"Plattor" under bindningen

mrtnpttrssn

Medlem
Tjena! Fick mina nya LOOK PX12 Lifter Ti bindningar idag och under dom sitter det typ en platta (har ingen aning om vad detta kallas). Men jag har i alla fall för mig att folk har sagt att om man jibbar så ska man köra utan dom. Min fråga är hur som helst: Vad gör dom här "plattorna" och ska jag köra med eller utan dom? När vi ändå är igång så kanske nån kan tala om vad dessa plattor kallas. Jag hänger 90% av skidtiden i parken, alltså nästan hela tiden... Det är mest transporter jag kör i pisten. Tack på förhand!

Senast ändrad:
Med en platta blir skidan styvare och gör att om du hoppar med en skida som har platta så blir du tvungen att vinkla skidorna i landningen på ett annat sätt än med en utan.

Jag tipsar dig som kör 90% park att inte montera med plattan efter som när du railar vill du också komma så nära railet som möjligt för bra balans och mera.. jag snackade med nån snubbe i österrike som höll värsta föredraget om det o allt han visste o grejer men ja kommer inte ihåg allt.

Om du plockar bort plattan så måste du byta skruvar kan jag lova dig ;)

//Hasse

Edit: Dom plattorna på PX12 gör inte skidan styvare...

Senast ändrad:
Japp såg att jag kommer behöva byta skruvar... Nån som har koll på vart man kan få tag på sånna? Är det likadana skruvar till alla bindningar eller skiljer dom sig mellan tillverkarna? Om dom är lika så borde ju stadium eller inter sport ha ett gäng skruvar...

Dom skiljer sig mellan tillverkare och bindningsmodeller.
Sen är Pelle här ute och cyklar lite grann, precis som Hasse sa så gör inte den här sortens plattor skidorna styvare utan är bara till för att lyfta pjäxan för att kunna kanta skidan mer.
Plattorna som styvar upp skidan är de som kopplar ihop fram och bakbindning och därmed gör skidan mer svårböjd under pjäxan.

Jag tror på hasses teori , att den är till för att lyfta pjäxan!

Senast ändrad:
Om man bara jibbar så är det ingen mening med att ha plattor, men om man kör mycket pist eller tävlar alpint så kan man kanta mycket bättre och då blir det bättre åkning

hmm, om jag inte missbedömde engelskan helt på sportcondrar så är dom där plattorna till LOOK PX12 gjorda för att göra det mjukare vid hårda landningar osv. har känt på platterna själv (du menar dom gröna va?) och förstår inte riktigt hur detta ska funka då dom är relativt hårda.. men jag tror nog du ska ha dem på då det är en jibb bindning och då de troligtvis har någon funktion för jibberns åkning ;)

Senast ändrad:
Plattorna är svarta och hårda... Borde inte dämpa nått alls. Sitter på Lifterbindningarna som egentligen inte är nån jibbindning...

Gammal tråd men är sugen på att starta upp den igen.. Har fortfarande inte gjort nått åt plattorna. Det är alltså inte jib-bindningarna vi har med att göra utan "lifter", vad det nu är. Låter lite som att man vill lyfta bindningen (haha) och då skulle det ju vara på sin plats att plocka bort plattorna. Eller?

Läste igenom tråden som länkades i början och tror jag har fått kläm på allt. Den typen av plattor jag har är endast till för att göra skidan lättare att köra på kanterna. Alltså ska den bort :)

Alltså är det som gröna plattorna ni pratar om eller för jag har sånna på mina look px 12?

Tillbaka
Topp