P18 vs. PX18 vs. S916 etc.?

PNyberg

Ny medlem
Jarle sa:
Svimen sa:
Jarle sa:
916 går från 9-16, det är dock ganska så stor skillnad på DIN 10 på en \"vanlig\" bindning och en racebindning. Racebindningar har högre elasticitet och löser därför svårare vid samma DIN-tal
Hø?

DIN er DIN, det er en standard for kraften som trengs i visse retninger for at bindingen løser ut. Dersom bindingen ikke ligger innenfor normen er den ikke sertifisert. Grunnen til at dynafit og bindinger beregnet for bruk med randostøvler med gummi under ikke har sertifisert DIN-verdi er at de ikke har samme standard interface mellom binding og støvel som en binding skal ha for å være DIN-sertifisert. (standard alpinstøvel tå og hæl)

Men Pivot-bindinger (som er racebindinger) har en deilig elastisk hæl som lar deg kjenne at den slipper gradvis, uten rykk og med en nydelig og trygg følelse. Dette har ingenting med at den går til 18 å gjøre. Marker sine race-bindinger går til 30!, men de slipper deg uansett kjapt og brutalt.

920 kan moddes til å bli ca en 916, men på eget ansvar. (Det er en ekstra fjær i tillegg til 16-fjæra som kan fjernes.)
Vi säger att vi ställer en salomon 914 på 10, den släpper då vid xx grader när den belastas med det vridmomentet DIN 10 står för. En salomon 916 släpper ett antal grader senare vilket betyder att den behöver belastas under längre tid, alternativt belastas hårdare under kort tid för att lösa ut. Inga konstigheter i det? Samma sak gäller självklart för racebindningar där olika elasticitet förekommer men generellt sett så har racebindningar högre elasticitet än vanliga bindningar. Testa själv att ställa både marker M20 och Look P18 på samma DIN och se vilken som löser lättast. Eller en race och en vanlig bindning på samma DIN, rätt stor skillnad IMO
Denna kunskap är lika gammal som bockstensmannen! Om du har sett Aspen Extreme! så bor du känna till frasen "you dont want to MARKER out".
 

jontew91

Ny medlem
Hej!

Jag lånar tråden lite. Jag är en fd tävlingsåkare och har därför flera gamla skidor med ross fks 185, fks 155 och marker 20.0 liggande. (Marker 16.0 också, men den är fullständigt värdelös så det är inget alternativ.) Nu ska jag skaffa ett par riktigt feta offpistlagg till första säsongen i alperna och hade tänkt att flytta över några av bindningarna jag redan har. Går det? Bänder man ut skistoppersarna eller kan man köpa breda lösa? Vilka är bäst att ta?
 

PNyberg

Ny medlem
jontew91 sa:
Hej!

Jag lånar tråden lite. Jag är en fd tävlingsåkare och har därför flera gamla skidor med ross fks 185, fks 155 och marker 20.0 liggande. (Marker 16.0 också, men den är fullständigt värdelös så det är inget alternativ.) Nu ska jag skaffa ett par riktigt feta offpistlagg till första säsongen i alperna och hade tänkt att flytta över några av bindningarna jag redan har. Går det? Bänder man ut skistoppersarna eller kan man köpa breda lösa? Vilka är bäst att ta?
Ja det är bara att börja bända. Finns bra guider hur man böjer stoppers på tgr (har för mig att ngn länkade till den guiden för inte så länge sedan). Just FKS185 och P18 är bromsarna rätt härdade och är inte så otroligt böjvilliga, men det går.
 

PNyberg

Ny medlem
Utter sa:
Är det något nytt påhitt med en extra fjäder i 920? Kan inte minnas att jag har några extra fjädrar i mina gamla goa 997 med 14-20 din. Förövrigt så var det inte samma bindingar på den tiden, 20 versionen och den klenare dvs. Mycket mer metall i 20:n.

Lite OT men hittade ett par till knappt använda 997:eek:r hemma hos föräldrarna i somras. :)
Mina gamla racelagg är riktiga guldgruvor!
För att ta fram ett gammalt lik ur garderoben. hur gick det med det här egentligen Utter?
 

arild_ak

Ny medlem
For å bare bekrefte hva andre har lurt på, noen har svart på, og som jeg også har prøvd; det går helt fint å ta ut ekstrafjæren fra både tå- og hælstykke på S920. Det er dog ikke allmenn enighet på nettet hvorvidt den store fjæren alene gir max 16 eller max 18 din, så jeg har satt dem på 15, dvs 11 eller 13. Løser de ut jævla mye der, skrur jeg opp til 17, så ser man. Kommer til å rapportere tilbake. (men først kjøpe fler par!)
 

jontew91

Ny medlem
Jag undrar om någon mer har upplevt att plasten på häldelen på fks 185/155, p18/15 är så vek att det gått hål när man använt staven för att ta av sig skidorna. Det kosmetiska bryr jag mig inte det minsta om, men det har lett till att DIN-mätaren slutat fungera. Strecket ligger alltid i botten oavsett hur hårt fjädern är spänd och det känns inte helt bra.
Är det ok att skruva den till lägsta och sen skruva upp den efterhand om man märker av tjuvsläpp (har aldrig varit med om ett ofrivilligt tjuvsläpp med dessa bindningar tidigare och brukar ändå ha den nära 8-9, vilket är lägsta DIN.)? Eller finns det något annat bättre sätt?

Vill inte kassera bindningen, eftersom den för övrigt är grymt bra :/
 

arild_ak

Ny medlem
Jonte: Helt normalt. Plasten over hældelen på alle FKS/turntables/pivots er notorisk soft, og tåler svært dårlig noe som helst med penetrerende kraft, hvilket er noe ironisk gitt formen på hældelen.. (I crack myself up)

Du trenger ikke kassere bindingen, men det går på et vis å fikse dette ved å løsne av plastbiten og jevne ut "penetrasjonen" på innsiden, for så å sette plasten tilbake. Kjenner noen som, klok av gammel skade, har kjørt på med epoxyforsterkning akkurat der du setter stavene når bindingene er nye, grunnet svakheten. Du kan jo teste dette med tiden.
 

la_grave

Ny medlem
Hur är det med de stora tuffa killarnas ledband? Sätter man bindningen på 18 eller något sådant så visst, den lär väl lösa ut om man håller 130 km/h men det finns ju enstaka tillfällen, tex när man precis droppar ur helikoptern, då man inte hunnit få upp farten. Kan man på något sätt stärka ledbanden genom träning eller liknande?
 

arild_ak

Ny medlem
la_grave sa:
Hur är det med de stora tuffa killarnas ledband? Sätter man bindningen på 18 eller något sådant så visst, den lär väl lösa ut om man håller 130 km/h men det finns ju enstaka tillfällen, tex när man precis droppar ur helikoptern, då man inte hunnit få upp farten. Kan man på något sätt stärka ledbanden genom träning eller liknande?
Nope. Sådanne kan opereres. Du kan derimot trene muskulaturen rundt, quads, legger, rygg og mage. De to sistnevnte ikke 100% relevante til leddbånd, men om du skader deg har du jævla mye større sjanse for å komme tilbake i god skiform hvis du er godt trent, kontra dårlig.

Jeg får forresten ingen konsekvent utløsning på innstilt din 15 på mine modifiserte 920. har skrudd ned til 14 og håper på det beste. Til sammenligning har jeg 916 stilt på 13, løser fint ut der.
 

la_grave

Ny medlem
Jarle sa:
linkan_110 sa:
hur enkelt är det att bygga om en 920 ? och vilken skala blir de då ? kör look 14(inte px o inte fks) nu med 11-12 tror jag !
Svårt att säga exakt vilken skala det blir om man inte har tillgång till en testmaskin. Skulle tippa på att den hamnar ungefär på samma som 916 (ungefär = + en del). Jag har dock inte sett några siffror på hur det ligger till men när jag körde med det själv kändes det ganska likvärdigt. Om du kör look P14 (den äldre varianten med "halv-pivot"?) på 11-12 så hamnar du nog på gränsen till att använda en bantad 920.

Kolla med någon skidshop i närheten om inte de har någon maskin för att testa bindningarna så kan du jämföra själv, det är nog enda sättet att vara riktigt säker, knän är inget att leka med. Hade vart skoj att se resultatet :)
Vilka skidbutiker i Sverige har den sortens testmaskiner?
 

arild_ak

Ny medlem
la_grave sa:
arild_ak sa:
Nope. Sådanne kan opereres.
Vad menar du med att de (ledbanden?) kan opereras? Att skadade ledband kan opereras eller något annat?
Det vil si at leddbånd ikke kan trenes opp, de er som delvis elastiske bånd som kan strekkes så og så langt før de slites av. Deretter vil ortopeden vurdere sammen med deg om det er verdt å gå til kirurgi eller ikke. Hvis du skader leddbånd ved total ruptur kreves det at du har jævlig fin muskulatur i underkroppen for å klare deg relativt fint uten kirurgi. Troller du, eller hva? Veldig random spørsmål i en tråd om fine bindinger. Ikke kjøp 920 for konvertering, they will all kill you. Som sagt på TGR.
 

la_grave

Ny medlem
arild_ak sa:
la_grave sa:
arild_ak sa:
Nope. Sådanne kan opereres.
Vad menar du med att de (ledbanden?) kan opereras? Att skadade ledband kan opereras eller något annat?
Det vil si at leddbånd ikke kan trenes opp, de er som delvis elastiske bånd som kan strekkes så og så langt før de slites av. Deretter vil ortopeden vurdere sammen med deg om det er verdt å gå til kirurgi eller ikke. Hvis du skader leddbånd ved total ruptur kreves det at du har jævlig fin muskulatur i underkroppen for å klare deg relativt fint uten kirurgi. Troller du, eller hva? Veldig random spørsmål i en tråd om fine bindinger. Ikke kjøp 920 for konvertering, they will all kill you. Som sagt på TGR.
Nej jag trollar inte. Att jag ställde frågan i den här tråden var ju för att vi pratade om bindningar som går högt på DIN-skalan = sliter hårt på knäna. Jag kan starta en ny tråd om du föredrar det.

Vad hjälper fin muskulatur mot ett ledband som gått av?
 

snej

Aktiv medlem
la_grave sa:
arild_ak sa:
la_grave sa:
Vad menar du med att de (ledbanden?) kan opereras? Att skadade ledband kan opereras eller något annat?
Det vil si at leddbånd ikke kan trenes opp, de er som delvis elastiske bånd som kan strekkes så og så langt før de slites av. Deretter vil ortopeden vurdere sammen med deg om det er verdt å gå til kirurgi eller ikke. Hvis du skader leddbånd ved total ruptur kreves det at du har jævlig fin muskulatur i underkroppen for å klare deg relativt fint uten kirurgi. Troller du, eller hva? Veldig random spørsmål i en tråd om fine bindinger. Ikke kjøp 920 for konvertering, they will all kill you. Som sagt på TGR.
Nej jag trollar inte. Att jag ställde frågan i den här tråden var ju för att vi pratade om bindningar som går högt på DIN-skalan = sliter hårt på knäna. Jag kan starta en ny tråd om du föredrar det.

Vad hjälper fin muskulatur mot ett ledband som gått av?
Musklerna kan till viss del hjälpa dig att kompensera för avsaknad av ledband.
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp