Planera åkning efter underlaget i pist

Sinclairwilde

Ny medlem
Har på sistonde tänkt lite på mitt planerande av hur jag tacklar en backe. Eller kanske min avsaknad av planering. Och blev lite nyfiken på hur andra gör. Planerar ni er åkning i en alpbacke? Själv kör jag stilen få lite fart på laggen och hantera vad som kommer i underlagsväg (puckel till höger eller vänster, slätt underlag, lite uppåkt lössnö osv.) allt eftersom direkt när jag kommer ut ur en sväng.

Är detta en dålig taktik? Ibland känns det lite som att vara ute på tunn is, specielt när jag fått upp lite fart och överraskas av en puckel när jag kommer ut från en sväng. Vid de tillfällena känns det som en dålig takik.

Hur gör du? Planerar du din piståkning flera svängar frammåt eller tar du det som de kommer, sväng efter sväng?

Det beror helt på förutsättningarna. Jag skulle nog inte släppa iväg skidorna upp emot 80-90 knyck nedför en pist om jag inte vet hur det ser ut bakom kröken. I mer kontrollerade hastigheter så tar jag det nog mer som det kommer

Jag brukar inte direkt stå uppe i början av backen och analysera allt in i minsta detalj, men jag brukar ligga kanske 1-2 svängar före i huvudet. På det sättet blir man väldigt sällan överraskad utav is, gupp eller liknande. Dock så kanske man ser längre fram en bit där det ser extra skönt ut så åker man ju dit, men absolut inte jätte noga analysering.

Yo ... det är en god ide att planera sin åkning efter underlaget. Effekten av att droppa in i en brant hård puckel i storslalomsvängar kan vara omskakande!

Ärligt talat är jag osäker på vad du menar, men en god grund är att lyfta blicken och alltid ha en god framförhållning i sin åkning. Om detta är en, två, tre eller fler svängar beror ju helt på förhållandena och hura stort man svänger ...

/MM

Sinclairwilde sa:
...överraskas av en puckel när jag kommer ut från en sväng. Vid de tillfällena känns det som en dålig takik.

Hur gör du? Planerar du din piståkning flera svängar frammåt eller tar du det som de kommer, sväng efter sväng?
Nästa sväng "ser" man med fötter och knän, nästnästa sväng ser man i ögonvrån, svängen efter den är den man tittar på. Ja, planera sin åkning och vara beredd att ändra planerna är en bra idé.

Tillbaka
Topp