Pjäxor

Megadozer

Medlem
Pjäxor
Det pratas ganska lite om valet av pjäxo på forumet och då jag själv går i köp-tankar tänket jag ta upp en tråd om detta. Det har ju skrivet en del i Åka Skidor men det är som det mesta i den tidningen ganska mycket reklam och texterna är ofta hämta direkt från leverantören. Så jag tänkte fråga er som verkligen har en erfarenhet med pjäxorna.
Jag kör idag på ett par gamla Salomon Xwave som jag är rätt nöjd med men de börjar helt enkelt blir utnötta. Nu funderar jag på ett par "Freeride pjäxor" då de ska vara rätt för min typ av åkning, tror jag. Jag åker hälst utanför pisterna men tillbringar rätt mycket tid i parken oxå. Inte så att jag är någon jibber men gör någon 360 och grab lite då och då. Ska man ha tredelat eller tvådelat? Det verkar som tredelat ger en mjukare flex men har oxå fått kritik för att vara för mjuka?
Det känns även som att pjäxutvecklingen går rätt snabbt nu och att det kommer att komma ut flera inovationer inom detta område. Det är väl kanske här nästa utvecklingssteg tas inom skidåkningen, nu när skidorna har kommit ganska långt. Man kanske rent av ska vänta något år och drass med de gamla Xwavarna en säsong till?
Tar tacksamt emot tips och rekommendationer.

Pjäxor
Prat om pjäxor leder inte så långt eftersom det alltid behöver provas efter den egna foten därför (som tur är ) brukar de flesta trådar här stoppas rätt fort med ett, "gå till seriös butik och prova!"

Ett mer allmänt prat om pjäxor kan ju vara intressant ifall det inte är saker som redan sagts i denna artikel:
https://www.freeride.se/content/4640/

Edit: Är du 46 år och spenderar rätt mycket tid i parken?

Senast ändrad:
Pjäxor
Ja, där satt du punkt för den tråden :). Vad tror du om frågan att avvakta pjäxköpet då det verkar hända rätt mycket på den fronten? De nuvarande håller nog en säsong till. Och vad gäller ålder och parken så förstår jag inte frågan :D

Pjäxor
Vet inte om det händer så mycket, isåfall händer det väl mest på området "styva freeride med walkmode och ibland även techkompatibilitet"?
Trivs du med pjäxorna och de inte är så gamla att de kommer spricka i plasten vilken sekund som helst så behöver du ju inte byta?

Tillbaka
Topp