Pinbindnig till liftburet.

skidmannen

Aktiv medlem
Jag har inte kört vanliga DIN grejor på över 20 år, bara Telemark med små inslag av äldre Dynafit för turande. På grund av kontorsben tänkte jag övergå till låst häl och införskaffade ett par Dynafit Hoji Pro tour och ett par lätta Line vision 108 med ATK freerider bindning till denna säsong (Ville ha något med stöd under hälen pga tidigare erfarenheter med hårda landningar på pinbindning). Allt begagnat på Freeride.
Tanken var att även skaffa nåt slags liftburet-utrustning, för det ska man ha har jag förstått. Typ Cochise och Shift bindning. Men i helgen blev det snabbt beslutat att det skulle åkas lift i Åre och min enda lås-häls utrustning är ovanstående halvlätta freeride-tour setup. Och det funkade ju ganska bra (förutom ett tjuvsläpp när jag åkte lite för hårt på nåt isknöggel i offpisten, men det var nog mest jag som inte har koll på vilken ”DIN” jag borde ha, Telis löser aldrig ut). Dessutom såg jag att det var väldigt många som körde på liknande utrustning, dvs lite mer rejäla pin-grejor, i anläggningen dvs pist och offpist som man når från liften. Känns som kanske 10-25% av alla som var där. Visst, premiär i Åre drar till sig lite annat klientel än en solig februarilördag i Romme, men ändå.

Jag har dålig koll på vad det är jag egentligen missar utan klassiska alpingrejor. Behöver jag köpa ännu en uppsättning grejor egentligen? Jäkligt drygt att släpa med sig, jag har alltid försökt ha ”quiver of one” för telisgrejorna. Tanken var att jag skulle ha hybridgrejor för skidorts-åkning och det andra för när man åker iväg till liftlösa ställen. Men efter att ha sett alla techgrejor i anläggningen i Åre funderar jag på om det behövs?

Hur många är det som använder sina ”tech grejor” till allt? Och hur tänker du då? Har du alpingrejor i garaget som bara samlar damm?

(Med risk för krock med tråden hybrid vs touringpjäxa https://www.freeride.se/forum/threads/hybrid-vs-touringpjaex.153225/#post-1289152)

Jag gillar mina Fritschi Tecton, enda jag åker på sen 2018. Räknas väl ibland som hybrid ihop med Shift och Duke, men närmare PIN i designen än de två.
Det jag uppskattar är en häldel som inte kan snurra. Gör skillnad i hårt före. Åkte på äldre Dynafit Radical innan, då hände det att det slamrade loss, tänk typ på traverse med återfrusen spårad slask… Hände även att jag vred ur hälen när jag hakade i med stålkanten på sten.
Inte provat själv, men Vipec har samma tådel som Tecton och också häldel som inte snurrar. Med den kan man spara en del vikt om det är viktigt men förlorar elasticitet i hälen.

Alpinbindning har jag inte använt på många år. 60+ skiddagar per år i Engelberg senaste 9 åren.

Så mitt svar: nej du behöver inga ”alpingrejor”.

Senast ändrad:
Nu ska man vara lite försiktigt med att jämföra en Tecton med en ATK freerider mht prestandan. En Tecton har en hel det elasticitet och även förspänning. Därmed även en hel del dämpning. Tycker att en Tecon känns som en Alpinbindning. En ATK freerider har lite "elasticitet" i hälen, som egentligen bara är att den kan flytta sig lite. Jag har själv inte åkt på en ATK, men lätta pinbindningar kan kännas som att man är fastbultat på skidan. Alla slag osv överförs direkt till skidan. Isiga backar är inget höjdare då.
Jag har samma som Kalle_Luzern, en set up med en Tecton som jag använder för allt. (Förutom långa fjällturer då...). Åker man blandat är nog en hybrid bindnig vägen att gå, enligt mig. Men det kostar såklart. Tecton är den lättaste hybridbindningen och har bäst gåläge, tycker jag. Men det är kanske bra att låna ett par skidor med hyrbid/ alpinbindning?

Edit: "Fastbultat" med hänsyn till att det inte finns nån dämpning... Vissa pinbindningar behöver ju en del glapp, som vissa åkare kanske känner av.

Senast ändrad:
Jag kör typ exakt samma setup, dvs Line Vision 108, ATK Freeraider 14 men Free-varianten av Hoji som enda setup. Var i Åre i helgen också. Blev väl kanske 3-4 åk i pisten, resten utanför. Aldrig haft tjuvsläpp så dra upp DIN:en lite mer? Åker dock sällan över 60-70km/h i pisten så ska man köra fort kanske man ska ha något annat också. Eller om man åker väldigt mycket hård pist över en säsong.

Men det är kanske bra att låna ett par skidor med hyrbid/ alpinbindning?
Tyvärr går inte det. Köpte Tour varianten av Hoji, den var ju billig. Utan tå-läpp. Annars hade jag testat med grabbens Guardian rambindningar. Tror den funkar lite halvdåligt med Tecton också, i alla fall när man går. Gillar dom skarpt, Hoji-lock är svinbra, lagom lätta och styva för mig. Lite lite vinkel i skaftet bara.
Dynafit Ski Hoji Pro.png

Jag kör typ exakt samma setup, dvs Line Vision 108, ATK Freeraider 14 men Free-varianten av Hoji som enda setup. Var i Åre i helgen också. Blev väl kanske 3-4 åk i pisten, resten utanför. Aldrig haft tjuvsläpp så dra upp DIN:en lite mer? Åker dock sällan över 60-70km/h i pisten så ska man köra fort kanske man ska ha något annat också. Eller om man åker väldigt mycket hård pist över en säsong.

Då var du en av dom jag såg. ATK var typ dominerande bland pin-bindningarna, plus en del Dynafit. Tecton såg jag också, men lite mindre vanligt. Du kör bara på den setupen? Eller nåt annat i andra backar?

Tror den funkar lite halvdåligt med Tecton också,
Varför då?

Men klart, då blir det lite jobbigare, om man nu inte ha nån med samma skostorlek för en liten test.

Allt är ju en fråga om hur man prioriterar. Blir det en ganska stor andel pist skulle jag ändå satsa på hybrid, eller 2 uppsättningar. Blir det pist bara under försäsongen gar det säkert bra.

Visste inte om det, tack. Samma problem med nya varianten? Lilla grejen som löser ut vid fall framåt har ju ändrats lite under åren.
Edit: Stör det verkligen i nya varianten? Den delen dras ju ner rätt mycket när man är i gåläge.... I bilden är det ju en tidigt Tecton.

Den där är från 2018, Fritschi har ju anpassat tådelen misnt två gånger sen dess. Så undrar om den artikeln fortfarande är relevant?
Hittade den här listan som dock inte listar alla kompatibla pjäxor. Kan för lite om Dynafit för att förstå skillnaderna på olika Hoji.

Den där är från 2018, Fritschi har ju anpassat tådelen misnt två gånger sen dess. Så undrar om den artikeln fortfarande är relevant? Orkar inte söka efter nyare artiklar...
Det är bättre, men fortfarande en markant skillnad och funkar inte superbra. Speciellt vid kickturns begränsar det rörelseomfånget på ett sätt jag upplever som irriterande. Men utlösningsfunktionen ska i alla fall vara ok.

Förstår mig inte riktigt på oron om att köra med tech, en viss Norrman stämplar ju på rätt så bra......

Har själv köttat på i ganska bra tempo såväl i pist som "tårtan" i Verbier så att tech inte funkar är en myt, sedan att det kanske kräver att man står lite bättre / mer rätt på skidorna är en annan sak..... lite samma som att vissa skruvar sina DIN 13 bindningar i botten och löser ut titt som tätt samtidigt som vissa kan köra runt och dra 720 i parken med bindningen skruvad till 8......

Så med andra ord, var lite coolare och fortsätt med tech

/C

Då får jag väl kliva in och vara lite mer motvalls
Tec bindning i pisten är så sjukt dåligt blir bara förbannad när jag kommer ut i pisten och på gränsen till provocerad över hur många som faktiskt åker på det som enda uppsättning
Det som stör är att framdelen helt saknar elasticitet i sidled, det gör att skidorna funkar sämre och interaktionen skida/snö helt förtas
Jaja, jag vet att jag är lite picky nu

Även jag kan ansluta mig till motvals...
Givetvis kan man justera åkningen efter utrustningen och stå rätt, åka lite mjukare och då kommer tech fungera OK.
MEN... är det kul att hålla igen? Är det därför vi åker skidor???
Inte jag iaf.
Look P18 tycker jag är helt oöverträffad när man vill ha en bindning med superbra elasticitet och stabilitet. Fantastisk i park, offpist och pist.
Shift sitter på två par av mina lagg och de funkar OK, men jag vet också att de inte sitter alls lika bra som P18.
Har kört lite Dynafit och Fritschi Vipec, men då måste iaf jag tänka på vad för bindningar jag har och anpassa åkningen därefter.

Det finns inga bra -passar-bäst-till-allt-bindningar och heller inga sådana skidor. Det är bara att inse att man behöver flera uppsättningar för maximalt nöje, eller så får man anpassa sig. :-)

Ursäkta, nu är jag sen in i den här tråden, men jag rekommenderar  inte pin-bindning för omfattande, liftburen åkning. Pålitligheten i att den löser ut när den ska ligger inte alls på samma nivå som i en vanlig alpinbindning. Ingen pin-bindning förutom Tecton/Vipec löser t ex ut i sidled i tådelen och det gör stor skillnad för risken att råka ut för ledbandsskador i knäna och andra tråkigheter. Jag talar av egen erfarenhet. Det finns många som åker med pinbindning i pist och det går att ha tur och slippa den typen av skador ändå, men när det väl händer är det inte roligt.

Ursäkta, nu är jag sen in i den här tråden, men jag rekommenderar  inte pin-bindning för omfattande, liftburen åkning. Pålitligheten i att den löser ut när den ska ligger inte alls på samma nivå som i en vanlig alpinbindning. Ingen pin-bindning förutom Tecton/Vipec löser t ex ut i sidled i tådelen och det gör stor skillnad för risken att råka ut för ledbandsskador i knäna och andra tråkigheter. Jag talar av egen erfarenhet. Det finns många som åker med pinbindning i pist och det går att ha tur och slippa den typen av skador ändå, men när det väl händer är det inte roligt.
Funderar också på om den där bristen av elasticitet orsakar onödigt ökat slitage på knäna då jag tänker mig att vibrationer som annars tas upp av elasticiteten i tex hård pist måste absorberas någon annanstans?

Hur frekvent är knäskador i piståkning? Inom tävling är det ju inte så frekvent på herr sidan...damer däremot har det lite sämre. Men Känns som snitt åkaren på tech grejer inte varken vurpar eller bygger stora g krafter.

Lägg därtill att de flesta knäskador involverar även påverkan från att man fastnar/kör på käppar

Hur frekvent är knäskador i piståkning? Inom tävling är det ju inte så frekvent på herr sidan...damer däremot har det lite sämre. Men Känns som snitt åkaren på tech grejer inte varken vurpar eller bygger stora g krafter.

Lägg därtill att de flesta knäskador involverar även påverkan från att man fastnar/kör på käppar
Knäskador är bland de vanligaste skadorna i pist. Kanske mest nybörjare som välter i en slaskhög, men med otur kan det nog hända en hyfsad åkare med pinbindning också.
Finns ju anledning att det forskas på så kallade knee-bindings.

Knäskador är bland de vanligaste skadorna i pist. Kanske mest nybörjare som välter i en slaskhög, men med otur kan det nog hända en hyfsad åkare med pinbindning också.
Finns ju anledning att det forskas på så kallade knee-bindings.
Jag har sett allt för mycket knä skador. Mestadels med mycket dåliga skidåkare, mycket låga farter, mycket låga din värden, mycket gamla åkare. Aldrig sett en knäskada med någon som åker med pin bindningar. Frugan åker bara med Dynafit pin systemet. Vill inte ta tyngre. Hennes val, men aldrig haft problem.

Jag har sett allt för mycket knä skador. Mestadels med mycket dåliga skidåkare, mycket låga farter, mycket låga din värden, mycket gamla åkare. Aldrig sett en knäskada med någon som åker med pin bindningar. Frugan åker bara med Dynafit pin systemet. Vill inte ta tyngre. Hennes val, men aldrig haft problem.
Känner flera som skadat knän vid skidåkning. Alla med alpinbindning, men bara en i pisten. Han stämmer helt in på din beskrivning: överviktig britt, 55+, som stod still i pisten och tappade balansen. :confused:🤦‍♂️

Okej så iprincip ingen som kan åka skidor? Folk pajar ju knän på parkeringar också så det är ju inte representativt tänker jag att folk med 3 åkdagar i sitt liv strular till det stillaståendes?

Har åkt mycket skidor och gått skidgym aldrig känt att knäna har varit i riskzonen utan för käppåkning och vid freeride i offpist.

Dock skulle jag säga:
1 vet man att man verkligen ayt man bara ska vara inbounds = alpinbindning

2 lite blandat = tecton, shift, duke pt...med tecton får man chilla en del, shift lite, duke dundra på.

3 längre tours = tech eller tecton

Vad fan menar du? Läser du inte alls, vad människor svarar för dig?
Att svaren ni gett säger att mestadels skadar folk knän inbounds pga dem är nybörjare...läser du ens vad du själv svarar?? Det är fortfarande problem vid piståkning vi diskuterar...läser du inte ens vad fan som diskuteras...

Offpist fattar jag också att knäskador händer och förmodligen händer det fler bättre åkare för dem tar större risker som oftast går bra men ibland inte. Ser inte åkare med tech bli nedforslade titt som tätt i pisten....

Kan man åka tech i pisten utan knäskador = ja. Du får anpassa dig och ta det lugnare.

Annars får man köra shift eller duke pt.

Oavsett vilket är risken för skador större med en techbindning. För egen del skadades jag vid en riktig skitincident. Jag föll inte ens. Vänster skidspets fick ett slag av en dold isklump i kanten av pisten och åkte åt höger, medan kroppen ville åka rakt fram. Tådelen av Kingpin-bindningen löste inte ut, eftersom den just inte löser ut i sidled. Då var det knäet som fick ta smällen. En vanlig alpinbindning hade antagligen löst ut eller åtminstone flexat i sidled p g a elasticiteten.
Kort och gott är det onödigt att ta risken, hur vanligt eller ovanligt det än är. Duktiga åkare är inte skyddade mot skador och konsekvenserna blir väldigt tråkiga.

Aldrig sett en knäskada med någon som åker med pin bindningar.
Well, jag har dragit ett korsband i en Marker KIngpin. Iofs offpist, men ändå. Och det finns nog många mer med mig. Andelen personer som åker pin är ju monumentalt lägre än dom som åker alpinbindningar så redan där får du ju ner mängden personer direkt men visst fasen händer det. Oavsett hur mycket teknologi ATK, Dynafit och dom andra stoppar in i sina techbindningar så kommer dom aldrig vara lika säkra som en Look Pivot eller Salomon Strive, det är ju rena naturlagen.

Visst går det att köra pin i pist men det kommer vara stötigare och, beroende på bindningsmodell, inte lika direkt som med en traditionell alpinsetup. Dessutom gör materialet i pjäxan gigantisk skillnad för åkegenskaperna, skillnaden i åkkänsla mellan en gålägespjäxa i grilamid och en alpinpjäxa i PU är som natt och dag även om både har samma flexindex.

Kan man åka tech i pisten utan knäskador = ja. Du får anpassa dig och ta det lugnare.
Så om man vet med sig att man är i den statistiska minoriteten som konsekvent anpassar sin åkning och tar det lugnare så...
Jag tycker det var en bra summering och de flesta vet väl att dom inte alltid gör det? ;)

Oavsett vilket är risken för skador större med en techbindning.
Väl värt att upprepa.

Förstår mig inte riktigt på oron om att köra med tech, en viss Norrman stämplar ju på rätt så bra.
Eftersom de som gått igenom svensk grundskola skall ha en hyfsad bild av statistisk normalfördelning så trodde jag vi skulle slippa "argument" av den typen. Jag hade tydligen fel.
#jobbaförfredinteförkrig

Det finns för- och nackdelar i tech och vanlig alpinbindning när gäller release. Att tex. Tecton/Vipec har release i tådelen gör den inte automatiskt "säkrare".

Om man verkligen vill investera på en säkrare bindning för piståkning, borde man investera på Tyrolia Protector.

Helt utan att kunna belägga nånting skulle jag säga att det största problemet med pinbindningar är att de har BETYDLIGT mindre elasticitet t o m en riktigt urkass alpinbindning. Så i teorin är en modern pinbindning med möjlighet att fjädra i hälen precis lika säker som en alpinbindning. Problemet är att man i praktiken måste ställa upp utlösningsvärdet (dvs maximala kraften som krävs för att bindningen ska börja "röra" på sig) mycket högre för att inte uppleva tjuvsläpp än med en alpinbindning, vilket leder till att skaderisken med en pinbindning ökar. OBS OBS! Inte understött av någon forskning över huvud taget, bara min egen nyfikenhet i hur saker och ting funkar tillsammans med idogt turande under 10 års tid-ish.

Att pinbindningar inte löser i tån är en seglivad skröna som är helt falsk, jag utlöste en klassisk pinbindning i tån så sent som idag. Däremot är utlösningsvärdet på tårna vanligtvis inte justerbara, utan den horisontala utlösningen justeras i hälen, men eftersom tån och hälen för pinbindningar fungerar tillsammans med varandra när det kommer till horisontalutlösning så funkar det utmärkt.
Aldrig sett en knäskada med någon som åker med pin bindningar.
Jag drog mitt korsband i en dynafitbindning. Förvisso hade det i mitt fall inte hjälpt ett skit om jag hade haft alpinbindning heller, men visst förekommer det gott om knäskador i pinbindningar.

Att pinbindningar inte löser i tån är en seglivad skröna som är helt falsk, jag utlöste en klassisk pinbindning i tån så sent som idag. Däremot är utlösningsvärdet på tårna vanligtvis inte justerbara, utan den horisontala utlösningen justeras i hälen, men eftersom tån och hälen för pinbindningar fungerar tillsammans med varandra när det kommer till horisontalutlösning så funkar det ututmärkt.
Nja, att det skulle vara helt falskt att pinbindningar inte löser ut i tån vill jag protestera kraftigt mot. Tåbindningen kan naturligtvis lossna från pjäxan, men för att göra det krävs det det en vridning av pjäxan på ett annat sätt än en kraft rakt i sidled. Att häldelen löser ut i sidled ger inte samma effekt. Se bl a i den här recensionen av Vipec från Blisterreview: https://blisterreview.com/gear-reviews/2016-2017-black-diamond-fritschi-diamir-vipec-12

Tack för att jag hittade den här tråden. Besparar mig kostnaden för en pin-bindning. Får bita ihop och traska vidare med Mina tunga Marker Duke PT för knänas skull. Hade just börjat övertala mig själv om att jag borde köpa lätta pin-bindningar men det är inte värt det inser jag när jag tänker efter

Tack för att jag hittade den här tråden. Besparar mig kostnaden för en pin-bindning. Får bita ihop och traska vidare med Mina tunga Marker Duke PT för knänas skull. Hade just börjat övertala mig själv om att jag borde köpa lätta pin-bindningar men det är inte värt det inser jag när jag tänker efter
Varför skulle de vara bättre? Dragit mina knä i duke.

Varför skulle de vara bättre? Dragit mina knä i duke.
Vad menar du? Halva tråden handlar ju om att pin-bindningar är mindre säkra än ”vanliga” bindningar (som ju Duke PT är i nedförsläge). Knappast diskutabelt ens.
Sen kan man givetvis skada knäna om man är klantig eller har otur med vilken bindning som helst. Handlar bara om att sannolikheten är större med en bindning med sämre säkerhet.

Vad menar du? Halva tråden handlar ju om att pin-bindningar är mindre säkra än ”vanliga” bindningar (som ju Duke PT är i nedförsläge). Knappast diskutabelt ens.
Sen kan man givetvis skada knäna om man är klantig eller har otur med vilken bindning som helst. Handlar bara om att sannolikheten är större med en bindning med sämre säkerhet.
Har aldrig skadad knäet efter jag bytt till pin om jag säger så då i ställer?

Har aldrig skadad knäet efter jag bytt till pin om jag säger så då i ställer?
Om du vill argumentera för att pin är säkrare än ”vanliga” bindningar tycker jag du bör komma med lite bättre argument än att din egen knäskada kom i ett par ”duke”. I alla fall om du ska övertyga någon.
För att bjuda in till diskussion: varför tror du att en pin-bindning är säkrare?

3? Tre? Undrar bara, hurudana skidåkare känner du?
Jaa, vad vill du säga med det? De är varken klumpiga nybörjare eller galna vildhjärnor. De har väl bara haft otur. Hela poängen är att det är större sannolikhet att skada sig med pinbindningar än med traditionella alpinbindningar. Men det handlar om just sannolikhet. Det finns inga garantier.

Tillbaka
Topp