Pjäxan växer/foten krymper?

lainenR

Aktiv medlem
Hej!

Jag har under större del av mina 38 år av skidåkande upplevt att jag måste spänna pjäxorna hårdare och hårdare för varje dag i streck som jag åker. Jag har idag ett par Garmont Delirium fr 130+ med en Sidas sula som sitter som riktigt tajt första dagen, är perfekt dag 2, dag 3 så måste jag spänna den hårdare, osv. Dag 5 och senare så känns den nästan för stor.
Sen händer det märkliga när jag åker hem och pjäxorna står i flera veckor så börjar det om, tajta första dagen, osv.

Så här har jag känt så länge jag kan minnas med en rad olika pjäxor, har alltid trott att det handlar om att innerskon inte torkar ordentligt över natten men senaste experiment där innerskon hängt mer eller mindre en hel natt i värmeskåp så upplever jag samma fenomen. Är det någon som känner igen detta och har botemedel så är jag djupt tacksam!

Den är inte för stor? Jag har personligen aldrig upplevt något liknande.

Kan märka viss skillnad vid varmare temperaturer att jag måste dra åt hårdare.

Jag har samma tendens. Både under varje åkdag men också som du säger under åkperioder med många dagar i rad. Jag tycker dock att det inte blir någon skillnad efter dag 4-5. Men jag skulle säga att det i första hand är foten som krymper volymmässigt vid regelbunden vistelse i en pjäxa. Min fot ser i alla fall rejält komprimerad ut när jag tar ur den ur pjäxan på kvällen. Åker man riktigt många dagar under en vinter kan man se en tydlig påverkan på vadmuskelns form också.

Jag brukar av den anledningen undvika att göra formsprutade innerskor innan eller för tidigt på säsongen. Jag gör det gärna efter åtmistone en helgs åkning eller liknande. De gånger jag har sprutat innerskor med en "oåkt höstfot" tycker jag att passformen har blivit för lös sedan en bit in i säsongen. Och jag har också upplevt att en sprutsko som känns perfekt när den tillverkas i slutet på mars eller liknande känns sjukt tight när den testas för första gången när snön kommer på senhösten.

Det är väl inte så konstigt att det sker en anpassning. Kroppen är ju mjuk och formbar. Har kört med knäskydd ibland vilket ju också klämmer åt och slutar så där fem centimeter över pjäxan. När man tar av allt efter en dags åkning så har underbenet fått en väldigt intressant form. Ser helt sjukt ut! Går givetvis tillbaks till normal form efter en stund.

Tack för svar, betryggande att höra att fenomenet verkar nogorlunda känt. Tar med mig tips att ha lite motmedel som tjockare/dubbel strumpa eller något mindre inlägg i pjäxan.

Tillbaka
Topp