Pistskidor som man kan montera bindning på

tomatchili

Ny medlem
Hej
Jag har ett par tourpjäxor som jag önskar använda till åkning i pisten oxå.
Det verkar som i stort sett alla pistskidor kommer med integrerad binding. Är det någon som vet om man kan ta bort dessa på tex K2 eller völkl och istället montera en bindning som är kompatibel med tourpjäxor?

GoranC

Aktiv medlem
Det går så klart om du letar upp skidor där ”skenorna” för bindningarna inte är en integrerad del av skidan. Eller så köper du en ”flat” pistskida. Finns ett antal, oftast prestandaskidor/raceskidor som inte har integrerade bindningar.

zerode

Aktiv medlem
De nya Marker bindningarna med GripWalk fungerar mest troligt med dina tourpjäxor, de är utvecklade för att funka med tourpjäxor, så det borde inte vara några problem om du inte har ett par jättekonstiga och ovanliga pjäxor
Går du dessutom på Völkls lite mer "race" inspirerade skidor, typ RaceTiger och Deacon 74/76 så har de X-cell bindningen från Marker, och där har du bredare vingar på tå-delen än normalt, och en liten dämpar enhet som gör att du har mer flex innan bindningen löser ut, vilket är rätt bra om man har tourpjäxor. Det är absolut inte utvecklat för det, men har märkt att det fått med sig den positiva grejen på köpet...

Tipset är dock att ta med pjäxor till en butik eller ännu hellre en uthyrare med de skidorna du är intresserad utav och testa.

Ett ännu större tips är att fundera på ett par pjäxor till faktiskt, skaffade ett par mer pistinriktade pjäxor förra året, och sjukt stor skillnad till det bättre speciellt för piståkning.

Gamlingen

Medlem
Jag gjorde som du har tänkt, hittade ett par Head Monster 83 på rea, och monterade mina gamla Marker Duke på. Helnöjd! Visst, lite tunga blev dom, men dom ska bara användas som reserv, i lift och pist dom dagar jag inte hittar puder eller toppturar. Kul med ombyte, skönt att slippa kämpa för att få upp dom breda puderlaggen på kant i pisten. Jag har ju hunnit fylla 66...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp