Pjäxor som blivit för stora

GoranC

Aktiv medlem
Mina pjäxor Atomic M110 börjar bli för stora i skaften för mina smala underben.
Efter ca 100 dagars användning börjar de översta spännet inte räcka till för att spänna åt ordentligt. Övriga spännen räcker dock fortfarande för att nypa fast foten bra.
För övrigt är pjäxorna grymt sköna, spänns åt på morgonen och spänns upp på em efter skiddagen.
Min undran är om hur man kan åtgärda detta

Senast ändrad:
Följande kan (ska) du göra, i ordning:
1. Skruva ihop spännena.
2. Flytta spännena till nästa hål.
3. Flytta spännena genom att borra nya hål.

Jag skulle nog hellre rösta för att gå till en bootfitter och sätta lite padding på utsidan av innerskon för att öka dess volym och motverka det som tryckts ihop under användning. Att dra åt spännena mer riskerar att trycka ihop skalen mer än nödvändigt och skapa obekväma tryckpunkter.

Senast ändrad:
Glisseur sa:
Jag skulle nog hellre rösta för att gå till en bootfitter och sätta lite padding på utsidan av innerskon för att öka dess volym och motverka det som tryckts ihop under användning. Att dra åt spännena mer riskerar att trycka ihop skalen mer än nödvändigt och skapa obekväma tryckpunkter.
Låter som det bästa rådet
Spännena är Max utflyttade och den tunnare plasten som pressar in plösen går redan nu i hop
Lämplig bootfitter i Karlstadregionen?

Bootfitter och bootfitter.. Silvertejpa lite liggunderlag på utsidan av innerskorna kan väl vem som helst göra egentligen.

DrJ sa:
http://www.ellis-brigham.com/products/eliminator-tongue/5608 kanske kan vara ett alternativ? Annars borde det väl vara rätt lätt att sno ihop något själv. Men en bootfitter är väl det bästa alternativet om flytta spännen inte fungerar.
Ingen dum grej, prövar först med silvertejp och liggunderlag det lär ju inte krävas nån större expertis för att lyckas klippa till och klistra fast det runt innerskons överdel

Liggunderlag är ett dåligt material för att mecka med pjäxor. Det är för tjockt och för mjukt. Om det ska fungera med distans måste det vara hårdare för att inte påverka direktheten i pjäxan och för att det ska gå att laborera mer exakt mer olika utfyllnader. Biltema har ett självhäftande gummi/papp-ark som är riktigt bra för ändamålet:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Damppapp-Bitumen-369211/

Glisseur sa:
Sant, men det kan ju vara bra att börja med att testa det man lätt kan göra själv.

MnO sa:
Liggunderlag är ett dåligt material för att mecka med pjäxor. Det är för tjockt och för mjukt. Om det ska fungera med distans måste det vara hårdare för att inte påverka direktheten i pjäxan och för att det ska gå att laborera mer exakt mer olika utfyllnader. Biltema har ett självhäftande gummi/papp-ark som är riktigt bra för ändamålet:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Damppapp-Bitumen-369211/
kan ju kanske funka, har du testat? Var själv inne på detta men såg att det var en bitumenmatta
Bitumen är inte gummi utan en oljeprodukt (bitumeolja) som är det svarta i asfalt.
Men det kanske funkar bra ändå

Läder borde väl fungera rätt bra om ska fixa något själv? Två eller tre lager av någon tjockare sort, går säkert att hitta billigt.

Anders_Nilson sa:
100 dagar? då är de slut och ska bytas
Vad Anders menar är 1000 dagar. (han råkade visst glömma en nolla)

100 dagar är vad det tar att köra in en pjäxa. Under denna fas bör strumpbyte och pjäxtork undvikas i högsta mån. Lättaste sättet att avgöra om den börjar bli inkörd är att hålla näsan 3-4 cm ner i skaftet och dra in hastigt. Känner du en stickande lätt frätande känsla i halsen så är det ett gott tecken på att pjäxan börjat mogna.

Tricket är att inte stressa pjäxan under uppbyggnadsfasen utan låt det ta tid. Man vill helst få ner ph-värdet så nära nollan som möjligt innan man ens börjar tänka på att modifiera skalet. Viktigt att hela innerskon hinner försuras annars kan du sabba odören helt. Då är det bara att kasta pjäxorna och börja om från början.

Kom ihåg att det är insidan som räknas!

J

Jag har funderat på att koka en tjock mannagrynsgröt, tömma i pjäxorna, trycka i foten och låta stelna.
Måste bli en väldigt bra formsprutning och va billigt sen
Problemet är bara att stelningsfasen nog tar en sjuhelsikes lång tid, men med mycket salt i, som en trolldeg, så skyndas det nog på rejält. Kanske klart efter en vecka:)

Jeffa, jag skojar aldrig om pjäxor
Har mina max tre år sen är det byta som gäller, att dina gått sedan sist jag kraschade, 1974, får väl räknas som ett undantag, men så får de väl inte bo där du gör det. (hoppas vid gud att du bytt sen sist):D

Anders_Nilson sa:
Jeffa, jag skojar aldrig om pjäxor
Har mina max tre år sen är det byta som gäller, att dina gått sedan sist jag kraschade, 1974, får väl räknas som ett undantag, men så får de väl inte bo där du gör det. (hoppas vid gud att du bytt sen sist):D
Bytt? Är du helt galen? Bara två säsonger kvar tills de når sin peak ju!

Grabbarna lever och frodas.

Och skägget? frodas det med? håret på huvudet? inte det, jaja kanske finns ett samband där :D
Och det förklarar oxå varför du inte kom upp på SSLE i år, du vågar helt enkelt inte utsätta andra för alla bakterier
Men du får väl hälsa dem så gott

Hårratiot är konstant, möjligen med en viss ökning runt käken.

Förövrigt hade det ju räckt med en kraftigare bris från väst för att ni skulle känna grabbarnas bouquet.

Jag hälsar, vet att du saknar dem!

Snödjup

Tillbaka
Topp