pensionärsskidor PRO-skidor

erik_lagg

Aktiv medlem
Min pappa har inte lagt skidorna på hyllan utan fortsätter att åka utför i Sverige och alperna. Inte dåligt gjort då han är 82 år. Han kör dock ganska smala skidor som han har hittat till bra pris (crossmax tror jag). Visade mina lite bredare (hardside) och han blev intresserad. Han är fortfarande pigg men inte lika stark längre. Ganska liten - gissningsvis knappt 170 på 60-65 kg. Kör lite åt Stig Strand-hållet - lite bakvikt. Har inte kommit in på carving riktigt men kör mer gammal skolad stil. Gillar fortfarande att köra lite offpist. Vad tror ni, är det en bra idé att gå upp lite i bredd på skidorna? Isf, vilka är det mest lättåkta allmountainskidorna?

tack för råd men motivera gärna vad som är bra med dem. Rocker bak som Atomic Access kanske underlättar svängar när skäret inte är så bra (för han lär inte behöva det till baklängesåkning) men det kanske inte är idealt om man har tendens till bakvikt. Rossi experience kanske är för krävande. S3 kanske kan vara nånting.

En mjuk 5- punktsskida som t.ex Armada JJ är mycket lättåkt (kräver lite kraft i lössnön) men är helt hopplös om man har den minsta bakvikt (misstänker att de beror på tail rocker) så det är kanske inte så bra trots allt. Tycker annars att Crossmax är en utmärkt skida för en skidåkare som inte är så kraftig.

Borde inte en kort ponton fungera? Eller någon av Lines dammodeller kanske?
I den åldern har han relativt svaga quadriceps (lårmuskler) och dessutom är han faktiskt rätt kort och lätt så jag tror att ett par bra damskidor i 100-115 med tiprocker borde vara fint. Det ska ju inte vara plankigt och jag gissar att han inte kör så fort längre. Detta förutsatt att han behåller sina crossmax som pistskidor (om han gillar dem) annars samma tips fast lite smalare kanske 95-105 (han är ju lätt som sagt).

Tack för lite mer ingående tips,
SSyk: intressant - han kanske har köpt helt rätt med sina begagnade crossmax när han främst gick på priset.
Iller: damskidor kan nog vara grejen ändå ifall han skulle gå upp i bredd från crossmaxen, men han kommer aldrig ta med sig två par skidor så de bredaste går nog bort. Och det är rätt de behöver inte vara så farttåliga. Så ett par lätthanterade damskidor på 90-100 utan tailrocker kanske kan vara det man ska leta efter. Funderar även på om han kanske skulle provåka ett par Salomon BBR - de skulle kunna passa hans åkstil - ganska tätt med skidorna, lite bakvikt, några turer i lössnön - eller är de kanske för oberäkneliga (knäna är inte 100%)?

Jag skulle vara försiktig med att gå upp i bredd på ett par skidor som mestadels ska användas i pisten. På hårt underlag ger ett par fetare skidor en tydlig "hävstångseffekt" som påverkar belastningen på knän och höfter vilket kan bli arbetsamt för den som är lite till åren och inte (med en viss automatik) lika kraftfull som en yngre åkare.

Mitt förslag är därför att röra sig i kategorin omkring 80 mm i midja. De skidor som numera så fint kallas Frontside Carvers. Här hittar man skidor som är lätthanterliga även på hårt underlag men ändå fungerar helt OK så länge det inte ska köras seriös spårsnö.

Kolla Åka Skidors test. Här finns en hel del exempel på skidor i denna kategori.

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Jag skulle vara försiktig med att gå upp i bredd på ett par skidor som mestadels ska användas i pisten. På hårt underlag ger ett par fetare skidor en tydlig "hävstångseffekt" som påverkar belastningen på knän och höfter vilket kan bli arbetsamt för den som är lite till åren och inte (med en viss automatik) lika kraftfull som en yngre åkare.

Mitt förslag är därför att röra sig i kategorin omkring 80 mm i midja. De skidor som numera så fint kallas Frontside Carvers. Här hittar man skidor som är lätthanterliga även på hårt underlag men ändå fungerar helt OK så länge det inte ska köras seriös spårsnö.

Kolla Åka Skidors test. Här finns en hel del exempel på skidor i denna kategori.

/MM
Jo, det kanske stämmer. 80 mm kanske räcker för knänas och styrkans skull. BBR kanske går bort också då den framstår som lite bångstyrig i MnO:s test. Ska kolla Åka Skidors test.

SSyk sa:
En mjuk 5- punktsskida...
...är lättåkt, men kan å andra sidan upplevas nervös och "vobblig" med gubb-sladd.

Mountain_Man sa:
Jag skulle vara försiktig med att gå upp i bredd på ett par skidor som mestadels ska användas i pisten. (...)
Instämmer!

Jag hade satsat på något relativt rakt, inte för tight radie (19-24m ish tänker jag, +/- lite) och med tapered tail eller lätt pintailshape för att få lätt få tailen att sladda. En sådan skida är ganska förlåtande för bristande teknik och är kraftbesparande att åka på.
80mm är i mitt tycke minimum i alp-offpist. 80-90mm skulle jag säga, men det är jag det... :)

Legend PRO? :)

Jag tycker du ska satsa på en inte allför spår/pistprestandabetonad skida i 80-90mm-klassen. Problemet med många av dagens skidor i den kategorin är att dom är väldigt spåriga och aggressiva på kant. Många är i grunden pistskidor och är gjorda för att åkas hårt och aktivt på skär. Det låter inte som att det skulle passa riktigt. Jag tror att du antingen ska går ner lite i prisklass i kategorin och därmed få en lite snällare konstruktion, eller gå lite mer mot skidor som rör sig mot tursegmentet/sidecountry. Både enklare konstruktioner och sidecountrymodeller är dessutom lättare än top-of-the-line allmountain och det är knappast någon nackdel.

Rocker, och då i första hand tip rocker, är en klar fördel. Det gör skidan smidigare i alla lägen. Det kan vara så att han faktiskt uppskattar tailrocker också eftersom det gör skidorna lättsladdade i viss mån. Men det kan också vara svårt att ställa om i den åldern om tailen används som grundplattform för svängen och då blir det vingligt med tailrocker. Dock hade han kanske, trots åldern, tagit ett par steg i utveckling om han hade tvingats ställa om åkningen med en tailrockad skida.

Kombinera med en lätt bindning, tex Marker Griffon för att göra paketet så smidigt som möjligt.

Förslag på modeller:
K2 SideShow
Fischer Watea 88
Dynastar Cham 87 (kanske lite bitig i bygget, men pintailen hade han nog gillat)

Det hade ju varit intressant att se vad din far skulle göra om han hamnade på en lite mer modern shape, tex
Salomon Rocker2 90
Atomic Panic
Det är inte otänkbart att han skulle gilla den typen av skidor, men det är en chansning.

Kanske ta en sväng upp på en skidtestarhelg och åka igenom lite grejor?

Tack för mycket bra tips.
80-90 med rocker och lång svängradie är nog det man ska kolla efter sammantaget (och kanske rocker bak). 'Turskidor' kan vara bra också - inte minst för att de är lätta. Ska kolla upp skidorna som rekommenderas och skicka vidare. Ska försöka övertyga pappa om att en skidtestarhelg är det som gäller. Jag blir nog tvungen att åka med ;-).

Tillbaka
Topp