Pjäxor för duktiga tjejer

Anders_TBS

Medlem
Vilken typ av slalompjäxor bör man köpa till en mycket duktig tjej, hyfsat lätt (knappt 60 kg) men med grym benstyrka? Är främst flexen jag funderar över. Känns som att urvalet för tjejer är väldigt begränsat jämfört med för killar. När vi tittar i vanliga sportaffärer verkar hårdast flex ligga runt 55-60. Några synpunkter/erfarenheter från detta? Det är främst åkning i pist vi pratar om.

Finns tjejpjäxor med 130 i flex... Så det är väl inga problem.... Kolla med en skidbutik..

//H

Precis som Hasse nämner så är det absolut inga problem, satsa bara på en racesko så kommer du upp i mints 110 flex.

Jag betvivlar inte att det finns tjejpjäxor med hårdare flex än de 55-60 som jag nämnde. Jag är egentligen mer intresserad av erfarenheter och/eller rekommendationer angående vilket område för flex som är lämpligt för den typ av åkare som jag beskriver. Vill gärna skaffa mig en egen uppfattning innan jag går till butik. Jag är rädd för att man inte får helt objektiva rekommendationer i butikerna då deras sortiment delvis styr...

Just flex på pjäxor är något som är ytterst personligt så tyvärr kan vi inte hjälpa dig där.
Om man ser på mig så avskyr jag mjuka pjäxor och håller mig därmed över 130 och gärna minst 150 i flex (racepjuck). Däremot så har jag vänner i samma storleksklass som åker likadant som mig som föredrar runt 90-110 i flex.
Enda man kan säga rent objektivt är att man ska välja en sko som man fyller ut över fotvalvet, gör man inte detta så upplevs pjäxan som mycket mjukare än vad den är.

Håller med Utter där. Pjäxor är personligt. Själv så kör jag på 100-110 i flex är supernöjd. Däremot min gamla flickvän kör på 130..

//H

Vad har hon för pjäxor idag?

Känner hon att hon "trampar igenom" dom när hon trycker in sken benet i plösen när hon åker eller känner hon att hon får jobba hårt för att hålla en bra position i pjäxan? Om det första gå på en hårdare än idag och om hon upplever det som det andra alternativet gå på en mjukare.

Tex

Tillbaka
Topp