Pjäxråd

gustfel

Ny medlem
Pjäxråd
Hej alla skidfantaster!

Köpte för ett drygt år sedan ett par Atomic Redster Pro 120. Sulan formgjuten. Originalinnersko.

Nu efter nästan 20 skiddagar med mina nya pjäxor har jag identifierat följande påtagliga och ihållande problem:

- Kramp i hålfoten
- Ont på både in- och utsida (lilltå/stortå)
- Aningen för svagt hälgrepp
- Fötterna mycket kalla och domnar av - ev. pga. för lite plats i sidled för tårna.
- Lite för stort utrymme vid smalbenet.

Båda mina fötter har en knöl utanför lilltån och min ena fot är på väg att få en liknande knöl även på insidan (hallux valgus?). Jag har en mycket smal fot baktill, men likt en ankfot blir den bredare för att längst fram vara ganska bred. Har inte exakta mått till hands för tillfället.

Har funderat kring att formspruta en innersko. Några tankar kring det?

Kan nämnas att jag är 184 cm lång och väger ca 87 kg. Har gjort en säsong i St.Anton. Åker ca 50/50 pist/puder. Kör på ett par Völkl Mantra, 98 cm i midjan.

Vad har ni för tankar? Vad bör jag tänka på när jag försöker rätta till det hela?

Stort tack!

Med vänliga hälsningar
Gustav

Pjäxråd
Ta ur innerskon, stoppa i sulan och sedan i med foten. Tårna emot längst fram och stortåleden emot på insidan. Rör lilltån plasten på andra sidan? Då behöver du mer utrymme på bredden.

Sprutad innersko kan absolut vara ett alternativ, men du måste lösa de andra problemen först.

Pjäxråd
bootfitta sa:
Ta ur innerskon, stoppa i sulan och sedan i med foten. Tårna emot längst fram och stortåleden emot på insidan. Rör lilltån plasten på andra sidan? Då behöver du mer utrymme på bredden.

Sprutad innersko kan absolut vara ett alternativ, men du måste lösa de andra problemen först.
Det där borde, lite utökat, in i Wikin.

Pjäxråd
Stort tack för era svar.

Återkommer med svar angående hur min fot ser ut i förhållande till skalet.

Under vilka förutsättningar går det att formspruta en innersko med gott resultat och under vilka förutsättningar går det inte?

I nuläget är känslan på något konstigt sätt att jag inte sitter fast tillräckligt tight i pjäxan, men ändå får kramp. På ett flertal ställen hade jag för att få ut mer prestanda gärna varit mer fäst.

Återigen tack!

Pjäxråd
gustfel sa:
Under vilka förutsättningar går det att formspruta en innersko med gott resultat och under vilka förutsättningar går det inte?
Bootfitta kan säkert rätta mig men jag kan inte tänka mig något tillfälle när det inte är en förbättring med sprutade innerskor. Jag har, som framgår av den länkade tråden, precis bytt till ett mellanting, Zip-Fit och även om jag bara kunnat åka med dem under ett par dagar hittills känns det som ett bra alternativ. Det var dessutom avsevärt billigare än Conformable (€275 för skon, €150 för sula) och sägs hålla 400-500 skiddagar - vilket väl är ? dubbelt så mycket som en sprutad sko.

Pjäxråd
Det är ju nästan alltid bättre med en tredjepartsinnersko, finns givetvis undantag. Bl.a. så passar det sällan i riktigt tighta skal (alltså riktigt tighta). Då är det ju en snörinnersko som ihoptryckt är som en bättre socka....

Har man normala pjäxor med normal passform så kommer IAF inte jag på något tillfälle där originalinnerskon är bättre än ett sprutat dito. Men för bästa funktion ska man ju givetvis se till att skalet passar ordentligt innan man gör en conformable-sko t.ex.

Pjäxråd
Tackar för era svar!

Kollar pjäxskalen inom kort och återkommer. Om de är aningen för små går det alltså att lästa ut dem en aning? Om skalen är för stora, gör det resultatet efter sprutning sämre?

Stort tack!

Pjäxråd
Och ungefär hur mycket utrymme är okej i pjäxans skal för att kunna formspruta en riktigt tight fit, men som inte krampar?

Går det att modifiera hur tätt det är mellan smalben och plös? Så att smalbenet sitter ordentligt fast.

Hälgrepp går också att ordna genom att formspruta innersko?

Pjäxråd
Helst ska det inte vara mer en någon millimeter på vardera sidan, men det varierar från fot till fot vad man tolererar. Hälgreppet blir väldigt bra i en sprutsko.

Har man fågelben behövs det ofta byggas lite på tungan för att ta bort volym.

Pjäxråd
Ok, tack! Ska kolla hur det ser ut i pjäxan under morgondagen. Kollar storlek då också.

Vill minnas att pjäxans innerskor är någon millimeter (2 mm) längre än min ena fot och samma längd som min andra fot. Hur låter det ur längdsynpunkt om man vill få till en riktigt bra fit?

Tack för all hjälp.

Pjäxråd
bootfitta sa:
Helst ska det inte vara mer en någon millimeter på vardera sidan, men det varierar från fot till fot vad man tolererar. Hälgreppet blir väldigt bra i en sprutsko.

Har man fågelben behövs det ofta byggas lite på tungan för att ta bort volym.
Hej!

Har nu kollat fötterna i förhållande till skalet. Det finns nog någon millimeter på vardera sidan om foten på den bredaste punkten längst fram i skalet.

Längdmässigt finns det mer att gå på.

Pjäxan är storlek 27.5. Någon som vet om Atomic Redster Pro 120 i 27.5 har samma skal som den i 26.5?

Pjäxråd
OHellsing sa:
gustfel sa:
OHellsing sa:
Samma storlek på skal
Ok! Tack. Det betyder alltså att jag skulle ha behövt köpa 26.5 för att få ett mindre skal? Är det 1 cm mindre?
Ja och ja
Tack för svar!

Med min skalstorlek och en knapp cm utrymme i skalet med sula, tror ni att det går att spruta en innersko med bra resultat? Dvs en pjäxa med tight fit utan kramp etc. Eller måste jag skippa skalet?

Pjäxråd
Tror att det finns all möjligheter till att få en bra fit med en sprutad innersko med det skal du har idag, någon garanti för att det blir krampfritt - nop då kan det krävas mer än så.
Något att förstå är ju att krampen kommer sig av att foten får jobba i ett ogynnsamt läge och kanske oxå i en felställning så det du behöver göra är att bygga en sula utifrån det, sen bygga pjäxan så att du står rakt och har utrymme där det behövs, och sen spruta innerskon.

Pjäxråd
gustfel sa:
bootfitta sa:
Hur mycket utrymme har du bakom hälen med bara foten+sulan i skalet? Hur lång är foten?
Skulle säga att jag har knappt 1 cm. Kanske 6-8 mm.

Fötterna är 273 mm / 275 mm.
Är du säker på att du provade skal storlek 27 - 27,5? och bara 6 - 8 mm. bakom hälen? Jag provade också samma pjäxa i storlek 28 - 28,5 i fredags, mina fötter är ca. 283 mm båda, och jag hade nästan 2 cm bakom hälen!

Jag förstår inget om de här nuförtidens storleksnumren. Jag har åkt nu nästan 20 år bara bräda och försöker komma tillbaka till skidvärlden. Och, pjäxorna tycks vara så hemskt mycket större och mjukare än tidigare.Nästa alla pjäxor jag provade (K2, Head, Nordica, Atomic, Salomon, Lange) i storlekar 28 - 28,5 var allt för stora för mina över 28 cm långa fötter (bara Scarpa och Dynafit inte). Mina fötter är över 100 mm breda, inte alls låga, så ganska normala. Jag har redan Dynafit One 28,5, som är mycket bekväma och bra pjäxor, men behövde också vanliga pjäxor, så att jag kan hyra skidor på våra Alpresor. Nu köpte jag Salomon xmax 120 storlek 27,5, för det. Dom passar ganska bra redan utan modiferingen. Men, alla de här märken, i storlek 27 - 27,5, var också ganska långa, jag hade nästan 1,5 cm bakom hälen i alla.

Och en annan ska jar förstår inte är de där styvhetsnumren! T.ex. Salomon quest max 130 var mycket mjukare än salomon xmax 120! Nordica hell & Back var mjukare än mina Dynafit One, Salomon Quest Max 110 var nästan mjukare än mina salomon Malamute brädpjäxor! När jag var ung, eller under 40 i varje fall, vad pjäxor storlek 28,5 och flex 120 styva och små som helvete. Men allt var så mycket hårdare då, aj jai såna tider!

Pjäxråd
Anders_Nilson sa:
Tror att det finns all möjligheter till att få en bra fit med en sprutad innersko med det skal du har idag, någon garanti för att det blir krampfritt - nop då kan det krävas mer än så.
Något att förstå är ju att krampen kommer sig av att foten får jobba i ett ogynnsamt läge och kanske oxå i en felställning så det du behöver göra är att bygga en sula utifrån det, sen bygga pjäxan så att du står rakt och har utrymme där det behövs, och sen spruta innerskon.
Stort tack för svaret!

Ska nog testa skal i storlek 26.5 också för att se vad som fungerar bäst. Men skönt att det kan gå att ordna med 27.5 också!

Ok, då förstår jag. Mitt största problem förutom krampen är att det känns som att foten inte sitter helt fast, om jag inte spänner den mycket hårt. Det kanske också skapar kramp?

Pjäxråd
KaitsuH sa:
gustfel sa:
bootfitta sa:
Hur mycket utrymme har du bakom hälen med bara foten+sulan i skalet? Hur lång är foten?
Skulle säga att jag har knappt 1 cm. Kanske 6-8 mm.

Fötterna är 273 mm / 275 mm.
Är du säker på att du provade skal storlek 27 - 27,5? och bara 6 - 8 mm. bakom hälen? Jag provade också samma pjäxa i storlek 28 - 28,5 i fredags, mina fötter är ca. 283 mm båda, och jag hade nästan 2 cm bakom hälen!

Jag förstår inget om de här nuförtidens storleksnumren. Jag har åkt nu nästan 20 år bara bräda och försöker komma tillbaka till skidvärlden. Och, pjäxorna tycks vara så hemskt mycket större och mjukare än tidigare.Nästa alla pjäxor jag provade (K2, Head, Nordica, Atomic, Salomon, Lange) i storlekar 28 - 28,5 var allt för stora för mina över 28 cm långa fötter (bara Scarpa och Dynafit inte). Mina fötter är över 100 mm breda, inte alls låga, så ganska normala. Jag har redan Dynafit One 28,5, som är mycket bekväma och bra pjäxor, men behövde också vanliga pjäxor, så att jag kan hyra skidor på våra Alpresor. Nu köpte jag Salomon xmax 120 storlek 27,5, för det. Dom passar ganska bra redan utan modiferingen. Men, alla de här märken, i storlek 27 - 27,5, var också ganska långa, jag hade nästan 1,5 cm bakom hälen i alla.

Och en annan ska jar förstår inte är de där styvhetsnumren! T.ex. Salomon quest max 130 var mycket mjukare än salomon xmax 120! Nordica hell & Back var mjukare än mina Dynafit One, Salomon Quest Max 110 var nästan mjukare än mina salomon Malamute brädpjäxor! När jag var ung, eller under 40 i varje fall, vad pjäxor storlek 28,5 och flex 120 styva och små som helvete. Men allt var så mycket hårdare då, aj jai såna tider!
Bra att du sade till. Jag har antagligen gjort en missbedömning av utrymmet. Såg inte riktigt, så 6-8 mm var en uppskattning. Kan ha varit dryga centimetern eller mer helt klart. Hade dock sula i skalen när jag provade.

Pjäxråd
KaitsuH sa:
Flexvärdena ska man inte läsa bokstavligt. Snarare är det så att om det flexvärdet är 150 tycker pjäxtillverkaren att det är en racingpjäxa, 130 är för duktiga starka icke-tävlandet och så fortsätter det ner till medelgoda åkare, jibbare, barn etc. Men det är anmärkningsvärt om samma tillverkare gör en 120 som är styvare än deras 130, även om det är olika serier.

Pjäxråd
gustfel sa:
Stort tack för svaret!

Ska nog testa skal i storlek 26.5 också för att se vad som fungerar bäst. Men skönt att det kan gå att ordna med 27.5 också!

Ok, då förstår jag. Mitt största problem förutom krampen är att det känns som att foten inte sitter helt fast, om jag inte spänner den mycket hårt. Det kanske också skapar kramp?
Spänner du åt pjäxan väldigt hårt så blir det ju att du försöker få mindre volym inuti för att du ska sitta fast vilket leder till att pjäxan tappar sin ordinarie form och det blir lätt tryck på ställen där det inte ska vara det.

Du kan testa att gå ner i storlek men har du fötter som är över 27 cm så lär det kännas trångt.

Ett annat alternativ kan ju va att testa en annan pjäxa som har mindre volym men fortfarande i 27.5 om du tycker den storleken känns bäst. Då kan du säkert hitta någon pjäxa som kan kännas lagom på längden så du kan vicka på tårna lite men slippa spänna åt så hårt för att du ska sitta fast.

Pjäxråd
Duffis sa:
gustfel sa:
Stort tack för svaret!

Spänner du åt pjäxan väldigt hårt så blir det ju att du försöker få mindre volym inuti för att du ska sitta fast vilket leder till att pjäxan tappar sin ordinarie form och det blir lätt tryck på ställen där det inte ska vara det.

Du kan testa att gå ner i storlek men har du fötter som är över 27 cm så lär det kännas trångt.

Ett annat alternativ kan ju va att testa en annan pjäxa som har mindre volym men fortfarande i 27.5 om du tycker den storleken känns bäst. Då kan du säkert hitta någon pjäxa som kan kännas lagom på längden så du kan vicka på tårna lite men slippa spänna åt så hårt för att du ska sitta fast.
Tack för svaret.

Tänker mest med utgångspunkt i vad många skrivit på forumet - dvs. att det går att formspruta en innersko i ett skal som är mindre än ens fotlängd och därefter fixa problem med hjälp av lästning. Just för att undvika för mycket volym.

Tillbaka
Topp