Parkskida som allmountain/pistskida

FredAsp

Medlem
Hej

Först och främst gäller detta Head SBC 79 som en potentiell allmountainskida.
Är själv 187cm och väger 90kg så funderar på deras 181 cm och inte välja att mittmontera bindningen.
Skär det i hjärtat på en jibber?

Head marknadsför skidan som en park/pipeskida men har frågat mig fram att den ska göra sig bra över hela berget. Vill bara få lite mer kött på benen från er här på FR.

Försöker nämligen att komma nära ett par allmountainskidor men heller inte för breda...

Är det någon med erfarenhet av parkskidor som gör sig bra utanför och i pisten?

Tack på förhand!

Tjo jag kör fjolårets head "blueberry lemon" typ. Har då inte mittmonterat och de sa samma sak till mig att den skulle funnka bra även i pist och utanför. Tycker det funkar alldeles utmärkt i pisten och hyfsat utanför, den är inte så bred men något bredare än en vanlig pistskida så den flyter ändå hyfsat i lössnön. Hoppas detta hjälper och nej ingen parkråtta har ännu påpekat icke mittmontering:)

Kort sagt, nej du kommer nog inte trivas på dom utanför pisten. I pisten fungerar dom säkert jättebra dock.

Utanför så kommer dom vara alldeles för små för dig, på alla sätt. Du behöver ett par mycket bredare skidor och förmodligen aningens längre om det ska lyfta nått i det mjuka.

Kolla istället t ex Line Prophet 98, Influence 105, SFB. I ett ännu bredare segment hittar man underbara skidor som Blizzard Gunsmoke, Moment Bibby Pro. Dvs runt 100mm i midjan om du vill fokusera på park och upp till ~115mm om det ska fokuseras på mer utanför pisten.

Tack för tipsen!

Gör det så stor skillnad på bredden och längden?
Monteringen lite längre bak gör väl en del men inte så mkt då alltså?

Nu är ju 181 cm långa skidor nästan lika lång som jag själv...

Förlåt såg inte att du skrivit din vikt och längd, som utter säger kommer den nog bli för smal isåfall. Jag väger endast 60kg och tycker redan då att den sjunker lite mycket i pudersnön.

Kung Fujas kanske kan vara något. Har inte hunnit testa den än (har precis beställt dem). Dessa är dock lite mer offpist än just ren park vad jag förstått.

Spikat redan, Head SBC 79, 181 cm.

Får införskaffa mig ett par tjockare lagg i framtiden om jag tröttnar.
Pengar är ju bara papper.

Senast ändrad:
Varför ens be om råd om du bestämmer dig efter några timmar tvärtemot råden? :)
Men hoppas du blir nöjd iaf.

Utter sa:
Varför ens be om råd om du bestämmer dig efter några timmar tvärtemot råden? :)
Men hoppas du blir nöjd iaf.
Vet att jag inte kommer få någon "jättestor" tillgång till offpist, inte mer än piståkning iallafall...
Men var mest nyfiken också klart.

Tackar och bugar för råden!

Senast ändrad:
Behöver nog tillägga en sak...
* Flickvännen har inte riktigt samma sug efter att leta sig utanför pisten.

Finns det någon benämning på toffel i pisten?

Tillbaka
Topp