så tipset är att fundera över vad man vill förbättra i sin åkteknik utanför pisten, i parken eller i branten och bryta ner det i rörelser man kan träna på i en "tråkig" backe.

Det är bara att åka! tänk inte så mycket.

Åk i utkanten av backen och hitta något som inte allt är tänkt att hoppa på. Men ladda så hårt det går och hoppas på att man landar på skidorna.

Annars är det ju alltid kul med skidvaneövningar. Tillexempel: åk på en skida, åka baklänges, åka på pjäxorna, sitta på skidorna, åka på innerskida, öppen parallel sladdande sväng.

prova något nytt. hyr en snowboard, testa telemark , snowblades, eller om ni har tur så får ni tag på en monoski. klart bland det roligaste jag gjort.

Det är dagar med dåliga förhållanden som man utvecklas som åkare. Uppkörd offpist, isiga pister, flatljus mm är perfekta lärodagar. Kom ihåg den gyllene regeln " En dålig dag på berget är alltid bättre än en bra dag på jobbet"

Brukar roa mig med att försöka åka alla liftar på en dag om föret är dåligt. Går bra i Åre men lite svårare på större orter. Hoppar även mindre klippor för att kunna bemästra landningar i olika förhållanden.

Kul tråd!! :D

Så fort jag har möjlighet(och bra åkdon för ändamålet) så nöter jag switch! Behöver inte vara långa perioder men gött att slänga in och försöka bygga upp förtroende under lång tid!

Tillbaka
Topp