Pjäxhjälp

fffo

Ny medlem
Pjäxhjälp
Hej!
Det är dags för mig att köpa pjäxor och har varit och provat lite olika modeller. Blev rekommenderad ett par Salomon Quest Pro 100 W. Kan ingenting om det här men av vad jag lyckats läsa mig till så verkar de som att de har för hög flex med tanke på att jag inte åkt mycket alls, det står dessutom på flertalet hemsidor att de är för mer avancerade åkare. Pratade med säljaren om det här men han hävdar fortfarande att de skulle passa mig..
Vad tror ni?

Tjej
Ca 163-165cm lång
Väger kanske mellan 55-60kg

Pjäxhjälp
Tja!

Jag väger typ lika mycket som du, 58-59 kilo rätt konstant de senaste 7-8 åren, och har kört lite olika pjäxor under samma tidsperiod.

Salomon, ett par med 80-flex
Lange, ett par med 90-flex
Salomon igen, denna gång med 100-flex
Fulltilt, ett par med deras flex 6, vilket jag skulle gissa hamnar någonstans runt 90-ish.. det känns iallafall så.

Jag minns att jag märkte väldigt stor skillnad när jag bytte från första paret Salomon till Lange – trots högre flexsiffra på skalet kändes Langen mycket mjukare framåt. Dock hade jag sprutinnerskor i Langepjäxorna, jag tror inte att det påverkar särskilt mycket men men..

Däremot har jag senare jämfört bägge paren Salomonpjux (mamma fick ärva de första) och känner inte våldsamt stor skillnad mellan 80 och 100, mer än att de senare sitter bättre på mina fossingar och är lite mer tryck i när jag (försöker) stå på ordentligt.

Jag tänker såhär: Stirra dig inte blind på siffrorna då de kan skilja rejält mellan olika tillverkare. Är du en benstark och vältränad typ tror jag att det är lugnt med lite styvare pjäxor trots att du beskriver dig som inte avancerad (min fysiskt starka men tekniskt.. mindre duktiga (läs: vadå carving? *sladdar iväg i 100 blås*), lillebror åker betydligt bättre i hårdare pjäxor än i mjuka hyrtofflor, och jag tror (har inga vetenskapliga belägg dock) att det är för att de håller emot hans starka ben bättre.

Känner du däremot att "stark i benen? jag?" så kanske det är bättre att kolla in samma pjäxa men med lägre flex.. har för mig att just Quest finns i ett gäng olika lägre flex i dammodellerna. Jag hör till kategorin "spagettiben" och jag gillade de styvare Salomonpjäxorna, men när jag skaffade dem hade jag fyra säsonger i benen och hyfsad teknik om än klen i benen.

Jag är absolut ingen expert men det var mina femtio cent. Nån annan som har input?

Pjäxhjälp
Jag minns att reagerade över precis samma sak när frun skulle ha sina första pjäxor. Totalt grön och ändå skulle nån säljare ha på henne typ 110flex. För min del är det bara extremt oseriöst. Har för mig att det blev 80flex till slut och även de var lite svåra för en nybörjare att hantera. Nu har allt löst sig med junior-racepjäxor (guds gåva till lite grönare tjejer med korta ben...) som har helt ok flex men lite lägre skaft som ger en mer anpassad hävstång i förhållande till korta ben och en kort kropp.

Pjäxhjälp
Quest 100 har ett gåläge, det betyder att den är mjukare än siffran föreslår. Dessutom har den bara ett toppspänne, vilket gör att det blir ytterligare lättare att flexa.

Pjäxhjälp
Jag skulle nog inte påstå att jag har speciellt starka ben.. Haha. Jag har sett att de bland annat finns i flex 80 vilket jag pratade med säljaren om men enligt honom ska Salomon vara mjukare i flexen än vad de säger att de är? Har själv ingenting att jämföra med, har åkt med ett par alldeles för stora hyrpjux..

Pjäxhjälp
bootfitta sa:
Quest 100 har ett gåläge, det betyder att den är mjukare än siffran föreslår. Dessutom har den bara ett toppspänne, vilket gör att det blir ytterligare lättare att flexa.
Frågan är väl snarare, vad ska du med en gålägespjäxa till? Dyrare än motsvarande "vanliga" pjuck. Ur salomons damserie så gillar jag XMAX 70 & 90. Customshellplasten i 90'an sträcker sig jävligt fint runt folks fötter. Tycker att X-PRO lämpar sig bäst för rätt så breda fötter.

Pjäxhjälp
bootfitta sa:
bootfitta sa:
Frågan är väl snarare, vad ska du med en gålägespjäxa till? Dyrare än motsvarande "vanliga" pjuck. Ur salomons damserie så gillar jag XMAX 70 & 90. Customshellplasten i 90'an sträcker sig jävligt fint runt folks fötter. Tycker att X-PRO lämpar sig bäst för rätt så breda fötter.
Att den har gåläge ser jag inte som något negativt, dock inget måste.. hade tänkt försöka gå på några lättare turer under säsongen, kan vara skönt att kunna ha sina egna pjäxor.

Pjäxhjälp
fffo sa:
bootfitta sa:
bootfitta sa:
Att den har gåläge ser jag inte som något negativt, dock inget måste.. hade tänkt försöka gå på några lättare turer under säsongen, kan vara skönt att kunna ha sina egna pjäxor.
Även om jag själv är en rejäl sucker for gå-läge så är det långt ifrån ett måste om du ska gå några lättare turer. Gåläget i pjäxan är mest en bekvämlighetsfråga medan gåläge på bindningen är ett måste.

Det är alltid svårt att skriva svar här när man inte vet folks förkunskapsnivå men ifall du inte vet så passar jag då på att nämna att för att kunna tura måste du ha en turbindning (ja i teorin måste du inte men i all form av praktik måste du) sen kan man göra turandet mer bekvämt genom att även ha gå-läge i pjäxan. Det största problemet är snarare ifall du skulle köpa utan gå-läge och sen bli smittad och vilja tura mycket framöver, då kanske du behöver skaffa dig mer renodlade turpjäxor men då är antagligen inte Quest nog ändå utan då vill du ha andra grejer.

Pjäxhjälp
Pillard sa:
fffo sa:
bootfitta sa:
Även om jag själv är en rejäl sucker for gå-läge så är det långt ifrån ett måste om du ska gå några lättare turer. Gåläget i pjäxan är mest en bekvämlighetsfråga medan gåläge på bindningen är ett måste.

Det är alltid svårt att skriva svar här när man inte vet folks förkunskapsnivå men ifall du inte vet så passar jag då på att nämna att för att kunna tura måste du ha en turbindning (ja i teorin måste du inte men i all form av praktik måste du) sen kan man göra turandet mer bekvämt genom att även ha gå-läge i pjäxan. Det största problemet är snarare ifall du skulle köpa utan gå-läge och sen bli smittad och vilja tura mycket framöver, då kanske du behöver skaffa dig mer renodlade turpjäxor men då är antagligen inte Quest nog ändå utan då vill du ha andra grejer.
Haha jag förstår det! Jo jag har koll på det här med turbindning osv..
Har du någon erfarenhet av att en pjäxa är mjukare än vad siffran säger om den har ett gåläge?

Pjäxhjälp
Det låter klart rimligt eftersom det blir en skarv på pjäxan som av förklarliga skäl kommer påverka styvheten. Sen om tillverkarna kompenserar för detta vågar jag inte uttala mig om.

Pjäxhjälp
Får man fråga vart du varit och spekulerat? Hur har bemötandet varit? Hur många pjäxor har du provat, olika märken, eller var det första pjäxan som du tittat på?

Pjäxhjälp
bootfitta sa:
Får man fråga vart du varit och spekulerat? Hur har bemötandet varit? Hur många pjäxor har du provat, olika märken, eller var det första pjäxan som du tittat på?
På Hägglunds, finns inte så mycket annat där jag bor. Bemötandet kändes bra iallafall. Jag provade lite olika, några från Salomon och några K2.. Problemet var väl att jag har ganska små fötter och de fanns inte allt för många i min storlek. Sen är de ganska breda också..

Pjäxhjälp
Ok, det låter bra. Hur små fötter snackar vi? 22.5 eller ännu mindre? Är det som du säger att du har breda fötter så tycker jag salomon är ett utmärkt alternativ, deras customshellplast är riktigt bra, kan bli extremt breda om man behövert.

"Problemet" som jag ser det, är att om du går på quest pro 80w så får du ingen customshellplast, och rent allmänt så får man en rätt så keff pjäxa, så om du tror att du klarar dig utan gåläge så är väl xpro 80w ett bättre alternativ, 4 spännen och en rimlig innersko. Om du verkligen vill ha en pjäxa med gåläge så har tecnica en som heter Cochise 85 W, som rent objektivt är en bättre sko än motsvarande salomon.

Atomic har även dom en gålägespjäxa för breda fötter, Waymaker Carbon 90. Det ska dock sägas att den har bredare läst än de andra 2, samt är generellt stor i passformen, addera livefitpanelen på utsidan så kan det kännas lite sladdrigt om du inte har motsvarande fot.

Med allt detta sagt, du måste prova. Detta är bara ett fåtal förslag, ta med dig namnen du fick här och hör med snubben på Hägglunds och se vad han tycker. Av oss alla så har ju han trots allt sett dina fötter i ett par pjuck.

Pjäxhjälp
Vart får man bäst hjälp med nya pjäxor? Ska jag åka till Stockholm eller Åre? Alpingaraget, Åre skidsport eller Verksta'n i Åre?

Pjäxhjälp
soffiiaa sa:
Vart får man bäst hjälp med nya pjäxor? Ska jag åka till Stockholm eller Åre? Alpingaraget, Åre skidsport eller Verksta'n i Åre?
På alla tre ställena kommer du kunna få bra och kompetent hjälp. Jag skulle säga att du ska åka dit där du är mest. Dvs det är enkelt att gå tillbaka efter köpet och få hjälp att trycka det där sista lilla osv. Om du bara åker till Åre en gång om året men bor i Stockholm skulle valet för mig vara lätt i alla fall.

Personligen så är jag ju grymt nöjd med alla pjäxor som Christian på Åre skidsport gjort åt mig.

Tillbaka
Topp