Prior Overlord

• Trådstartare Trådstartare CalleSellman
  • Start datum Start datum
C

CalleSellman

Guest
Prior Overlord
Hej!
Jag funderar på att skaffa ett par kompisar till mina Stöckli Scot Schmidt inför vintern och blev intresserad av Prior Overlord sedan jag läste recensionen av årsmodell 2010 här på Freeride (Länk). Hittade även en tråd på TGR (Länk) där dom också får bra betyg.

Någonstans har jag hört (/läst/inbillat mig?) att Prior tidigare haft kvalitétsproblem och ville därför kolla om det är någon här som testat skidorna och har en uppfattning om hur det ligger till?

Mvh
Calle Sellman

Prior Overlord
Hasse_Lindborg sa:
En undran bara? Är det inte bättre att gå på en bredare skida? Känns som det glappet är lite litet..
Du har en poäng där.....Jag är något ouppdaterad när det gäller moderna skidor så jag tyckte att Overlorden på 175cm med sina 134/112/121 verkade vara ett lagom steg upp från Stöcklis 122/89/112 i och med att det är annorlunda konstruktioner, men jag fick en liten tankeställare och ska kolla databasen noggrannare!

Mvh
Calle

Prior Overlord
Då så, den nyare Stöckli var ju 101 mm det var det jag tänkte på att det inte var sånt glapp..

Vet tyvärr inget om Priors kvalité. Var en kompis som körde på Prior i Schweiz och han gillade deras skidor skarpt.

Prior Overlord
2 vänner till mig körde på Prior Doughboy 06/07 och båda hade problem med delamineringar och med belag (bokstäverna i belaget lossnade...) Tydligen så hade de haft problem med lim och torktid+värme (för varmt?) och hade ändrat på detta till säsongen efter. Har sj kört 2 åk i Kicking Horse på den längsta Overlorden.
- Stabilt bygge. (väldigt bra kvalitet..inte så papp-aktiga i känslan som Doughboyen kändes utan mer crisp)
- hybrid rockern (som de kallar det) var inget jag märkte av direkt. Jag såg och kände spann men rockern var inte stor och gjorde inte så stor skillnad så den kändes längre än vad andra rockerskidor i 193 känns.
- Lätta för sin storlek

Jag hade personligen tittat på en annan skida. Men visst, kvaliteten bör ju finnas där då de tillverkar snowboards till Kanadas snowboardlandslag (boardercross och slalom me thinks). Men det finns ju betydligt roligare skidor att åka på :)

Prior Overlord
Tack för all input!
Jag tolkar det som att Priors problem med delaminering hör till historien, så det kommer inte att avskräcka mig från att köpa ett par Overlord om jag skulle bestämma mig för ett par sådana.

Sedan har kanske PNyberg en poäng och även om syftet med denna tråd inte är att skapa en till Vad ska jag köpa för skidor-tråd så vore det intressant att få lite jämförelser med andra skidor.

Mvh
Calle

Senast ändrad:
Prior Overlord
I friflyts test förra året noterades att Overlord inte hade symmetrisk skärning på testexemplaret. Ett lite udda fel kan man tycka. I övrigt fick den inte speciellt höga poäng heller. Kan kolla i förra årets tidning om du vill ha lite mer om dem.

Prior Overlord
burgars sa:
I friflyts test förra året noterades att Overlord inte hade symmetrisk skärning på testexemplaret. Ett lite udda fel kan man tycka. I övrigt fick den inte speciellt höga poäng heller. Kan kolla i förra årets tidning om du vill ha lite mer om dem.
Symmetrisk skärning? Det är en dircktional charger så det är ju klart att den inte har symmetrisk skärning.

Prior Overlord
PNyberg sa:
burgars sa:
Symmetrisk skärning? Det är en dircktional charger så det är ju klart att den inte har symmetrisk skärning.
jag hade tolkat "inte symmetrisk" som mellan vänster och höger kant på samma skida eller olika skärning på skidorna i ett par inte bak och fram i det här fallet, annars är det ju inget "fel"

Senast ändrad:
Prior Overlord
Symmetrisk skärning? Directional charger?
Där tappade ni bort mig.......Har visst hänt lite på skidfronten sedan jag kollade skidor senast!

burgars: Om du orkar får du gärna kortfattat referera vad teståkarna från Friflyt kom fram till.

/C

Prior Overlord
CalleSellman sa:
Där tappade ni bort mig.......Har visst hänt lite på skidfronten sedan jag kollade skidor senast!

burgars: Om du orkar får du gärna kortfattat referera vad teståkarna från Friflyt kom fram till.

/C
Directional charger = en skida som är gjort att åka framåt inte switch (baklänges)

Symmetrisk skärning = skida har lika skärning i tip som tail tex 100-80-100

Prior Overlord
CalleSellman sa:

/C
Sorry jag var nog lite otydlig där. Det assymetriska är alltså på en skida, som JL76 noterade. Höger och vänster kant på en och samma skida var assymmetrisk. Skev helt enkelt.
I FriFlyt 6/09 sa man:
"Overlord vekker umiddelbar tillit som en enkel og real storfjellsski. Den plukker de fleste av poengene sine på flyt og stabilitet i pudderet. Men denne kanadieren levde ikke helt opp til testlagets forventinger. De er tyngre å få sving på enn en del andre, og gir heller ikke mye respons på hardt före."

Taper tip-bredaste: 28 cm - tail-bredaste: 19 cm
Rocker tip: 285 mm * 27 mm - tail: 260 mm * 6 mm
121 cm mellan kontaktpunkterna.
6 mm spann på mitten. 25,5 m radie. Mest skärning på mitten. Skärning och spann avtar unisont mot tapern vid tip/tail.
Höjd tip: 57 mm - tail: 22 mm
193 cm, 2516 g, 2387 cm2, 1,05 g/cm2
Flex index: mjuk 1 - hård 10 Tail-tip 66554

Flexjämförelse (samtliga 09/10): EHP 193 55544, Elan Boomerang 190 45555, CRJ 188 44434, Sidestash 181 76654, Shogun 191 65568, Gotama 186 45545, Katana 197 45654, S7 188 45453, Black Crows Sevun 76556, Bluehouse Shoots 11 8 7 9 10

Totalpoäng Prior Overlord 1-10: Flyt 7, Sväng 5, Fart 6, Helhet 6
Totalpoäng jämförelse: EHP 193: 7 5 8 7
Katana 197: 7 8 7 7
Boomerang: 8 8 7 8
Sevun: 7 6 6 6
S7: 6 5 4 5 (Konstigt på flyt där tycker jag)

Det var det! Hoppas att det hjälper nån... Om inte annat så förstår de inte redan frälsta att Friflyts test är kung.
Nån annan som vill ha utdrag ur testerna på ovan nämnda skidor eller andra så kan jag försöka hitta dem.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp