Pjäxflex?

Hnjn

Medlem
Pjäxflex?
Är på G att köpa nya pjäxor, väljer mellan Dalbello Panterra 100 eller 120. Frågan är här om jag har en nackdel av att välja den hårdare?
Är är relativt duktig åkare som kör 50/50 pist/offpist, hyfsat stark i ben, med en matchvikt på strax under 80 kg.
Spontant käns 100-pjäxan skönare på foten, men vill ha bra kontroll på skidorna. Har idag Salomonpjäxor som är betydligt mjukare än 100-pjäxan,

Pjäxflex?
Varför så hårda pjäxor???
Har åkt på ramdoneepjäxor de senaste 10-12 åren både i och utanför pisten och njuter varje åkdag av mina mjuka pjäxor. Men i ärlighetens namn är jag ju rätt oldschool och ingen "charger".....

Pjäxflex?
När jag surfar runt och läser på t.ex freeride så är rekommendationer i många trådar att man ska välja hårda pjäxor. Har idag ett par Salomon som är mjukare, gissar på flex 80, men upplever att jag får jobba hårt för att ha bra kontroll på skidorna. Ett av tipsen jag fått är att gå på hårdare pjäxor. Men jag hittar ingen info om fördelar med mjuka pjäxor samt vad kan bli problem med ett par för hårda??

Pjäxflex?
vill du ha bra kontroll och exakthet så gå på 120 flex, men framförallt se till att få en pjäxa som sitter tight som ett ålskinn på foten. Passformen är mer viktig än nån flex hit eller dit, som ändå inte är nått exakt tal.
Prova och känn vilken som du skulle trivas med på fötterna när du åker, inte hur sköna dom är utan hur du känner att du kan få ner kraften i skidorna.
Troligen är innerskon i 100 flexen mjukare än den i 120 flexen och det är därför den känns skönare. Men det kan nått pjäxproffs svara på
Risken är bara att den sköna pjäxan blir åthelsicke för stor och mjuk när du åkt en dag på dom.
Panterran är en bred pjäxa för rejäla fötter, men det har du säkert koll på.

GC

Pjäxflex?
Tack för tipsen. Dock är mitt tvivel fortfarande om det finns nackdelar med att välja en för hård pjäxa?
Att jämföra med t.ex avancerade skidor till en medelgod åkare, vilket kan bli en jobbig kombo

Pjäxflex?
Hnjn sa:
Tack för tipsen. Dock är mitt tvivel fortfarande om det finns nackdelar med att välja en för hård pjäxa?
Att jämföra med t.ex avancerade skidor till en medelgod åkare, vilket kan bli en jobbig kombo
Är den för styv kan du skära och slipa den så den blir mjukare. Det omvända är mycket svårare (omöjligt?).

Pjäxflex?
Hnjn sa:
på Dalbello är det bara att byta tunga. Kommer inte ihåg om det funkar på Pantera men tror det..

Pjäxflex?
Hasse_Lindborg sa:
Hnjn sa:
på Dalbello är det bara att byta tunga. Kommer inte ihåg om det funkar på Pantera men tror det..
Finns en spak i bak som gör pjäxan styvare genom att "låsa" bakkappan". Så det går väldigt enkelt att få den mjukare. Byta tunga vet jag ej :/

Pjäxflex?
Når du prøver de på foten. Stå rett opp og flex leggen fram. Underdelen av skoen vil da også flexe seg. Hvor flexer den på 100 skoen? Ser du kun at området rundt ankel bakfot flexer er den good to go. Flexer den også fremover mot tærne/fremre del av skoen er den for myk for deg. Problemet med en for stiv sko er at du vil slite med å komme over skiene. Du vil fort bli "spyttet" i baksetet og ikke få det samme ut av skikjøringen din. Problemet med en for myk sko er at du vil som nevnt over slite med å kontrolere skiene spesielt ved krevende snø. Du vil føle at de svikter både forover og sideveis. Det er ikke kult å kjenne at skoene viker seg når du møter små hindringer i terrenget.

Sørg for at du kjøper skoene et sted de kan bootfitting og har et bra verksted da kan de både veilede deg og tilpasse de perfekt til foten din. "Problemet" med skall løsningen til Dalbello/Fulltilt er at de ikke er like lette å endre flex på som med vanlige skall. Men man kan skifte flextunge og sette inn "kiler" for å gjøre de stivere.

Tillbaka
Topp