P18, hjälp med alternativ..

Heinz_p

Aktiv medlem
Har precis fått tag på ett par XXL med en P18 monterad (roterande häl).

Bindningarna är ditskruvade för 305 mm (inställningsskruvarna körda i botten). Mina pjux mäter hela 315. Att justera ut häldelen till den längden är inga problem. Problemet blir dock att utjusteringen av häldelen tenderar att smala av utrymmet där själva hälen på pjäxan ska få plats (ni som har P18 vet vad jag pratar om).
När jag då trycker i mina pjäxor ger detta istället en dålig förspänning, eftersom sidorna av hälen på pjäxan (som är för breda) hjälper till att trycka bak hela häldelen på bindningarna.

Alternativen jag har nu är att antingen:
* Skruva ur bindningen och borra om den för mina pjäxor. Ett ganska tidsödande projekt som kräver både verktyg, plugg mm. Att sedan P18 är en ganska svår bindning att montera gör inte saken lättare, det finns liksom ingen "mall" att borra efter och att linjera in mitten kan bli ganska svårt med tanke på den roterande häldelen.
Det skulle även vara möjligt att lämna in (duckar för MnO)..men då blir det å andra sidan dyrt och med 60% säkerhet snett.

* Slipa bort 5-6 mm i bredd längst ner i hälen på pjäxan.

Vilket alternativ skulle du använda och varför? Kan slipningen av pjäxorna ha någon annan negativ inverkan på hållfasthet eller eventuell utlösning av bindning?

Tack för svar.

Så mycket justeringsmån är det teoretiskt inte på turntable-bindningarna, därav pjäxproblemen! Nu är iofs. turntable-bindningar bland de schysstaste att ha och göra med angående förspänning, men jag tycker def. att du skall montera om. Det finns pappersmallar att skriva ut från TGR, bara att söka! Jag har kollat och de överensstämmer med hålmönstret, men jag provborrade lite slarvigt när jag testade med ett par FKS155 och det blev sådär... Men gör man det noggrant blir det nog 100%.

Att börja slipa på pjäxor är iofs. en enkel lösning, men det känns som fel väg att gå, det är ju ändå en säkerhetsdetalj det här med bindningar...

Borra om, mallar finns att skriva ut som Carled säger, gå till någon trevlig butik och be att få låna/hyra deras borr, rätt ska vara rätt på bindningar.

Vad det gäller pjäxan så fräste jag själv ut lite på mina i vintras för ett par knölar på hälen, längre ner än vad P18 -staget hamnar, inga problem men 5-6 mm låter mycket. Dessutom kommer det ju isf hamna längre upp och kanske påverka hur pjäxan i sidled? Inte en aning, troligtvis inte men jag hade nog monterat om... Inte leka med racebindningar...

Carled sa:
Det finns pappersmallar att skriva ut från TGR, bara att söka!
Yes, hittade några. Tackar, verkar vara bra skit faktiskt. De bindningar jag monterat hittills har varit av Looks nyare modeller, där det ligger en plastmall under hela bindningen. Denna mallen har varit lysande att använda.
Men, det gäller ju bara att vara extra noggrann så ska det nog ordna sig.

Jarle sa:
Vad det gäller pjäxan så fräste jag själv ut lite på mina i vintras för ett par knölar på hälen, längre ner än vad P18 -staget hamnar, inga problem men 5-6 mm låter mycket. Dessutom kommer det ju isf hamna längre upp och kanske påverka hur pjäxan i sidled? Inte en aning, troligtvis inte men jag hade nog monterat om... Inte leka med racebindningar...
Mjo, nu handlar det förvisso inte om att fräsa ut, utan att slipa bort. Skruvar du bort slitage-gummi-mojängen som sitter längst bak/ner på pjäxan så ser du hur mycket du har att jobba med. 5-6 mm verkar inte helt orimligt enligt mitt tycke:)
Det är nog som ni säger ändå. Det skulle ju kunna orsaka problem med utlösning såvida det finns snö/is/skit under pjäxan som gör att den hamnar längre upp än vad den är "slipad" för..

Tack för synpunkterna iaf.

Vad tror ni förresten. Räcker det med att jag flyttar endast häldelen, eller ska jag slå på stora trumman och flytta även tådelen? 1 cm borde vara nog mån för att borra nya hål på häldelen?

// Henke

Ska du flytta tådelen också så ska ju bådadelar flyttas 0,5cm, kommer inte gå bra med den gamla hålbilden.
Dessutom, 1cm hit eller dit på ett par fetingar märker man ingen skillnad på.

Så behåll tådelen, det hade jag gjort.

Om du vill stå på ungefär samma ställe, du röstar även jag på hälflytt. Men kolla runt lite på TGR om det finns rekommendationer på annorlunda bootcenterplaceringar. Trots längd och bredd är inte XXL kända för att vara korkar... Kanske flytta bak lite extra, eller kanske köra 110% på röjskida och montera fram för mer kontroll?

Nojlas sa:
Ska du flytta tådelen också så ska ju bådadelar flyttas 0,5cm, kommer inte gå bra med den gamla hålbilden.

I second that!

Nojlas sa:

Ja, du menar att flytta tå + 0.5 och häl - 0.5 då..? Förstod nämligen inte först..

Tror inte jag skulle känna någon större skillnad på den skidan hur som helst. 194 lång och 45 meter i svängradie..det är ingen racer liksom:)
Att bara flytta häldelen får dessutom samma resultat i pjäxplacering som att jag skulle köra på alternativ 2 ovan, dvs slipa pjucks.

Carled sa:
/.../eller kanske köra 110% på röjskida och montera fram för mer kontroll?
Mmm..det är vad jag funderar på isf. Skidan är redan ganska bakmonterad med orginal-bootcenterplaceringen. Kommer gå som charger- / köra sönder- + NMskida i gränsen ändå liksom..

PNyberg sa:
Ska fundera lite på bak- eller framflyttning.
Någon som kört XXL:en med ett något framplacerat / bakplacerat bootcenter?

Alla som kan räkna sina par skidor på en hand har inte upptäckt äkta livsglädje!

Heinz_p sa:
Alla som kan räkna sina par skidor på en hand har inte upptäckt äkta livsglädje!
Fan, jag har bara fem.
...om inte mina yamaha-lagg räknas?

Har sagt att jag inte ska köpa några skidor i år de senaste sex åren. Har misslyckats med det sex gånger i rad...

Nojlas sa:
Har sagt att jag inte ska köpa några skidor i år de senaste sex åren. Har misslyckats med det sex gånger i rad...
Tell me about it..men nu tror jag faktiskt att jag är komplett (har förvisso inga DPS än..så jag ska inte säga för mycket)

Det går fint att montera om häldelen på P18 utan mall, bara att skruva av, mäta NOGA och borra nya hål, EXAKT 10 mm bakom de gamla. Mäter du med linjal och ritar upp exakt, så kommer det funka bra. Mina P18 har visat sig sitta bäst med borrning 3,5 X 9 mm.

Om du bara flyttar både tå och häldel 5 mm finns risk att hålen i skidorna blir något försvagade, pga närheten till de gamla hålen och du riskerar då att slita loss någon del.

Så, mät noga, borra försiktigt och flytta bara häldelen 10 mm. Plugga hålen. När du drar åt de bakre skruvarna på häldelen, ta inte i FÖR hårt, då finns risk att man drar runt dem. Detta gäller främst då du använder skruvdragare.

Du kommer knappast kunna känna skillnad på om ditt bootcenter står på märket eller 5 mm längre bak.

Kör så det ryker!

Daniel-LAB sa:
Det går fint att montera om häldelen på P18 utan mall, bara att skruva av, mäta NOGA och borra nya hål, EXAKT 10 mm bakom de gamla. Mäter du med linjal och ritar upp exakt, så kommer det funka bra. Mina P18 har visat sig sitta bäst med borrning 3,5 X 9 mm.

Om du bara flyttar både tå och häldel 5 mm finns risk att hålen i skidorna blir något försvagade, pga närheten till de gamla hålen och du riskerar då att slita loss någon del.

Så, mät noga, borra försiktigt och flytta bara häldelen 10 mm. Plugga hålen. När du drar åt de bakre skruvarna på häldelen, ta inte i FÖR hårt, då finns risk att man drar runt dem. Detta gäller främst då du använder skruvdragare.

Du kommer knappast kunna känna skillnad på om ditt bootcenter står på märket eller 5 mm längre bak.

Kör så det ryker!
Tror inte att det gør så mkt på ett par XXL om man væljer att borra om både tå och hæl 5mm vardera. men jag tycker som de flesta....flytta hælen!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp