Problem med att Dynafit tjuvlöser

Emma_Th

Ny medlem
Fler än vi (jag o min kille) som har problem med att Dynafit tjuvlöser framme vid tådelen när lite tryck läggs i svängarna? Det är fruktansvärt irriterande o skapar en stor osäkerhet när vi inte kan lita på prylarna. Vi åker till Kanada om en vecka o då MÅSTE grejerna gå att lita på! Vi är supernoggranna när vi sätter i foten i bindningen. Tar bort varende snöflinga under pjäxan o kring tådelen. Hemma i lägenheten utan snö sitter pjäxan som berget i bindningen, men så fort vi kommer ut i snön funkar det inte längre. Det går tom att vrida ur framfoten när man står still. Några tips? Vad är felet? Uppenbart är ju typ alla som köpt dynafitgrejer helnöjda så något måste vi ju göra fel? Jag menar, bindningen är ju till för att tura med så lite snö måste den väl ändå klara? Det är svårt att undvika lite snö i bindningen när man står i mjuk o fin snö...

Nu hoppas vi på lite respons härifrån! Visst, låser vi tådelen funkar det bra, men med nytt korsband vill jag inte åka på det sättet.

Hela dynafitkonstruktionen ligger på ett stort jäkla minus för oss båda så nu är det upp till bevis!

/Emma

Hej!

Har du kollat om det är is under bindningen? (I utrymmet under fjädrarna på frammbindningen) Kan lätt bli lite is där, då klickar inte bindningen i riktigt. Ta staven o peta ur. Om du aldrig kör med skarjärn kan man såga av fästena för dessa, då är det lättare att komma åt och fastnasr inte så mycket.
Lite is i hålen brukar inte vara några problem, det brukar nötas ur snabbt om du sätter den i gåläge och vickar lite upp o ner.

/ Erik

Hej,
Jag har haft samma problem, jag har en TLT Vertical ST. Jag upplevde problemen när det var isigt i pist och skidan vibrerade/slog ordentligt. Som Blide skriver så kollade jag avståndet mellan häl och bindning,justerade fram bindningen något och det blev bättre. Om jag åker i pist och det är riktigt hårt så låser jag frambindningen ett snäpp, det kanske inte är den bästa lösningen men det är inte roligt att åka och vara osäker på bindningen.

Hoppas ni får det bra i Kanada...

/Robert

Senast ändrad:
Jaa jag låser också bindningen fram. Enda sättet att lita på grejorna. När man är på tur åker man ändå så pass lugnt att man inte ska riskera för mycket. En förlorad skida kan vara fatal om du är på en glaciär eller har ngn tusen höjdmeter ned (hände mig på Brenva glaciären på mt blanc, mindre kul kan jag säga).

Tack för snabba svar! Hm, verkar vara blandade erfarenheter kring dynafit, men där de flesta av er verkar varit med om att den löst ut vid hårdare åkning. Bindningarna fick vi monterade på Åre skidsport. Har tyvärr inte den lilla plastbiten så jag har ingen aning om avståndet mellan häl o bakdel. Förslag på hur många mm det ska vara?

Is och snö under bindningen och sulan har vi varit noga med att ta bort. får prova mer till helgen. en kanske dum fråga: det finns ju tre lägen för tådelen. ett läge som det blir när man klickar i foten, sedan ett läge till som är något sorts halvlåsning (kanske?) o sedan låsläget. Vad är detta mellanläge? När använder man det? Låsläget hade jag verkligen inte tänkt att behöva använda mer än vid just knatandet uppför. Gudarna ska veta att jag o min kille har försökt läsa de recensioner vi har hittat o pratat med folk som har dynafit o alla har de varit positiva. När vi har ifrågasatt om man verkligen kan åka hårt på dessa bindningar har vi bara fått till svar att "jajjemen det går att köra hur hårt som helst". Jag känner mig väldigt lurad om denna hårda åkning endast går om man helt låser tådelen.

Eller så får man börja fisåka - trist...!

Men ni säger alltså att det som gäller om man vill undvika tjuvsläpp är att låsa bindningen i gåläge fram? Huh, det var inte vad jag tänkte mig :-(

Eller andra som har andra erfarenheter?

/Emma

Emma_Th sa:
en kanske dum fråga: det finns ju tre lägen för tådelen. ett läge som det blir när man klickar i foten, sedan ett läge till som är något sorts halvlåsning (kanske?) o sedan låsläget. Vad är detta mellanläge? När använder man det?
Nu har jag ännu inte hunnit åka på mina dynafitbindningar, men efter att ha behandlat samma fråga själv, modellerat dynafitbindningar på superdatorer och räknat ut avancerade partdiffar (läs: jag tittade på bindningen, googlade en del och grunnade ett tag) har jag kommit fram till följande.

Mellanlåsläget är egentligen bara en "bieffekt" av det riktigt låsläget. Det enda som händer när man drar upp i riktiga låsläget är ju att själva plastflärpen som hindrar tådelen att öppna sig blir förhindrad från att åka tillbaka i åkläget med ett par hack i plasten som matchas mot en spärr. Det vill säga, mellanläget är egentligen samma som låsläget, men den skillnaden att flärpen kan åka tillbaka i det läget som tillåter en tå-utlösning. Den är nog inte per se tänkt att användas till någonting över huvud taget eftersom dynafit själva aldrig nämner det, men jag har läst om flertalet människor som använder "mellanläget" för att höja utlösningsstyvheten i tådelen. Jag har själv testat att dra ur foten ur tådelen med åkläge och mellanläge, båda är möjligt, men det är betydligt trögare i mellanläget.

Det jag kan se som ett eventuellt problem är att jag kan tänka mig att vibrationer och slag vid hårdare åkning kan få flärpen att glida över i det riktiga turläget (men med största sannolikhet inte tillbaka, eftersom fjädern trycker flärpen mot turläget), vilket i sin tur leder till samma typ av osäkerhet som du vill undvika. Om detta är ett problem som existerar i verkligheten får någon mer erfaren person svara på, jag har inte rört mig i verkligheten på alldeles för länge för att veta något :3

Peas out

Senast ändrad:
Ett till inlägg här.

Jag har åkt med dynafit sedan 2006 och med deras TLT Lite Speed historia. Ser onekligen rapplig ut och verkar inte hålla för mycket men jag har provat dem i puckel, stenhård pist, djupaste lössnön, hoppkort i rännor, hoppat fyrameters klippor och dylik åkning.

De har ALDRIG svikit. Klart de löst ut när det blivit vridningar och liknande men det är ju positivt. Jag klickar upp ett steg till "mellanläget" när jag åker, vill inte känna osäkerheten när jag åker.

Alltså kan de vara läget mellan häl bindningen och pjäxan, jag tror jag har ungefär 3-4mm däremellan. Vet inte om det ska vara så men det fungerar bra för mig. Antar att det inte är något som är slitet på pjäxorna heller?

Men det krävs som alltid lite pillande och ändrande med nya grejor. Har ni ändrat DIN skalorna? Det är väl två på bakbindningen om jag inte missminner mig som ska ändras. Jag ställde upp mina på max och låter dem vara där hela säsongen. (alltså inte helt max utan ett varv ifrån maxläge eller nåt sånt).

Jag har samma erfarenhet som ovanstående skribenter. Kör FT12 med tådelen ett snäpp upp (låsläge 1 av 3). I "åkläget" kan jag mer eller mindre kliva ur bindningarna ... I låsläge 1 har jag hitentills inte haft några problem och bindningen har löst ut när jag kraschat.

Men, men ... jag känner mig inte heller helt tillfredställd med lösningen och ska testa att skruva in häldelen något och se om ökad fjäderspänning på bakdelen (högre DIN) gör någon skillnad. Men hela förra säsongen och de fem åkdagar jag haft hitentills i höst har jag kört i låsläge 1.

/MM

EDIT: Se längre ner i tråden, jag har löst det och kör numera i "åkläge". :-)

Senast ändrad:
Är själv 188cm, väger väl med kläder och dagstursäck drygt 100kg. Kör på TLT Speed och det håller för nästan allt, blir lite mjukare och mer följsam åkstil jämfört med alpina lagg men vill heller inte riskera att skada mig långt från väg/lift. Har tjyvlöst i hård pist någon gång när jag verkligen testat gränsen men de är de ju inte gjorda för heller... ...inte så skoj utan skistoppers.

Tror inte att en Vertical ST bindning (eller vilken modell pratar vi om egentligen) ska begränsa din åkning om du inte tänkt ställa upp i NM el motsvarande.

Har också kört endel med tån i låst läge när det varit isigt och/eller exponerat, känns OK för mig. Efterssom urvridningen sker i bakbindningen är vridmomentet i tån högt, hälen vrids med tån som axel, foten är momentarm. Krashar man ordentligt bör det lossna ändå och utlösningen rakt fram påverkas inte.

Jag tycker att det låter som en kombination mellan fel inställd DIN skala och fel mått mellan pjäxa och bakbindning. Varför går ni inte tillbaka till skidsport och ber dom fixa det. Sen tycker jag att ni också ska ha fått med plast distansen som man måttar in avståndet med också!

JH

Precis som MM mef flera skriver så klickar man bara upp ett snäpp fram, jag har full tillit till Dynafit och tror/hoppas du med kommer bli nöjd för det är en suverän bindning.
Risken om man justerar fram bakbindningen för mycket är att när man går och skidan böjer sig (ojämn terräng) kommer pjäxans häl att ta i bindningen...

/R

Vad har du kört för underlag? Löser den ut i pist eller offpist?
Jag har bara haft problem i hård pist och främst då bindningen var ny för mig.

Testat att låsa tån, gunga skidan, stampa i hälen och slutligen gå tillbaka till ski-mode på tå-spaken?

Avståndet på hälen skall vara 4mm för de mindre minimalistiska varianterna. 6mm för Comfort och Vertical modellerna.

Appropå... http://www.wildsnow.com/3976/dynafit-ft12-ftz12-toe-pincer-springs/

@sjo_orret
Måste erkänna att jag inte testat på det sätt som du föreslår i någon större omfattning, ska prova igen! Intressant vad Lou skriver, tror inte jag har de hårdare fjärdrarna ...

Någon som har erfarenhet av hur fjäderinställningarna på bakdelen påverkar "problemet" med utlösning av tådelen?

/MM

har med stora problem med att framdelen tjuvsläpper!!!

nån som vet om dom hårdare (mörkare) fjädrarna ska sitta original på FT12 bindningarna ?

mina monterades ändå på snellsport i Chamonix å dom borde ha monterat ett par dynafit förut =)

litar inte på dom för en 10dels sekund å det är inte kul, man har ju lite åk man vill beta av i vinter.....

Senast ändrad:
Stod ju på wildsnow.com att de där nya fjädrarna just är nya, alltså är risken att du fått dem ganska liten... :rolleyes:

Mät och justera avståndet vid hälen till at börja med.
Sen har det skrivits ett par gånger, men Lou på wildsnow.com vet 10 gånger mer om tech-bindningar av alla slag än någon på det här forumet, så sök där och du kommer finna.

Under förutsättning att de är rätt monterade så kan det bero på två saker.
1. Is där fjädrarna skall vara när du trampat i bindningen. Lösning:Kratsa ur med en spik.
2: Is i hålen i pjäxorna. Lösning: Använd gåläget, svinga pjäxan fram och tillbaka några gånger så tränger piggarna ut isen.

Med lite självbevarelsedrift så lär man sig att vara uppmärksam att de klickar fast distinkt på rätt sätt och att piggarna är där de ska.

@bagge_87
Om du har FT12 låter 3 mm i tajtaste laget. Får du ens ned foten i gåläge då utan att hälen tar i bindningen där bak? Utrymmet behövs ju också för att skidan ska kunna flexa normalt, jag skulle inte våga skruva min häldel så långt fram.

/MM

Mountain_Man sa:
@bagge_87
Om du har FT12 låter 3 mm i tajtaste laget. Får du ens ned foten i gåläge då utan att hälen tar i bindningen där bak? Utrymmet behövs ju också för att skidan ska kunna flexa normalt, jag skulle inte våga skruva min häldel så långt fram.

/MM
jag tyckte med det va lite tight, inte 100% att det är 3 mm men han sa att passbiten va det iallfall, har inte testat gåfuktionen idag, ska trampa lite imån så då märks det. jag är nöjd att dom äntligen sitter fast iallfall =)

edit har testat gåläge funkar.

Senast ändrad:
Halleluja!

Det fungerar!

Efter att ha tajtat till häldelen något och utfört procedurem som sjo_orret föreslår (... låsa tån, gunga skidan, stampa i hälen och slutligen gå tillbaka till ski-mode på tå-spaken?), fungerar det alldeles utmärkt att köra utför i "skidläget". Har kört några timmar hyggligt hårt i pist utan minsta tendens till utlösning av tådelen ...

/MM

Distansplattan som följer med (vit plastbricka med två "knölar") satt inte riktigt tajt först, jag skruvade in så den satt tajt och lite till så den "lyfte" en bit. Tror jag skruvade in omkring en halv mm mer än vad brickan visar. Vet inte exakt vad detta innebär i distans, men jag kan kolla.

Drog dessutom upp fjädrarna på bakbindningen (båda) från omkring 8 till närmare 10, tror även detta bidrar till ökad stabilitet.

Har kört några timmar pist idag igen, fungerar klockrent!

:-) / MM

Ska se till att komma ihåg det om det tjallar när jag får börja glida på mina prylar :) Tyvärr har jag lyckats förlägga min distansplatta, vilket är ett sabla aber, vete sjutton om jag vågar "freebase:a". Finns det något bra sätt att få tag på en ny? :S

Inte om du mäter med "Stickan" som kommer ut ur botten när du öppnar det, om det gick att fatta? Prova så kommer det ge sig naturligt hur du skall göra...

Blide sa:
Inte om du mäter med "Stickan" som kommer ut ur botten när du öppnar det, om det gick att fatta? Prova så kommer det ge sig naturligt hur du skall göra...
Jo, att man ska använda den omvända mätattiraljen förstår jag, men min bedömning är att resten av grunkan kommer vara ivägen? Jag får testa när jag kommer hem till föräldrarna ikväll helt enkelt (har inget eget skjutmått), om inte annat kan jag säkert lista ut något ingenjörsmässigt sätt att få en mätning som ger mig ett resultat relativt vad de är monterade nu!

Efter att ha fått första åken (jävligt välförtjänta också, eftersom liften på lokala monte composte inte går annat än på helger) har jag konstaterat att jag förstår vad som menas med att det är tjuvlös på tådelen. Nu ska jag ut i garaget med skruvmått och skjutmejsel i högsta hugg.

Så anledningen till att jag skriver; hur mycket tror ni jag kan ta på bindningen utan att jag riskerar få problem med skidflex? Går det att ta så mycket som en halv millimeter?

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Inte mer än det som plastbiten säger ;) Eller så klart du kan göra det men då från säger sig dynafit allt ansvar....
Jag tror Dynafit redan avsagt sig allt ansvar för min skidåkning, verkar dumt att de ska vara ansvariga för den!

Med en vanlig liten skrivbordslinjal som mätinstrument i kombination med osäkert ögonmått rör det sig om strax under 5 mm för mig i smalaste passagen (i höjd med pinnarna). Detta bör stämma bra med att jag skruvade in lite mer än plastbrickan "tillåter". Se bilden från Wildsnow.

/MM

@Hasse
Känns som ett bättre alternativ att skruva in häldelen 0,5 mm och köra med tådelen i åkläge än att behöva köra med tådelen i låsläge!

Senast ändrad:
Nånstans runt 5 mm, check!

Jag har bekräftat mina misstankar om att det är totalt omöjligt att mäta avståndet med ett vanligt skjutmått, imorn blir det eventuellt att åka till clasan för att skaffa ett skjutmått och dynafit-kompabilitets-modda det. Var det någon som sa att turåkare gärna ska vara händiga, uppfinningsrika och inte rädda för att testa egna fullösningar?

Efter att ha spenderat stora delar av dagen med att misshandla ett skjutmått kan jag konstatera att det är något som är knasigt.

Om jag parar ihop sko 1 med skida 1 och sko 2 med skida 2 får jag ett mått som verkar ligga strax under 5 mm för båda bindningarna (att det inte är 5.5 mm beror förmodligen på att jag inte mätt på exakt det stället dynafit vill att man mäter, utan istället har valt att mäta på ett sätt som jag enkelt kan återskapa och därmed få en säkrare relativ distans). Jag skulle anta att det är med denna paruppsättning som bindningarna monterats. Efter att ha bytt om skidorna till respektive sko, det vill säga att ha parat ihop sko 1 med skida 2 och vice versa mäter jag dock upp distanser på 4.4 mm för det ena paret och 5.5 mm för det andra paret! Det verkar alltså som att mina skor kort och är olika långa...

Jag vet inte hur mycket det "borde" påverka, men det kan säkert ha varit det som är anledningen till att jag hade tjuvlös endast för högerpjäxan. Ett tjuvlös som gick från att först vara när jag tog svängar till att klicka ur i princip när jag la vikt på skidan ståendes still i pisten efter rotation av paruppsättningen i pisten.

Har snackat med butiken där jag köpte pjäxorna och fick allt monterat per telefon, de tyckte (precis som jag) att det verkade skumt. 26:e december ska jag in till dem med grejerna och se vad de har för diagnos. Det ska bli intressant att se vad de kommer fram till! :)

I mina öron låter det helt klart som att förspänningen är fel inställd kombinerat med att DIN inställningen ev. inte är nog hårt inställd på BÅDA DIN-skalorna. Om ni kan så skulle jag gå tillbaka till Skidsport och be att få med er plastbiten. Annars kan ni ju gå in till någon annan butik och be dom ställa in bindningen.
P.s. jag väger runt 100 kg och kör skapligt hårt och jag har aldrig varit med om att bindningarna tjuvutlöst för mig, och då kör jag med frambind. rakt fram och inte uppdragen. Däremot har jag kompisar som bindningarna tjuvutlöst för och de gånger som det har hänt, så har det berott på att förspänningen varit fel.

Uppenbart har häldelens inställning stor betydelse ... men jag tror att det är helt avgörande att säkerställa att piggarna i tådelen har greppat ordentligt. Det står tidigare i tråden, men jag tar det igen!

1. Sätt skon i tådelen
2. Dra upp spaken i låsläge (3)
3. "Gunga" skidan några gånger (hälen ska inte vara låst).
4. Tryck i hälen
5. Tryck ned spaken i "åkläge"

Om man bara kliver i är risken stor att tådelen inte sitter helt korrekt!

God Jul till alla Dynafitåkare (och ni andra med) !
MM

säker på att du har tryckt till hårt med tån då?
Har aldrig tjuvutlöst för mig och inte för att skryta men jag kör oftast jävligt brant och isigt så dom håller för de ialf.
Och kanske ställa till vikten också!

Snödjup

Tillbaka
Topp