Politik!

• Trådstartare Trådstartare solstace
  • Start datum Start datum
S

solstace

Guest
Politik!
Har en liten undran om vilken politisk ideologi som är starkast bland freeride.nu"s medlemmar?

Eller kanske skulle man ändra om frågan till: Höger, vänster eller mitti...

Vi kanske borde ha val när vi ändå håller på ;)

Solstace (M)

Politik!
Politik kan du ta och köra upp... På den här sidan pratar vi BARA om sånt som är roligt som skidåkning och dylikt!!! Välkommen till Freeride.nu ;-)

Politik!
jag kan inte komma på någonting som har MINDRE med skidåkning att göra än politik! du har nog kommit fel hemsida pysen...

Politik!
Jag kan nog komma på en hel del som har mindre med skidåkning att göra än politik. Att använda bräda har mycket lite att göra med skidåkning men om vi börjar snacka bergsaktivitet då för de vara med och leka.

Problemet med politik och den skara medborgare som utöver denna sysselsättning är att för få pysslar med bergsaktivitet. Min högst personliga teori är att dagens politiker är de välkammade klientelet som inte fick vara med och köra moppe, snusa , dricka folkbäss eller klämma flickorna på tuttarna när man var ung. Inte togs de heller med på några turer till bergen eller som rorsmän till obligatoriska fältslag bland sovande alpbyar.

Resultatet är att vi sitter med en skara flackåkare i olika politiska maktcentra. Vi kan tydligt se tecknen tex. bensinskatt, alkoholskatt, skatt på liftkort och inte minns ett djävla moraliserande för lite naket då och då.. O inte fan får vi ha proffsboxning för alla kärringar.

Själv skulle jag önska få styra upp ungdomssektionerna för de olika partierna och varför inte slänga in rödgardisterna i Attac. När vi likaså håller på så ta med ett gäng miljömuppar samt veganer. Lektionerna skulle snabbt koncentreras på ansträngande bergsaktivitet mixat med seriösa barhäng. Fysiska extramoment som olika brottningsformer, nakensport och ohejdat könsumgänge borde få bukt även med den envisaste kristdemokrat. Efter att ha piskat ut även den fegaste folkpartis och kramat luften ur några vänsterfeminister så skulle ni se att det ordnar sig. Tvinga även på borgarna lite spontannaket och häll i sossarna lite hemkokat så blir nog även de som folk. Veganerna svälter man ut tills de gladeligen äter älgstek och rödgardisterna snor man rödvinet för och ersätter med lite blanksprit.

Efter några sådana veckor så har vi nog stukat om morgondagens politiker till att bli brantare med mer hår på bröstet!

Politik!
Helt rätt men försök få folk att förstå att en lägre skatt skulle ju mer brantåkning och 4ggr mer öl i baren för varje besök är lite svårare om dessa "coola" brantåkare som Airstyle inte förstår att allting har o göra med politik.

Politik!
Solstace där trampade du blejdsdojjan mitt i klaveret va? Par definition vad är en politisk ideologi? Denna din uppfattning är garanterat icke överensstämmande med den som majoriteten av medlemmarna här har vad nyss nämnda sak äro.

Vad gäller frågan; höger, vänster eller mitti får man väl anta att det gäller åt vilket håll man lägger k*ken i kallingarna, eller? För du vet väl lika väl som alla andra tänkande individer att den berömda vänster-höger-skalan (tack Sören Holmberg) och svensk block-/partipolitik har föga gemensamt med politiska ideologier. Sen har vi till detta den svenska rödtjutsfilosofiska, bingolottoförblindade samt inbillade sjuka svenska ankdammen där de som hela sitt liv lever på skattemedel, aldrig är kapabla att skaffa sig ett hederligt arbete på varvet samt hänger på erotiska nattklubbar i Belgien för skattemedel kallar sig politiker. Men nån politisk ideologi vill jag inte tillskriva det patrasket.

Politik!
Definiton:Ofta används i dag ideologi allmänt i betydelsen åskådning, i synnerhet samhällsåskådning. En ideologi i denna mening utgör en någorlunda sammanhängande enhet, vilken innehåller såväl antaganden om verklighetens beskaffenhet som värderingar och handlingsnormer.

Att du, JCM, inte vill tillskriva de du beskriver en politisk ideologi är din egen åsikt och kan inte ses som motiverad. En ideologi kan vara att supa, leva på skattemedel, gå på porrklubb etc men då är det deras val. Individens frihet kallas det ofta väldigt fint i politikiska sammanhang.

Rörande de politiska ideologierna så syftar jag på det partisystem vi har i Sverige idag. Om du inte är bekant med det systemet så ber jag dig att läsa kursen Samhällsvetenskap A då du iaf får en inblick i hur det fungerar.

Politik!
Solstace, du förbluffar mig med din kvickhet i att söka på nätet.
Snabt replikerat till JCM, snabt men återigen föga givande, lär dig diffrentiera partipolitik och idéologi.

Ska vi tala om idéologier vi väljer att rätta delar av vårat liv efter, kan jag hålla med om att det finns intressanta aspekter att behandla även här på freeride. Om du däremot vill ge dig in i någon form av partipolitiskt träsk håller jag med tidigare skribenter om att du är på fel forum och harvar.

Politik!
läste in kursen samhällskunskap A plus samtliga partiprogram nu över lunchen!

Politik har inte alls med mycket att göra. All aktivitet som jag gör i sängkammaren och ibland i andra delar av lägenheten har ingen politiskprägel. Även de flesta andra fysiska aktiviteter som jag straffar min kropp med är helt opolitiska. Inte fan ser jag någon ideologisk prägel i att man spelar lite bänkpress och inte heller i några ordentliga kroppsslag under ett kampmoment.

Nej, du det blir nog att gå tillbaka till skolbänken och läsa upp sig till magister i flumämnet för att man skall fatta!

Politik!
ok! Jag har förstått att detta forum var helt fel för samhällsfrågor.

Partipolitik kan enkelt defineras i en utvecklad ideologi som har en stomme av huvudideologin men som har förgreningar i flera individers åsikter som skapar en grupp, ett parti. Det hela är mycket diffust och är mer en filosofisk tolkning än definition.

Min tolkning av ideologier är allmänt vedertagen bland de flesta men tydligen inte bland vissa andra, t.ex. här på freeride.nu

Orkar inte med att följa upp detta mer eftersom det inte ger mig något. Hur vore det om någon, någonsin skulle kunna föra en sansad debatt med ett vokabulär och språk som är tydligt..?

Politik!
Bäste herr Solstace.

Som du kanske förstått vid det här laget är detta forum inte särskilt ägnat för politiska diskussioner. I alla fall inte diskussioner som är tänkta att föras på en filosofisk och härligt teoretisk nivå. Det finns inget härligare än att få tolka texter på en teleologisk/ dogmatisk nivå, eller varför inte per-se? Men inte här på forumet!

Detta forum skall fungera som en tillflykt, en oas. Varför? Jo, därför att forumet skall behandla skidåkning och andra trevliga kroppsaktiviteter som kanske annars upptar en modest plats i andra medier. Att diskutera samhälsfrågor är i och för sig trevligt men när du drar in politik i debatten går du för långt. Politiska diskussioner, andra tolkningsdiskussioner och politiska fighter tas någon annan stans. Kanske på
http://www.aftonbladet.se/special/ungtval/

Att försöka föra en häpnadsväckande vuxen och stillsam debatt om politik här är alltså lika smart som att åka snowblades! Att du försökt hålla lågan och försvara och attackera allt eftersom bevisar tyvärr bara att du inte förstått forumets grundtanke och deltagarnas oerhörda uppskattning av ironi och annat sköj.

Så till slut en varning: Det är nog dags för dig att lugna ner dig och ta tillflykt till annat forum. Det börjar lukta skunk och jag känner att du snart kommer att stekas levande av ett flertal herrar (och damer) som i skrivande stund samlar energi för att ångvälta över dig. Vill du bli platt och genomstekt? Om ja - kör på! Om nej - lägg ner!

Jag tar fram stekspaden och fyller diesel på välten i väntan på svar!

ps. Du är välkommen att skriva mejl till mig om du blir upprörd över det jag har sagt ovan. Jag lovar att jag klarar av att svara på alla dina inlägg men bli inte förvånad om jag kör över dig helt och hållet.

Det räcker tyvärr inte med att ha deltagit i ungdomsförbundets retorikhelg. Det är rutinen som avgör vem som går som segrare ur en drabbning. Alltså: det gäller att vara torr bakom örona när man tar sig an det äldre gardet! Min mail: tadiglangtuppibrasansnorvalp@riksdagen.se Hörs! ds.

Politik!
Jo jag har förstått att detta forum inte är ägnat åt de som vill diskutera på en seriös nivå, du uttryckte dte väldigt fint med namnet "oas". Trevligt.

Hursomhelst är det ju alldeles underbart om dessa ångvältar nu kan köra över mig så jag får ännu mer att tänka på, alla dessa smarta hjärnor samlade på ett o samma forum med samma ambition. Intressant i allra högsta grad.

Jag är väl medveten om att jag mest retar folk med mina inlägg men det är också det som är tjusningen!

Jag ställer mig nu alltså mitt i den så fina nya, varma asfalten och väntar på att ni ska köra över mig! Har ju alltid velat bli överkörd av en nytankad ångvält av typ 357X, det har alltid varit min högsta önskan näst efter att slå den gamle greken Pythagoras med en stekpanna i hjässan.

Politik!
Det är ju fan att folk inte lär sig läsa i skolan. Vart är världen på väg egentligen? Iofs kanske det inte finns någon skola därutanför längre - vad vet jag...
1. Politisk ideologi är inte lika med parti-/blockpolitik.
2. Pragmatiskt utförda handlingar av illiterata folkvalda är inte ideologi, det kallas slump - eller i vissa sammanhang t o m att hoppa i galen tunna eller möjligtvis förvirrande.

Fråga: Är Samhällskunskap A något man läser på ungdomsvårdsanstalterna därute nuförtiden - om de finns kvar?

Brrrrrrrrrrrm, brrrrrrrrrrrrrrrrrm, brrrrrrrrrrrrrrrrm! Dieseln är igång.

Politik!
Nu tycker jag du är väldigt nära ett personligt på hopp. Skulle inte jag kunna föra en sansad debatt med ett vokabulär och språk som är tydligt.

Sansad, det är ju mitt andra namn men jag förstår din kritik och kommer i fortsättningen att inte använda för svåra ord. (Man måste skriva så att junior begriper!) Det är taget!

Att ge upp! De är något som snabbt rotar sig i politikers ryggar vilket du själv bevisar i din argumentation. En annan sak som politiker snabbt tillskriver sig är tron på sin egen retoriska förmåga. Även här visar du tydliga tecken.

Jag vill nog uppmana junior till att sänka ambitionen. Ok att slå omkull Pythagoras är nog inte så svårt. Gubben är ju förutom död genom självsvält i grunden matematiker. Visst, han var väl lite kultledare och hobbyfilosof med alter ego och prylar men ändock, matematiker!!!

Nej, kom tillbaka när du har snackat dig ur ett handgemäng med finska polispiketen eller snackat dig innan för brallorna på någon i kungahuset (kön spelar ingen roll). Då junior blir jag imponerad!

Om du vill börja lite mjukt kan du försöka att skriva ett inlägg som Johan tvingas censurera. Då har du nog kommit en bit på vägen!

Politik!
Fan vad synd att man missade allt skojsigt debatterande om politik och religion idag. Forumet har ju nått helt nya höjder!! Jag skall aldrig mera göra något så ytligt och okristligt som att åka skidor i onödan. Det kan ju blixtra till i retoriken på freerideforumet när man står där i solen och spänner pjäxorna. Imorgon skall jag nog vara hemma. Ska vi avhandla sexualitet då?

Politik!
kanske skulle vi kunna be webmastern lägga upp en grej där vi kunde rösta själva,
då skulle en debatt som denna bli ännu mer onödig än vad den redan är...

kallafakta funkar bäst...

Sen när det är klart kan vi ju ha en debatt om olika religoner, vilken är vanligast bland freeride folket???

hm...

/Dunder

Politik!
Om något parti ska passas ihop med skidåkning får det nog bli Sverigedemokraterna. Jag menar, när såg du ett turkgäng i Kittelfjäll senast?

Politik!
Underbart!

Men kom igen, jag vill ha personangrepp och påhopp! Jag vill höra er skrika ut er frustraation över lille "JUNIOR"!

ååhh!

Politik!
Jag vill ha ett sakligt skäl varför du vill stekpanna Pythagoras i pannan? Är det för att vi lever i ett krökt rum eller av mer känslomässiga själ?

HWC HitMe

Mannen, Myten, Matematikern.

Politik!
För att det skulle kännas skönt och bra när man hörde hur hans ben krossades, problemet är bara det att jag aldrig kommer få tag på Pythagoras då han redan är död.

Politik!
Jag personligen tycker att är lite lättare att göra en stoppsladd åt VÄNSTER, fasst det kanske bara är jag det. När vi kommer till den viktiga frågan AFTERSKI, då är jag alltid MITT I smeten. Men i en sittlift sitter jag oftast till HÖGER. Fast skidåkning handlar ju mycket om att åka från höger till vänster, det är ju fan så trist att åka mitt i där det är som mest uppkört.
Hoppas att du är nöjd med detta uttänkta svar.

Politik!
Kanske handlar skidåkning (i mitt fall) om att hitta sin egna linje. Det går kanske att överföra till andra delar av sin livsåskådning, vare si det är politiskt eller i kampen om eldvattnet och hönorna?

Politik!
Det var ett fegt svar. Om du verkligen vill höra pannben krossas, välj en levande person ller åtminstånde någon du kan hitta. OM du inte vill höra pannben krossas, bara säga at du vill, kan du välja vem som helts. Du glider undan. Jag tror inte Pythagoras var slumpmässigt. Du ville bara stoltsera med lite fina grekiska namn du kunde, men blev avslöjad i din okunnighet.

HitMe

Politik!
Politiken(politikerna) skiter ju uppenbarligen i dom som är på bergen när det finns snö där så jag tycker vi ska skita i dom!!!
vi betalar 12% skatt till dom där köttskallarna när vi ska åka skidor medans alla andra som håller på med idrott bara betalar 6%, fastän ÅKA SKIDOR(tidningen) och SLAO gått ut och fört kampanjer för att få sänkt skatt så har det inte hänt nåt.
Vilka två sporter är det mest ungdomar och vuxna som utövar? Skidor och Snowboard,dom korta grejerna som några kör vill jag inte nämna för det kan skada mitt rykte men det jag vill ha sagt är att vi borde mailbomba Göran eller nån annan i riksdagen tills vi får igenom våran sak!!!!

Politik!
Pefekt!

ÄNTLIGEN förstår NÅGON vad jag ville med detta! Skijibber har fattat att det går att föra en enkel debatt för att få fram sina åsikter utan att beöhva snurra in sig i skitsnack och retorik.

Politik!
Bäste Solstace och Skijibber!

Ni må var förlåtna pga. av ert ungdomliga oförstånd och avsaknad av kunskaper i såväl marknadsekonomi som i det politiska spelet. Även jag har noterat den kampanj som SLAO vilt påhejad av Ski* och övriga skidanläggningar driver avseende momsen på liftkort.

Visst låter det fantastiskt att dessa aktörer arbetar för att vi skidåkare skall få billigare liftkort. De stackarna har ju de senaste åren varit tvugna att höja priserna med 10-15% varje år för att inte halka efter i den internationella prissättningen och tillfredställa ägarnas vinstintresse. Trots dessa höjningar som ligger skyhögt över allmänna prisförändringar kan de flesta anläggningar visa rekordsiffror säsongen som har varit. Aldrig tidigare har det exempelvis varit så trångt i Sälenfjällen!

Skulle då Ski* verkligen sänka liftkortspriset om momsen sänktes? Ja, troligtsvis som en markering första säsongen, eller åtminstone avstå från att höja. Men vad de är ute efter är INTE att liftkorten skall bli billigare (backarna är ju fulla med dagens pris så enligt traditionellt tänkande avseende tillgång och efterfrågan är ju en prissänkning korkat) utan att tjäna mer pengar.

Tro mig, sänks skatten så får vi en kort temporär prissänkning, och efter någon säsong är vi uppe i dagens prisbild igen! Iofs. skulle en positiv effekt kunna vara att anläggningarna tjänar mer pengar vilket ger ytterligare möjligheter till investeringar. Men är det verkligen fler bäddar, krogar, liftar och pister vi vill ha?

That´s all kids! / MM

PS! Någon kanske har undrat varför inte anläggningarna vill ha liftkortsförsäljningen momsfri. Jo för då skulle de inte kunna dra den ingående momsen på sina inköp vilket skulle leda till ökade kostnader och minskade vinster! DS.

Politik!
Käre MM!

Det du skriver stämmer. Anläggningarna kommer att sänka priserna som en direkt följd av skattesänkningar för att sedan höja dem igen. Momsen har du helt rätt om likaså men du har inte förstått min poäng.

Ponera att skatt samt moms sänks, priserna sjunker, priserna höjs: Skidanläggningar kan tjäna ännu mer pengar. Det är det som är bra, jag vill inte leva i ett samälle som begränsas av ständiga skatter och momser.

Problemet är dock det som du beskriver, sänks skidskatt och moms men allt är sig likt i samhället utanför skidbackarna. Kapitalismen får bara vissa fria ytor och då fungerar det inte. När hela samhället slipper skyhöga skatter och moms så kan kapitalismen arbeta fritt och DÅ, men först då, då fungerar det bättre än något annat samhälle som kan skapas.

För att det ska fungera måste ett samhälle vara likt över alla gränser, man måste dock börja någonstans och en övergångstid är alltid plågsam på ett eller annat sätt.

Vad beträffar mina brister i marknadsekonomi anser jag att du inte har kunskap och vetskap om för att uttala dig om. Du kan måhända ha stora kunskaper i detta område men att snacka utan att ha kollat läget i verkstaden först känns mest gammalt nu och framförallt översittarfasoner från en förlegad gammal besserwisser, men vad vet jag! Ingenting förstås.

Politik!
Aha... äntligen har ditt tangentbord lyckats forma en intelligent mening. Grattis! Du närmar dig insikt.

"Du kan måhända ha stora kunskaper i detta område men att snacka utan att ha kollat läget i verkstaden först känns mest gammalt nu och framförallt översittarfasoner från en förlegad gammal besserwisser, men vad vet jag! Ingenting förstås."

;-)) / MM

Politik!
Nåja. Låt oss nu ta upp en vettig debatt.

Om vi nu skulle kunna få ett kapitalistiskt samhälle med låga skatter samt moms, vad är ni mest intresserade av?

1. Egen vinning

2. Ett samhälle utan gemenskap som endast skapar produkter för en ensam konsument med specifika och egna krav på den enskilda produkten.

3. En jättestor skidbacke med liftkort som kostar 12% mindre än idag

4. Hjälporganisationer med privata vinstintressen som kan ta hand om dig o dina vänner när ni bryter benen i skidbacken.

5. Ingenting alls, vi återgår till det samhälle vi har idag, vi läser det marxistiska manifestet på samhällskunskapen och har bilder på stalin och lenin i skolkorridorerna. Femårsplaner införs.

Jag vill ha en debatt kring politik, vare sig ni vill det eller inte. Lägg gärna fram egna förslag etc etc men försök att undvika personangrepp etc så kanske vi kan komma någonstans denna gång.

Ha det sött därute i skidbacken eller framför skärmen

/Solstace Junior

Politik!
Efter att ha läst igenom alla inlägg som finns här så är det svårt att inte gå på personangrepp. Varför envisas du med att snacka ekonomi och politik, det här är ju, som någon nämnde, för de flesta av oss en oas.

Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att freeride hjälper mig dämpa abstinensen på sommaren eftersom det är det enda sätt jag kan göra det på. Jag har ingen farsa som kan skicka mig på helikopter-vecka i Canada, vilket jag fått en liten aning om att du har. Så lägg av med de där jävla idiotförsöken att få detta till ett politiskt forum, jag vill kunna skratta när jag läser inläggen här, inte bli irriterad.

(Om jag inte använder tillräckligt svåra ord för ditt tycke så får du faktiskt ursäkta mig, jag är bara simpel medelklass.)

Sincerely, Tomas

Politik!
Du får ursäkta mig om du uppfattat mig som en person som kräver ett språk med "krångliga ord", det gör jag inte. Framförallt inte eftersom jag själv inte anser mig använda dessa ord.

Jag åker knappast på helikopter-veckor i Canada jag heller. Jag försöker få detta till ett forum som är till för skidåkning men att det ändå ska finnas möjlighet och utrymme till lite mer seriösa frågor, men visst, jag får väl hålla de frågeställningarna för mig själv.

Politik!
Jag är helt övertygad om att du luktar strumpa.
I alla fall...(behöver inte bry dig om mitt pubertala utfall) Sa du inte lite längre upp att du skulle överge "threaden" för att det inte gav dig något? Gör det då, jag tror ingen skulle protestera. Och så det här med ångvälten; går det bra med 24m lång Scania? Funderar på att hyra både lastbil och chaffis...

Rock on!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp