Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Pillard sa:Vad tror ni, Blizzard Peacekeeper som alltiallo med Bibbyn kvar som komplement om det vankas rejäla dump och på sikt kanske en pistskida för svenska förhållanden? Nån som provat Peacekeepern?
Japp, ändrar namnet i orginalinlägget. Helt rätt att den utgått men lyckats hitta en begagnad till bra pris... Idel positiva omdömen men alltid kul att höra några direkta omdömen. Att den är nästan identisk i uppträdandet med PB&J enligt Blister är ju en grymt bra start. Oroar mig dock lite för de mjukare ändarna...RWD sa:Menar du peacemaker?
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2nd-look-blizzard-peacemaker
Finns väl inte längre utan är ersatt med rustler
Pillard sa:Vad tror ni, Blizzard Peacekeeper som alltiallo med Bibbyn kvar som komplement om det vankas rejäla dump och på sikt kanske en pistskida för svenska förhållanden? Nån som provat Peacekeepern?
Jag tycker ju att det inte blir lika roligt lite hårdare pist med för mjuk tail. Men prioriterar du den för mjukare underlag så är det ju ok. Men då skulle jag också gått upp i bredd till 110-115 åtminstone.Pillard sa:Japp, ändrar namnet i orginalinlägget. Helt rätt att den utgått men lyckats hitta en begagnad till bra pris... Idel positiva omdömen men alltid kul att höra några direkta omdömen. Att den är nästan identisk i uppträdandet med PB&J enligt Blister är ju en grymt bra start. Oroar mig dock lite för de mjukare ändarna...RWD sa:Menar du peacemaker?
Men om vi börjar titta på 110-115midja så är vi ju nästan uppe i Bibbysarnas 118, så då finns ju ingen poäng. Men visst har du ganska rätt. Jag har ju tom tyckt att 118 funkat rätt bra i uppkörd pist. Över lag så föredrar jag ju dock en "snäll" tail. Den ska vara lätt att trycka ut när man vill men också kunna hålla bra grepp på skär.RWD sa:Jag tycker ju att det inte blir lika roligt lite hårdare pist med för mjuk tail. Men prioriterar du den för mjukare underlag så är det ju ok. Men då skulle jag också gått upp i bredd till 110-115 åtminstone.Pillard sa:Japp, ändrar namnet i orginalinlägget. Helt rätt att den utgått men lyckats hitta en begagnad till bra pris... Idel positiva omdömen men alltid kul att höra några direkta omdömen. Att den är nästan identisk i uppträdandet med PB&J enligt Blister är ju en grymt bra start. Oroar mig dock lite för de mjukare ändarna...RWD sa:Menar du peacemaker?
Så fort det är några cm mjuk snö i backen så funkar 110-115 mm i midja lika bra som en runt 90.
Har inga som hellst bekymmer med bredden på mina Anima om det är några cm packad/pistad nysnö sen är den ju grymt skön i offpist så fort det blir 15-20 cm nysnö, även om det blir lite vindpinat eller lite blötsnö.
Pillard sa:Men om vi börjar titta på 110-115midja så är vi ju nästan uppe i Bibbysarnas 118, så då finns ju ingen poäng. Men visst har du ganska rätt. Jag har ju tom tyckt att 118 funkat rätt bra i uppkörd pist. Över lag så föredrar jag ju dock en "snäll" tail. Den ska vara lätt att trycka ut när man vill men också kunna hålla bra grepp på skär.
Pillard sa:Mm, det var exakt så där jag gjorde förut. Köpte på mig massa skidor och sen testade mig fram. Blev så lycklig när eländet var över och jag hade fastnat för Bibbyn. Blir så jobbigt att bygga på ett jättelager igen bara. Verkar dessutom vara bra mycket svårare att sälja begagnat numera. Har haft ett par Q115 ståendes hela vintern som ingen verkar nappa på (la ut dem för 1000:- sista gången...)
Mtn Lab som sitter galant och smidiga att använda. Sen har jag ett par Pinnacle 110 som sitter bra men de är ett jävla meck att få på och av.dallan sa:Vad har du för pjäxor?
Vet faktiskt väldigt lite än så länge. Jag utgår ifrån att Blister (och Moment själva) likställer PB&J med en smalare Bibby. Sen i ett senare test likställer Blister Peacemaker med PB&J. Jag utgår alltså från att Peacemaker är en smalare Bibby. När jag sen hittade en begagnad PM till en tredjedel av nypriset hos en PB&J tyckte jag det var värt att testa.herrgard sa:Berätta lite mer om Peacemaker!
Nu ska vi inte blanda ihop sulorna. Vi hardallan sa:Du skulle kunna ha typ en Supershape i valfri färg när du vill köra med lab på pistskida. Dom har bindningar som är kompatibla med WTR, möjligt att det går med rebels också, men inte fis varianterna.
Korrekt! Det är en jäkla röra det där med sulor och bindningar och olika normer. Viktigt att komma ihåg att WTR-bindningar inte tar annat än just WTR och alpin. WTR och ISO 9523 (touring standard) kan finnas på samma sula, men det betyder inte alla sulor har båda normerna. Inte lätt.Halvsmurfen sa:Nu ska vi inte blanda ihop sulorna. Vi hardallan sa:Du skulle kunna ha typ en Supershape i valfri färg när du vill köra med lab på pistskida. Dom har bindningar som är kompatibla med WTR, möjligt att det går med rebels också, men inte fis varianterna.
Alpinsulor
Grip Walk
WTR ( som är på väg att försvinna till förmån för Grip Walk)
Touring sulor
Touring sulor som inte följer ovan standard.
MTN Labs har väl touring sulor. Då behövs det en MNC(Multi norm compatible) bindning.
Här finns lite mer för nörden on WTR/GripwalkMNC
https://www.pugski.com/threads/the-new-sole-of-skiing-part-2.6477/
Tänkte transportsträckan till keb... Hur tar ni er ut ? Skoter eller tågar ni på med skidorna? Ifall det är skoter bör du ju inte ha några problem att tura med dem. Du behöver ju inte ha bråttom heller! Folk har ju turat med rambindningar och tunga skidor o pjäxor förr innan allt blev så "lätt".Pillard sa:Sparkar liv i min egen evighetstråd igen. Nu är Peacemakern testad iaf (det blev dessutom Shifts, fasen så nöjd med dem). Skidan känns faktiskt som en kortare, smalare Bibby. Det är väl förstås bra men frågan är om inte 186 cm peacemaker är för kort. Den var extremt lätthanterad i Ramis snöiga pister men jag kan inte säga att jag upplevde att det är skidan jag kommer att vilja ta ut på högfartsåkning i pisterna i alperna direkt. Nu åkte jag på den frammonterad ca 10mm och det kan ha gjort sitt för att kännas kort.
Navisen är dock såld och nu verkar det bli av med en tur till Keb (Nallo) i april för lite turande. Är jag totalt dum i huvudet ifall jag tänker mig att det kommer funka kalas med Peacemakern där? Borde jag satsa på något annat?
Kruxet är väl att när man öppnat porten till ett flerskidsquiver så är man körd, det finns ingen ände på eländet. Bibbyn funkar ju fortfarande galant i all mjuk snö. Dock blir den ju för stor, klumpig och ffa bred för alpresor där dumpen uteblir och egentligen för svensk fjällåkning. Sen är den ju alldeles åt helsicke för stor och tung för Nallo. En tanke som slog mig var att gå ner ännu lite till och satsa på Enforcer93 i 185cm för allt det där då inte Bibbyn funkar. Vad tror ni om det?
Vet faktiskt inte hur långa de är exakt. Men det är ju rent turande, så om man vill åka 1000fhm nerför får man ju gå 1000fhm upp först. Och som jag förstår det finns det ju ett gäng ganska rejäla toppar att beta av.kurono sa:Kondisen verkar ju väldigt bra! Hur långa strapatser är det typ?
Det är bara att testa! Inte så att du kommer dö haha. Är det så att du vill ha något lättare nästa gång så vet du![]()
Med din kondition lär du överleva det utan problemPillard sa:Vet faktiskt inte hur långa de är exakt. Men det är ju rent turande, så om man vill åka 1000fhm nerför får man ju gå 1000fhm upp först. Och som jag förstår det finns det ju ett gäng ganska rejäla toppar att beta av.kurono sa:Kondisen verkar ju väldigt bra! Hur långa strapatser är det typ?
Det är bara att testa! Inte så att du kommer dö haha. Är det så att du vill ha något lättare nästa gång så vet du![]()
Men skoter till stugan ända fram där ni bor? Ta med dig två par skidor?Pillard sa:Hm, kanske ska köra Bibbysarna när jag ändå är igångDock misstänker jag att bredden är ett större problem ifall man behöver gå på skrå längre sträckor?
Ah, intressant. Muskelstyrka är nog inte riktigt min grej dockVattendroppe sa:@Pillard En sak att tänka på gällande vikt är också att i takt med att du går med högre vikt blir muskelstyrka och mjölksyraresistens en större faktor är "löparkondis". Lite som att cykla med höga växlar.
Så Kore it is thenVattendroppe sa:@Pillard Då blir lättare setup desto viktigare om du vill ha en trevlig turupplevelseGlöm inte bort att gå flackt och att pjäxvikt kanske t o m är viktigare än skidvikt!
Varför Kore?Pillard sa:Så Kore it is thenVattendroppe sa:@Pillard Då blir lättare setup desto viktigare om du vill ha en trevlig turupplevelseGlöm inte bort att gå flackt och att pjäxvikt kanske t o m är viktigare än skidvikt!
Nya pjäxor ligger dock inte i korten. MTN Lab känns dock lätta nog. Sen är jag förstås avis på fruns Backlands när det ska gås en bit men de hade inte funkat för mig i övrig åkning.