Poc Calyx

eriC1

Aktiv medlem
Poc Calyx
Någon som provat eller använder Poc Calyx hjälmen?

Jag letar lite efter en hjälm som är multicert, och denna är certad för både skidåkning, alpinism och cykel. Inget måste med cykel dock, men har även kollat på Smith Summit och Sweet Ascender som alla är multinorm (skidor/alpinism/klättring).

Jag har inget av dessa inom vettigt avstånd för att prova storlek och passform, så kommer helt enkelt beställa hem och skicka tillbaka om det inte passar, men vill öka chansen att köpa rätt från början.

Mitt huvud är 59 cm, så jag är liksom mittemellan storlekar på många märken och modeller.
Har just nu en äldre Sweet Protection hjälm i medium (57-59 cm) och den sitter som en smäck, men åt det tighta hållet i max öppna läget.

Ovan hjälmar vill man ju gärna köra med en tunn mössa under (tänker en liner-mössa, så inget som tar mkt plats direkt). Har många såna hjälmar redan tänkt att man har det under i sin storleksangivelse, eller ska man gå på största storleken?

Poc Calyx
Jag har både den vanliga och den i kolfiber. Har också ca 59cm runt huvudet och medium passar mig perfekt. Andra POC hjälmar sitter inte bra förutom gamla receptor bug. Sweet Protection hjälmar funkar inte alls, gör ont i pannan efter ett tag.

Poc Calyx
Kan inte uttala mig om POC-hjälmen men har använt Sweet Ascender i tre säsonger som nu är min enda hjälm (men åker väldigt lite liftburet). Väldigt nöjd. Fördelen är att den väger lite, tar liten plats på/i ryggan uppför och välventilerad. Det sistnämnda gör att det faktiskt går att gå uppför med, vilket ibland är praktiskt om man kör flera kortare laps i samma sluttning eller av andra skäl känner att det känns motiverat med hjälm på uppvägen.

Som du säger så måste man ha en liner. Jag använder oftast en tunn huva på ett av mina mellanlager (enklast så och värmer skönt i nacken) eller en buff.

Frugan blev avundsjuk och köpte en likadan som också är den enda hjälmen hon använder (trots en i princip nyinköpt POC Obex)

Poc Calyx
Finns ju även alternativ från Dynafit, Camp m fl "klätterfabrikat" om man är ute efter en trippelcertad, lätt och ventilerad skimo-hjälm.

Poc Calyx
Jag har både den vanliga och den i kolfiber. Har också ca 59cm runt huvudet och medium passar mig perfekt. Andra POC hjälmar sitter inte bra förutom gamla receptor bug. Sweet Protection hjälmar funkar inte alls, gör ont i pannan efter ett tag.
Nice, får du plats med någon tunn mössa under, eller är de tight redan utan mössa ?

Poc Calyx
Ett annat alternativ är ju Oakley MOD BC som också är trippelcertad. Kommer med en tunn mössa som ser. ut som en cykelvintermössa.
Själv har jag 58 cm i omkrets, men ett ganska brett huvud. Har testat nämnda modeller av POC, Oakley, och även Sweet, men de är för tighta för mig. Har inte testat den från SMITH, men har testat andra modeller från det märket som har passat bättre jämfört med POC, Sweet och Oakely.

Poc Calyx
Jag har Smith Summit. Funkar fint med både den tunna linern som följer med eller med en tjockare mössa när det är kallare än -10. Huvudstorlek: big ugly melon 60+.

EDIT: Hjälmen är lite obekväm utan mössa, Boa-wiren är väldigt tunna och jag har rakad skalle --> direktkontakt med huden.

Senast ändrad:
Poc Calyx
Jag har Smith Summit. Funkar fint med både den tunna linern som följer med eller med en tjockare mössa när det är kallare än -10. Huvudstorlek: big ugly melon 60+.

EDIT: Hjälmen är lite obekväm utan mössa, Boa-wiren är väldigt tunna och jag har rakad skalle --> direktkontakt med huden.
Jag kikar nu på den hjälmen också, men är osäker på storlek. Har finkammat internet men inte en enda forumpost eller recension nämner något om storlek. Den är ju gjord för att ha mössa under så antar att det borde finnas lite plats för det även om jag köper M som är upp till 59 cm.

Om du har 60/61 cm huvud så ligger du ju i sweetspot på storlek Large, men medium upp till 59 och mitt huvud på 59 känns lite osäkert vad man ska välja. Någon känsla för hur du upplever storleken mot andra hjälmar du haft?

Poc Calyx
Om du har 60/61 cm huvud så ligger du ju i sweetspot på storlek Large, men medium upp till 59 och mitt huvud på 59 känns lite osäkert vad man ska välja. Någon känsla för hur du upplever storleken mot andra hjälmar du haft?
Jag har haft flera Giro-hjälmar (både för snö och cykel) innan jag skaffade Summiten. Giro, Smith och Scott har generellt passat min huvudform bäst (61–62 cm). Just nu har jag ingen annan hjälm hemma att jämföra med, men Summit har gott om utrymme när jag bara bär Smiths egna tunna liner under. Jag får skruva åt Boa-systemet en hel del för att den ska sitta tajt.

Tillbaka
Topp