PANIK: Snö bromsarna på bindningarna för små

Får lite panik nu, jag har helt glömt av att snö bromsarna på bindningarna är för små för skidorna. Så dom fälls inte ner av sig själva! 0445 på fredag ska jag till Italien och jag har helt glömt bort detta i all jävla stress. Har inte ens packat än på grund av skolarbete!

I alla fall, hur får jag tag på sådana "bromsar/pinnar" snabbt? Om bindingarna fälls ut så kommer ju skidorna åka iväg som ett jävla skott eftersom att "bromsarna/pinnarna" är för små!

Hjälp! :'(

köp nya! vart bor du? vad är det för bindning?

kanske kan vara nyttig info om vi ska kunna hjälpa dig lite snabbt!

Har du två skruvtvingar och ett järnrör? Det är allt du egentligen behöver för att bocka stoppers, och skruvtvingarna är mest för att det blir enklare...

Asså jag har inget uttav det. Bor i en sketen lägenhet så här finns det inget att använda. :(
Tack för hjälpen i alla fall!
Det ser mörkt ut...

Dundercalle sa:
Asså jag har inget uttav det. Bor i en sketen lägenhet så här finns det inget att använda. :(
Det ser mörkt ut...
Då åker du in till någon skidbutik i gbg ASAP (ergo, imorn), skäms lite och ber till gudarna att de kan fixa dina stoppers över dagen. Antingen genom att böja dem eller genom att du köper bredare stoppers.

Alternativet att fixa på plats finns ju också, lite beroende på var du ska åka så klart.

Oj lille vän, låter på dig som att jorden ska gå under.

Borås? Åk in till Gbg och bege dig till typ skidbutiken eller udens så ska det nog ordna sig.

Vattendroppe sa:
Dundercalle sa:
Det ser mörkt ut...
Då åker du in till någon skidbutik i gbg ASAP (ergo, imorn), skäms lite och ber till gudarna att de kan fixa dina stoppers över dagen. Antingen genom att böja dem eller genom att du köper bredare stoppers.
Grejen är att jag har ska värma pjäxorna, packa osv. Har inte tid att åka till götet...
Men tack för hjälpen :)

Får se om jag kan lösa det på plats, ska till Sestriere i italien.

annars kan du köra DIY-konstruktion med snowboard liknande säkring, sån där vad heter det, fäst-strap? Och av montera/skita i stopperserna.... men vad vet jag?

vafasen? Har du en hammare? Nähä? skruvmejsel? annat valfritt hårt, gärna tungt föremål t ex. Säng, kokbok, microvågsugn eller laptop(gärna PC) så ska det väl gå att böja till dem?

Skickade iväg skidorna till morbror min för han ska vara händig. Får se vad som händer.
Jag får hoppas på det bästa för det lär ju inte finnas några stoppers att köpa i sestriere.

tack för hjälpen

Finns det inga stoppers & övriga bindningsdelar på din destination, så lär du ju köpa med dig ett par dit ner. Annars lär det ju bli ganska svårt om du råkar köra av de nuvarande...

Salomonstoppers kan du bocka direkt på skidan tom mitt i backen om det behövs. Ta en gammal stav eller annat rör, typ gardinstång eller liknande och ta bort handtaget eller kapa så att du får en öppen ände. Trä på den på stoppern så långt in det går. Räta ut den så att den står rakt ut. För att undvika märken på skidan, plus att underlätta för att stoppersen ska få rätt bredd rekommenderas att sätta någon form av skydd på skidan. Jag har två plastbitar som jag använder, men ska man bara göra det en gång går det att använda pappkartong också. Ta en bit hård kartong (ej av typen wellpapp, utan kompakt "sista sidan i ett kollegieblock"-aktig kartong) och klipp ut 2-6 bitar som är ca 5x3cm. Vik bitarna 90 grader så att du får ett skydd för sidewallen. Tejpa dit 1-3 lager (beroende på tjocklek) på översidan av skidan under stoppern. Trä på röret igen, men den här gången låter du slutet på röret tangera kanten på skidan. Böj ner stoppern. Ta bort pappen och finjustera för hand så att stoppern går lätt. Klart.

Är du inte så noga med skidan, så kan du tom skippa pappen. Då tar det under en minut att göra.

Böj bara en gång. Då går inte stoppersen av. Jag har gjort det säkert 50 gånger, och det har aldrig hänt att någon har gått av. Däremot om man böjer flera gånger, pga att man gör fel första gången eller liknande, så kan den nog ge sig efter en stund.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp